Perioada electorală pentru alegerile prezidențiale de la finalul anului 2024 a început. Candidații pentru prezidențiale și-au anunțat candidaturile și încep să strângă cele 200.000 de mii de semnături necesare. Marile orașe din România au început deja să fie împânzite cu corturi de campanie și apar primele afișe electorale cu sloganurile prin care candidații „se vând” electoratului de la care așteaptă un prim vot pe 24 noiembrie. „Niciunul nu are un mesaj care să prindă”, spune sociologul Vladimir Ionaș.
Miercuri, președintele PSD, premier și candidatul partidului la prezidențiale, Marcel Ciolacu, a mers în Piața Obor unde a dat startul campaniei de strângere de semnături pentru alegerile de la finalul anului. Cu această ocazie, au fost instalate și primele corturi pe care apare mesajul candidatului Ciolacu.
Sloganul de început de campanie al liderului PSD este „Calea sigură pentru România”. Din declarațiile recente, pentru Marcel Ciolacu „calea sigură” cu el președinte este cea în care România va fi guvernată de o Coaliție, iar premierul nu va fi de la PSD.
„Eu trag nădejde că PSD nu va câștiga alegerile, cu alte cuvinte nu va avea 51 la sută, dar va fi pe primul loc. În continuare, o coaliție va conduce România. Cum e formată, vor decide românii”, a declarat, miercuri, Ciolacu.
Fostul secretar general adjunct al NATO, Mircea Geoană, merge pe cartea independentului. Este și mesajul cu care fostul lider social democrat defilează la începutul campaniei. Geoană și-a anunțat oficial și candidatura la alegerile prezidențiale din acest an. „Eu nu sunt perfect. România nu are nevoie de perfecțiune”, transmite acesta în primul clip electoral.
„Candidez la președinție pentru că știu că avem nevoie de o schimbare adevărată! Puteam să vă promit o țară perfectă. Să pozez în politicianul perfect, să vă spun că toate problemele vor dispărea peste noapte. Dar știm cu toții că asta nu e realitatea. Nu suntem perfecți. Eu nu sunt perfect. Dar știți ce putem face? Putem să muncim. Să ne ridicăm mânecile și să construim o țară mai bună”, spune Geoană.
În orașe au apărut și primele corturi cu Mircea Geoană, iar mesajul de pe acestea este: „Independent. Viziune. Respect”. Încă de marți seara, Geoană scria pe Facebook că 2024 este „anul independenților”.
Candidata USR la alegerile prezidențiale, Elena Lasconi, are sloganul de campanie „sufletul unei nații, viitorul unei generații”. Este unul dintre mesajele care apar pe panourile uriașe pentru care USR plătește până la finalul campaniei 1,3 milioane de euro. Celalalt mesaj este „prosperitate și respect oamenilor, putere României”.
Elena Lasconi este consiliată de o firmă de consultanță americană, iar consultantul Bob Wickers o va asista în campania prezidențială. Acesta a mai lucrat în SUA cu Mitt Romney, în Rusia cu fostul lider sovietic Boris Elțîn și în România cu Ion Iliescu.
USR a cheltuit 900.000 de euro pentru promovarea candidatei la alegerile prezidențiale Elena Lasconi în luna august și septembrie. Contractul este valabil până la data de 8 noiembrie, astfel costurile totale se vor ridica la aproape 1,3 milioane de euro, potrivit unui răspuns al partidului pentru Antena 3 CNN.
Campania de promovare a Elenei Lasconi a început pe 24 iulie și se va termina pe 8 noiembrie, când se intră în campania electorală și panotajul este interzis.
Liderul PNL, Nicolae Ciucă, s-a folosit de cartea recent lansată pentru a da un impuls candidaturii la prezidențiale. În mod oficial, Ciucă devine candidatul liberalilor abia la finalul acestei săptămâni când va fi validat în cadrul Consiliului Național. Probabil, după acel moment vor apărea și primele corturi ale candidatului Ciucă.
Până acum, au putut fi observate mesajele care aveau legătură cu cartea sa, „În slujba țării”. PNL a plătit din bani publici 2 milioane de euro pentru cele 400 de panouri stradale care ar promova în toată țara cartea lui Nicolae Ciucă, arată o investigație Snoop.ro. Afișele au fost date jos în ultima perioadă, urmând să apară în locul lor alte afișe de promovare a candidatului Ciucă.
Liderul AUR, George Simon, și-a construit până în acest moment campania prezidențială în jurul „Planului Simion”. O culegere de promisiuni electorale, unele dintre ele fantasmagorice sau înșelătoare cum ar fi „Case la doar 35.000 de euro pentru români.”
Liderul AUR s-a transformat în agent imobiliar și dealer de credite bancare cu dobândă zero (!) și le promite românilor apartamente la prețuri de 3 ori mai mici decât prețurile pieței libere, precum și refinanțări de credite. Ca să îi convingă că este serios, Simion îi pune pe cetățeni să semneze un contract, încheiat între George Simion și „beneficiar”, acesta din urmă oferindu-și partidului AUR datele personale și susținerea, garantată prin semnătură, pentru „Planul Simion”. Oamenilor care semnează contractul li se spune că este o listă de așteptare, care nu poate depăși 1 milion de cetățeni, pentru apartamente cu 2, 3 și 4 camere, iar George Simion însuși a declarat, pentru Antena3.ro, că în 2026, adică peste un an și jumătate, cei care s-au înscris pe listă vor primi primele apartamente. Desigur, cu condiția ca el să fie ales Președinte al României.
Diana Șoșoacă vrea să facă „România mare din nou”. Este doar unul dintre sloganurile folosite de aceasta. Pe paginele de Facebook și conturile asociate acesteia sau partidului SOS România mai apar și alte mesaje în care este prezentantă „Mama națiunii, Diana Președinte”.
Cristian Diaconescu, candidat independent la alegerile din iarnă, are sloganul „Președinte pentru România Respectată. Construim o societate bazată pe respect”, în timp ce Ana Birchall, tot candidat independent, are mesajul „Adio răului cel mic, România alege binele cel mare”.
Sociolog: „Este una dintre cele mai anoste campanii”
Sociologul Vladimir Ionaș a analizat sloganurile de campanie prezente până în acest moment și a explicat care este motivul din spatele fiecaruia. „Este una dintre cele mai anoste campanii pentru că nu există un mesaj care să iasă în față, să fie discutat și să prindă atât de bine la public încât să spunem că are un efect sau altul, cum, de exemplu, în SUA „Make America Great Again” a devenit un slogan în adevăratul sens al cuvântului pentru Trump. Niciunul nu are ceva care să prindă”, spune sociologul.
„Ba dimpotrivă, primul pe care l-am văzut a fost cel al doamnei Lasconi, nu am înțeles care e obiectivul din spatele acelui slogan. Am avut atât de multe întrebări, cine e sufletul, la care nație se referă, care e viitorul, e ambiguu, o chestie generală.”
„La Marcel Ciolacu era de așteptat să fie un mesaj simplu. Despre asta e campania sa, și când vorbește despre el spune ca e un om simplu. La domnul Ciucă, până acum mesajul cu ostașul e pe acea linie pe care a încercat să o promoveze de când a intrat în politică, să se lege de favorabilitatea de care a beneficiat armata. Probabil, încearcă prin acest mesaj să își suprapună imaginea cu armata. Era cea mai de așteptat cale. Rămâne de văzut dacă în afișe va apărea un alt slogan”, a explicat Ionaș.
„Mircea Geoană marșează în continuare pe ideea de independent pentru că a văzut că la europarlamentare a mers. Probabil cei care îl consiliază au identificat anumite cuvinte pe care oamenii le apreciază și le doresc de la un candidat. Aceste cuvinte nu reprezintă însă ceva care să miște electoratul”, spune sociologul.
„Domnul Simion a greșit din punctul meu de vedere că a încercat să meargă pe foarte multe linii de mesaj dar fără să țintească ceva anume. Cred că povestea cu acele case la 35.000 de euro a luat fața celorlalte mesaje. Și cel mai bine l-a descris un alt candidat, numindu-l agent imobiliar. Nu vine cu un mesaj clar de campanie. Să vii cu multe mesaje este o greșeală. Trebuie să ai un mesaj care să fie asociat cu tine. La el până acum a rămas acest mesaj cu casele pe care oamenii l-au luat în derâdere.
La Șoșoacă e un slogan general în care merge pe linia pe care pana acum a mers. Încearcă să pozeze în salvatoare. Nu face decât să îi îngroape șansele lui George Simion, sau invers. Apariția domniei sale în alegeri a scăzut scorul AUR”, a mai spus acesta.
„Domnul Diaconescu este un om respectat, un diplomat, care vorbește foarte bine. Oamenii îl apreciază pentru asta. A fost mereu undeva la mijloc și poate fi o surpriză, o variantă pentru electoratul nehotărât. Nu mă gândesc la o șansă de turul 2 dar poate fi o surpriză scorul său.
Nu există niciun candidat care să creeze emoție negativă majoră. Dar nici candidați care să creeze vreo emoție”, a concluzionat sociologul Vladimir Ionaș.