
Mașinile cu motoare clasice câștigă din ce în ce mai mult teren în fața vehiculelor electrice, conform studiului Deloitte 2025 Global Automotive Consumer Study, care arată o schimbare în preferințele consumatorilor pe mai multe piețe globale.
notează Agerpres.
Cercetarea publicată joi arată că preferințele consumatorilor din Germania indică o creștere de la 49%, în 2024, la 53% în acest an, trend similar și în: Japonia (41% față de 34% în 2024), India (54% față de 49%) și China (38% față de 33%). De asemenea, în SUA, motoarele clasice dețin o pondere ridicată în opțiunile consumatorilor, chiar dacă procentul e pe un trend descendent (62% față de 67%, în 2024).
În schimb, indiferent de tipul motorului, prețul și calitatea produsului rămân principalele criterii de alegere a mărcii pentru următoarea mașină în cazul consumatorilor din Germania (62%) și Marea Britanie (62%), respectiv SUA (58%), Marea Britanie (62%) și Asia de Sud-Est (65%), în timp ce performanța vehiculului este pe primul loc în Coreea de Sud (59%).
Crește ponderea consumatorilor care vor să schimbe marca de vehicul la următoarea achiziție
Potrivit sursei citate, cei care totuși intenționează să cumpere o mașină electrică sunt motivați, în principal, de protecția mediului, în India (63%) și Germania (54%), și de costul mai redus cu alimentarea, în Asia de Sud-Est (64%), Japonia (61%) și Marea Britanie (59%).
Pe de altă parte, programele guvernamentale de susținere a producției de vehicule cu grad redus de poluare nu se află printre primele trei argumente în favoarea achiziționării unei mașini electrice decât în Germania (33% din consumatori).
Totodată, conform studiului, crește ponderea consumatorilor care vor să schimbe marca de vehicul la următoarea achiziție - la 76% în China (de la 73% în 2024), la 71% în Asia de Sud-Est, 51% în Marea Britanie sau 46% în Germania, ceea ce indică o intensificare a concurenței pe această piață.
În plus, nici loialitatea față de producătorii locali nu mai este prea puternică, cu excepția Japoniei (unde 76% sunt loiali producătorilor locali). Consumatorii spun că nu contează țara de producție dacă mașina aleasă le satisface nevoile - Marea Britanie (68%), China (52%), Germania (50%), SUA (47%).
Autonomia, principala preocupare a participanților pentru mașinile electrice pe baterie
Referitor la mașinile electrice pe baterie, participanții la studiu sunt, în general, preocupați de autonomie (Germania - 54%, Marea Britanie 52%), de preț (Germania - 45% și Marea Britanie - 49%), de timpul de alimentare (Japonia - 49%, Marea Britanie - 47%), de infrastructura publică de încărcare (Germania - 43%) și de siguranța tehnologiei integrată în baterie (Coreea de Sud - 49%).
O altă preocupare în acest caz este legată de reciclarea bateriilor și de entitatea care ar trebui să fie responsabilă în acest sens. În timp ce consumatori din Japonia și din Coreea de Sud consideră că producătorul mașinii ar trebui să gestioneze bateriile pe întreaga durată de viață (35%, respectiv 31%), germanii pun pe primul loc producătorul bateriei (21%), iar consumatorii din China (26%), Asia de Sud-Est (25%) și din Marea Britanie (19%) cred că ar trebui să existe o entitate dedicată care să se ocupe de reciclare.
La realizarea studiului Deloitte 2025 Global Automotive Consumer Study au participat aproximativ 31.000 de consumatori din 30 de țări, dintre care 13 state europene (Austria, Belgia, Cehia, Franța, Germania, Italia, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Spania, Suedia, Turcia și Ungaria).