Niciun alt oligarh american nu a investit mai multe resurse și mai mult capital de imagine pentru campania republicanului Donald Trump decât Elon Musk. Miliardarul și imperiul său au acum în față o mulțime de avantaje după victoria în alegeri a fostului președinte, însă și câteva dezavantaje, scrie CNN.
Musk a donat aproape 119 milioane de dolari până acum pentru comitetul de acțiune politică (PAC) pe care l-a creat pentru susținerea lui Trump, conform informațiilor oficiale.
Musk s-a afișat alături de candidatul republican la mitinguri de campanie și în interviuri pe Twitter unde l-a lăudat și flatat în nenumărate rânduri.
Strategia sa pare că a fost una câștigătore, în condițiile în care fostul președinte neofascist urmează să revină la Casa Albă pe cai mari, bucurându-se de cea mai mare putere și influență pe care a avut-o vreodată.
Miercuri, investitorii pariau deja că victoria lui Trump va fi o victorie de substanță și pentru Tesla, principala companie a lui Musk, acțiunile acesteia crescând cu 13% la deschiderea piețelor, miercuri. La închiderea lor, deja crescuseră cu 15%.
Asta înseamnă o creștere de peste 15 miliarde – un câștig de 12.761% față de cei 119 milioane de dolari investiți în Trump. E vorba de o victorie serioasă a lui Musk și Tesla, companie care a avut probleme recent – crescând cu doar 1% pe parcursul acestui an.
Totuși, există și niște riscuri pentru Musk, chiar și în condițiile acestei victorii categorice a lui Donald Trump.
Mare parte din averea formidabilă a lui Elon Musk se datorează sprijinului guvernamental pentru companiile sale, Tesla și SpaceX fiind principale beneficiare de-a lungul anilor.
Ce înseamnă victoria lui Trump pentru Tesla
Musk și-a continuat eforturile de a-l flata lăuda pe Trump și după victoria acestuia în alegeri. Marți seară, Musk scria despre președintele-ales al SUA că „a primit un mandat limpede pentru schimbare în această seară”.
Totuși, Trump a fost mereu ostil deschis față de industria mașinilor electrice, despre care a spus că sunt prea scumpe și că vor duce la pierderi de locuri de muncă în industria auto. Totuși, ceea ce pare să fie cea mai mare lovitură la adresa Tesla din partea viitoarei administrații Trump – o reducere, dacă nu chiar încheierea sprijinului pentru mașini electrice – ar putea să nu fie ceva atât de rău pentru Musk și compania sa.
Alte politici anunțate de Trump, însă, ar putea să creeze niște probleme. Trump s-a angajat să elimine „mandatul pentru mașini electrice” a lui Biden, deși așa ceva nu există și nici măcar nu e clar la ce se referă. Deseori Trump vorbește în acest fel, referindu-se la lucruri care nu există sau nu existe nici măcar aproape de forma în care vorbește el.
Administrația Biden a susținut, însă, serios industria vehiculelor electrice, oferind inclusiv miliarde de dolari în împrumuturi pentru a încuraja producătorii să investească în fabrici de mașini electrice și baterii dar și pentru a susține stațiile de încărcare și pe consumatorii care ar vrea să cumpere mașini electrice.
Experții cred că viitoarea administrație Trump va anula aceste programe, fie prin ordine guvernamentale, fie cu ajutorul viitorului congres republican.
Musk, având o abordare capitalistă dură, spune, însă, că e de acord cu eliminarea subvențiilor și că asta „doar ar ajuta Tesla” pentru că ar crește competiția.
Competiția crescută a dus la scăderea vânzărilor globale ale companiei cu doi la sută în primele nouă luni ale anului, prin comparație cu anul precedent. Vânzările și profiturile au mai crescut în al treilea sfert, însă a fost pentru prima oară când compania a înregistrat o astfel de cădere.
Politicile față de mașinile autonome
Donald Trump ar putea să ofere undă verde rapid pentru mașinile autonome ale lui Elon Musk, inclusiv pentru flota de „robo-taxiuri” pe care o pregătește miliardarul.
„Din punctul nostru de vedere, Tesla și Elon Musk sunt, probabil, cei mai mari câștigători din rezultatul acestor alegeri și credem că victoria lui Trump va duce la o aprobare pe repede înainte a tehnologiei mașinilor autonome”, spune Garett Nelson, analist la CFRA research.
Recomandarea lui pentru clienți este, de acum, să cumpere acțiuni Tesla, anterior sfătuindu-i să rămână precauți.
Până acum, capacitățile mașinilor Tesla, precum pilotul automat și conducerea autonomă completă, au fost verificate la sânge de reglementatori, mai ales după o serie de erori care au dus la accidente ale mașinilor.
Aceste investigații ar putea, totuși, să încetinească aprobarea mașinilor autonome ale lui Musk, deși el susține că ele „sunt deja mai sigure decât cele conduse de un șofer uman”.
Astfel de investigații ar putea să dispară încet-încet sub noua administrație Trump, spune Daniel Ives, analist tech la Wedbush Securities.
Nu tot sprijinul guvernamental pentru mașini electrice va dispărea în timpul viitoarei administrații Trump, însă. Pe lângă măsurile de sprijin pentru consumatori, guvernul american susține industria și prin împrumuturile pentru producători pentru ca ei să construiască noi fabrici în statele republicane din sudul țării.
E puțin probabil ca Donald Trump să vrea să renunțe la acest sprijin guvernamental, în ciuda faptului că el va duce la apariția competiției pentru Musk și Tesla.
Producătorii tradiționali auto spun că vor merge înainte cu planurile de a construi și de a vinde mai multe mașini electrice în viitor. Ei consideră că mașinile electrice sunt viitorul industriei, chiar dacă rata de achiziție a încetinit în ultima vreme.
Experții din industrie spun că nu se așteaptă la scăderea cererii pentru vehicule electrice, chiar și dacă Trump impune politicile sale falimentare de sprijin pentru creșterea emisiilor, în primul rând pentru că există o cerere robustă pe piață pentru mașini electrice.
O problemă mai mare pentru Tesla, este de părere Ives, ar fi posibilitatea repornirii războiului comercial și economi cu China, mai ales în condițiile în care Musk are o fabrică crucială pentru profiturile sale la Shanghai.
„Trump va fi mult mai dur cu China, iar efectele negative ar putea să fie mai mari pentru Tesla decât cele pozitive, în cazul acesta. Peste 40 la sută din livrările Tesla merg pe piața chinezească. Tesla ar fi prinsă în schimbul de focuri într-un război comercial China-SUA”, mai spune el.