Prăbușirea avionului pe aeroportul Muan din Coreea de Sud ar fi fost cauzată de lovirea unui stol de păsări. Asta arată și ultimul mesaj dat de un pasager familiei sale, potrivit agenției de știri News1. Din cei 181 de oameni de la bord, doar doi au supraviețuit.
Accidentul pare să fi fost cauzat de "contactul cu păsările, care a dus la o defecţiune a trenului de aterizare", potrivit sursei citate.
Pe 29 decembrie, în jurul orei 9:05 dimineața, zborul 7C 2216 al Jeju Air, care plecase din Bangkok, Thailanda, și transporta 175 de pasageri și 6 membri ai echipajului, a încercat o aterizare de urgență pe aeroportul din Muan. Avionul a lovit o structură de la capătul pistei și a explodat.
Potrivit martorilor și autorităților, aeronava a încercat să aterizeze fără tren de aterizare, procedură cunoscută drept „aterizare pe burtă”. Filmările surprinse arată cum avionul trage după el fuselajul pe pistă, fără să poată reduce viteza, înainte de a lovi bariera de la capătul pistei.
Inițial, avionul trebuia să aterizeze la ora 8:30. Însă, în timpul pregătirilor pentru aterizare, la o altitudine de aproximativ 200 de metri, aeronava a intrat în coliziune cu un stol de păsări, ceea ce a provocat un incendiu la motorul drept. Zona din jurul Aeroportului Muan este cunoscută pentru prezența frecventă a păsărilor, datorită terenurilor agricole și mlaștinilor, ceea ce reprezintă un risc major pentru aviație.
Căpitanul aeronavei a încercat inițial o aterizare normală, însă a fost nevoit să ridice din nou avionul după ce a constatat că aceasta era imposibilă. Ulterior, echipajul a decis să efectueze o aterizare pe burtă, deoarece trenul de aterizare nu mai funcționa, iar sistemele electronice și hidraulice erau complet defecte.
Un pasager a reușit să trimită un mesaj familiei, informând despre coliziunea cu păsările: „Un stol de păsări a fost prins în aripă, iar avionul nu poate ateriza”.
„Să-mi spun ultimele cuvinte?”, a continuat acesta.
Pista aeroportului din Muan are o lungime de 2,8 km, mai scurtă decât cea a altor aeroporturi mari din Coreea, cum ar fi Incheon sau Gimpo, care dispun de piste de 3,6-3,7 km. Această lungime insuficientă, combinată cu lipsa de timp pentru pregătirea corespunzătoare a aterizării, a contribuit la tragedie.
În general, în cazurile de aterizare pe burtă, echipajul informează turnul de control, evacuează combustibilul pentru a reduce riscul de explozie și pregătește pista cu echipamente de urgență. Cu toate acestea, situația de față a fost agravată de incendiul extins de la motorul drept, care a afectat interiorul cabinei cu fum și gaze toxice.
Deși unghiul de aterizare a fost corect, iar echipajul a acționat conform procedurilor, aeronava nu a putut reduce suficient viteza, bazându-se exclusiv pe inversoarele de tracțiune ale aripilor. La final, avionul s-a lovit de zidul de la capătul pistei, evitând astfel o zonă rezidențială din apropiere.
Conform autorităților, din cei 181 de oameni aflați la bord, doar 2 au fost salvați. Restul de 179 de pasageri și membri ai echipajului sunt considerați decedați.