La o zi după catastrofa aviatică fatală din Coreea de Sud, răspunsul la întrebarea „ce s-a întâmplat cu avionul Jeju Air 2216” rămâne neclar. Chiar dacă experții sunt încă nedumeriți cu privire la cauzele accidentului soldat cu 179 de morți, aceștia spun că este puțin probabil ca o pasăre care a lovit motorul să fie singurul factor care a contribuit la prăbușirea aparatului de zbor, potrivit The Guardian.
Turnul de control al traficului aerian de la Muan ar fi emis un avertisment de atac de păsări cu puțin timp înainte de incident, un oficial al departamentului sud-coreean de transport declarând presei că pilotul le-a spus controlorilor că avionul a suferit un atac de păsări înainte de a declara mayday.
Teoria inițială a fost că impactul cu pasărea a dus la defectarea motorului care acționa trenul de aterizare, ceea ce, la rândul său, a cauzat aterizarea fatală pe burtă.
Cu toate acestea, Dr. Sonya Brown, lector superior în proiectare aerospațială la Universitatea din New South Wales, este sceptică.
Momentul tragediei aviatice din Coreea de Sud a fost filmat. Pe imagini se vede cum avionul aterizează fără tren și se izbește de un gard.
„O lovitură de pasăre ar trebui să fie un eveniment în care se poate supraviețui...Nu ar trebui să conducă la ceea ce am văzut în cele din urmă, în special pentru că, în orice situație în care un motor nu funcționează (așa cum sugerează imaginile), există încă suficientă putere”, spune ea, adăugând că loviturile de păsări sunt atât de frecvente încât sunt luate în considerare în proiectarea avioanelor moderne.
La un Boeing 737 și la orice avion comercial există straturi de redundanță, în special pentru trenul de aterizare, care este acționat hidraulic, spune ea.
„Chiar dacă acesta ar ceda, are o redundanță prin faptul că se poate extinde și fără sistemul hidraulic [care este] practic acționat de gravitație, astfel încât trenul de aterizare ar trebui să se poată extinde în continuare.”
„Un avion 737 poate zbura cu un singur motor”
Există, de asemenea, redundanțe duble pentru alte sisteme de control al zborului, cum ar fi flapsurile și lamelele - pe acesta din urmă Brown îl descrie ca fiind un pic ca un spoiler pe o mașină - ceea ce înseamnă că aceste instrumente, care sunt aruncate înainte de aterizare pentru a crește rezistența și a încetini aeronava, ar fi trebuit să poată fi activate.
„Acestea funcționează pe două sisteme hidraulice independente și este foarte puțin probabil ca o lovitură de pasăre să distrugă aceste două sisteme hidraulice independente. „Se pare că există mai multe lucruri în acest incident”, spune ea.
Profesorul Doug Drury, de la Universitatea Central Queensland, este de acord că este puțin probabil ca lovitura de pasăre să fie singura cauză.
„Lovirea unui motor de către o pasăre nu ar cauza defectarea completă a tuturor sistemelor, un avion 737 poate zbura cu un singur motor”, spune Drury, un pilot veteran care a efectuat zboruri comerciale, militare și charter private de-a lungul carierei sale.
„Avionul acesta cobora pe pistă cu multă putere”
Pe măsură ce anchetatorii încep să examineze datele de zbor din cutia neagră și înregistrările vocale din cabina de pilotaj, ar putea trece ceva timp până când vor exista răspunsuri definitive.
La rândul său, Drury este nedumerit de viteza cu care avionul s-a apropiat de pistă.
„Dacă ar fi să faci o aterizare pe burtă, l-ai încetini până la viteza de staționare”, spune el. „Dar avionul acesta cobora pe pistă cu multă putere”.
Avionul a aterizat, de asemenea, în direcția opusă celei în care funcționează de obicei pista, spune el, ceea ce înseamnă că este posibil să fi aterizat cu un vânt de coadă. În mod normal, avioanele aterizează împotriva unor astfel de vânturi pentru a le ajuta să încetinească.
„De ce mergeau atât de repede”, se întreabă el. „Există mult mai multe întrebări decât răspunsuri în acest moment.”
Gardul de beton care a distrus avionul „este împotriva standardelor internaţionale” susțin experții
Numeroase critici se concentrează din ce în ce mai mult asupra arhitecturii aeroportului.
Un clip video al accidentului, difuzat de canalul de televiziune local MBC, a făcut înconjurul lumii: în imagini se vede cum avionul încerca să aterizeze pe aeroportul din Muan (sud-ouest) pe burtă, cu un fum gros care se degaja din motoarele sale, înainte de a lovi un perete de la capătul pistei şi de a fi cuprins de flăcări.
"În ciuda urgenţei, aterizarea a fost remarcabil de bine executată", a subliniat Kim Kwang-il, fost pilot şi profesor de ştiinţe aeronautice la Universitatea Silla din Coreea.
"Dar, în mod normal, nu există un astfel de obstacol solid la capătul pistei, este împotriva standardelor internaţionale de siguranţă a aviaţiei recomandate de (...) Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (ICAO) şi Agenţia pentru Siguranţa Aviaţiei a Uniunii Europene (EUASA). Structura în cauză a provocat distrugerea aeronavei care a izbucnit în flăcări", a spus el.
"În afara aeroportului, în mod normal există doar garduri (...) care nu ar provoca pagube semnificative. Avionul ar fi putut derapa mai mult şi să se oprească în mod natural", a continuat specialistul, asigurând că "n-a văzut niciodată acest gen de structură artificială" în altă parte.
"Majoritatea pasagerilor au murit din cauza acestui obstacol, este îngrozitor", a adăugat el, solicitând tragerea la răspundere a autorităţilor aeroportuare.
Coreea de Sud ordonă inspectarea de urgență a siguranței operațiunilor companiilor aeriene după accidentul Jeju Air
Președintele interimar al Coreei de Sud a ordonat o inspecție de siguranță de urgență a tuturor companiilor aeriene din țară, în timp ce autoritățile plănuiesc o verificare separată a tuturor avioanelor Boeing 737-800, după ce 179 de persoane au murit duminică în accidentul aeronavei Jeju Air, potrivit The Guardian.
În timp ce cetățenii șocați au început o a doua zi de doliu oficial și drapelele au fost arborate la jumătate de catarg, guvernul a declarat că va efectua un audit al tuturor celor 101 de aeronave aflate în exploatare pe plan intern, anchetatorii americani, posibil inclusiv Boeing, alăturându-se anchetei.
Choi Sang-mok, care a fost numit președinte cu două zile înainte de dezastru, a declarat că o inspecție exhaustivă este esențială pentru revizuirea sistemului de siguranță a aviației și pentru „a avansa către o Republică Coreea mai sigură”.
El a vorbit în timp ce au apărut informații conform cărora un avion de pasageri aparținând Jeju Air a fost forțat să se întoarcă pe aeroportul Gimpo din Seul la scurt timp după ce a decolat luni, în urma unei probleme nespecificate cu trenul de aterizare.
Defecțiunea trenului de aterizare se numără printre problemele vizate de ancheta privind accidentul de duminică, care a avut loc după ce avionul a derapat de-a lungul pistei în ceea ce industria aviatică descrie ca o „aterizare pe burtă”.
Doar doi dintre cei 181 de pasageri ai avionului Jeju Air au fost salvați. În ce stare se află
Oficialii au confirmat că 179 dintre cei 181 de pasageri și membri ai echipajului au murit atunci când avionul Jeju Air s-a prăbușit într-un zid de pe aeroportul internațional Muan, la scurt timp după ce a încercat să aterizeze fără să aibă trenul de aterizare activat. Acesta este cel mai grav dezastru aviatic civil intern din țară.
Doi însoțitori de bord - un bărbat și o femeie - au fost salvați din coada avionului, care a luat foc și s-a rupt la impactul cu zidul. Aceștia au fost tratați la un spital din Seul după ce au fost transferați de la spitalele din apropierea aeroportului, a declarat agenția de presă Yonhap.
Bărbatul supraviețuitor a fost tratat pentru fracturi la coaste, omoplat și partea superioară a coloanei vertebrale, a declarat Ju Woong, director al Spitalului din Seul al Universității Ewha Womans. Ju a declarat că bărbatul, al cărui nume nu a fost dezvăluit, le-a spus medicilor că „s-a trezit salvat”.
Detalii despre femeia supraviețuitoare nu au fost disponibile imediat.
Înregistratorul de date de zbor al avionului și înregistratorul de voce din cabina de pilotaj au fost recuperate din epavă, dar rapoartele mass-media au declarat că ar putea dura mai mult decât de obicei pentru a determina cauza, deoarece înregistratorul de date de zbor a fost deteriorat în accident.
Stabilirea cauzei unui dezastru aerian major durează de obicei luni de zile, iar deteriorarea înregistratorului este de așteptat să cauzeze întârzieri suplimentare, a declarat Yonhap, citând un oficial al Ministerului de Interne.
Choi a declarat o perioadă de doliu de șapte zile începând de duminică, încercând să coordoneze un răspuns la un dezastru major la doar câteva zile după ce l-a înlocuit pe predecesorul său destituit, Han Duck-soo.
Han, de asemenea, a fost numit lider interimar după destituirea lui Yoon Suk Yeol, la mijlocul lunii decembrie, din cauza declarației dezastruoase și de scurtă durată a legii marțiale de la începutul lunii.
Animozitatea din ultima lună pare să fi fost lăsată deoparte, în timp ce politicieni de rang înalt din partidele de la putere și din opoziție au încercat să consoleze o țară în doliu.
În timp ce ancheta accidentului se va concentra pe modelul aeronavei, vor exista în mod inevitabil întrebări pentru operatorul zborului, Jeju Air.
Transportatorul low-cost a declarat că va face tot posibilul pentru a sprijini familiile victimelor, inclusiv prin ajutor financiar. Directorul executiv al companiei, Kim E-bae, a declarat într-o conferință de presă televizată că își asumă „întreaga responsabilitate” pentru accident, indiferent de cauză, și s-a înclinat profund în semn de scuze alături de alți înalți oficiali ai companiei. El a declarat că societatea nu a identificat nicio problemă mecanică la aeronavă în urma verificărilor periodice și că va aștepta rezultatele investigațiilor guvernamentale.
Cu toate acestea, Kim a fost întâmpinat cu un răspuns furios atunci când a ajuns la Muan și a încercat să vorbească personal cu rudele îndurerate.
141 dintre cele 179 de victime ale accidentului aviatic din Coreea de Sud au fost identificate prin analiza ADN
Anchetatorii au declarat că 141 dintre cele 179 de victime au fost identificate prin analiza ADN sau prin prelevarea amprentelor digitale, potrivit unei declarații a ministerului de resort.
Familiile victimelor au campat la aeroport peste noapte în corturi speciale instalate în salonul aeroportului, după o zi lungă de așteptare a veștilor despre cei dragi. „Am avut un fiu la bordul acelui avion”, a declarat un bărbat în vârstă care aștepta în salonul aeroportului, care a cerut să nu fie numit, adăugând că trupul fiului său se numără printre cele care nu au fost încă identificate.
Accidentul a fost cel mai grav produs pe teritoriul Coreei de Sud și unul dintre cele mai mortale din istoria aviației sud-coreene. Ultima dată când Coreea de Sud a suferit un dezastru aerian de amploare a fost în 1997, când un avion al Korean Air s-a prăbușit în Guam, omorând 228 de persoane aflate la bord. În 2013, un avion Asiana Airlines s-a prăbușit în San Francisco, omorând trei persoane și rănind 200.
Mulți dintre pasageri se întorceau din vacanța de iarnă din Thailanda
Majoritatea celor 175 de pasageri erau cetățeni sud-coreeni, împreună cu două femei din Thailanda. Din total, 82 erau bărbați și 93 erau femei, cu vârste cuprinse între trei și 78 de ani. Mulți aveau între 40 și 60 de ani și se întorceau din vacanța de iarnă din Thailanda când s-a produs accidentul.
Boonchuay Duangmanee, tatăl unuia dintre pasagerii thailandezi, a declarat pentru Associated Press că fiica sa, Jongluk, a lucrat într-o fabrică din Coreea de Sud timp de mai mulți ani și s-a întors în Thailanda pentru a-și vizita familia. „Nu am crezut niciodată că aceasta va fi ultima dată când ne vom vedea pentru totdeauna”, a spus el.