Antena 3 CNN Conferinţe Prima stație de hidrogen din România, tot mai aproape de realitate. Cluj-Napoca investește 17 milioane de euro în transport ecologic

Prima stație de hidrogen din România, tot mai aproape de realitate. Cluj-Napoca investește 17 milioane de euro în transport ecologic

R.M.
2 minute de citit Publicat la 18:53 14 Mar 2025 Modificat la 18:59 14 Mar 2025
475659559_1157910415705640_6559812791255942293_n
Tot mai multe orașe europene adoptă vehicule pe hidrogen pentru a reduce poluarea și a îmbunătăți eficiența transportului public / foto: Facebook-Emil Boc

România face un pas important spre transportul ecologic: prima stație de producere și alimentare cu hidrogen din țară va fi construită la Cluj-Napoca. Investiția, în valoare de 17 milioane de euro, va fi finalizată în 2026 și va alimenta inclusiv cele 25 de autobuze pe care municipalitatea intenționează să le achiziționeze. Specialiștii susțin că hidrogenul este una dintre cele mai sigure și curate surse de energie.

Tot mai multe orașe europene adoptă vehicule pe hidrogen pentru a reduce poluarea și a îmbunătăți eficiența transportului public. Primăria Cluj-Napoca, în colaborare cu Universitatea Tehnică, vor să construiască prima stație de producere și alimentare cu hidrogen din România și să achiziționeze 25 de autobuze ecologice.

„Următoarea investiție va fi în jur de 17 milioane de euro și se va realiza în termen de 18 luni de la semnarea contractului. Viitoare a stație de producție și alimentare cu hidrogen va fi realizată pe o suprafață de aproximativ 4.500m² în autobaza companiei de transport public și ne dorim să fim primul oraș din România care va implementa și va realiza o astfel de stație de producere de hidrogen și de alimentare. Bineînțeles că, în paralel, ne propunem să achiziționăm 25 de autobuze cu pile de combustie alimentate cu hidrogen”, a declarat Iulia Perșa, purtător de cuvânt Primăria Cluj-Napoca.

În Europa mai sunt alte 163 de astfel de fabrici de producere și alimentare cu hidrogen. Coordonatorul proiectului, profesorul universitar Bogdan Varga din cadrul Universității Tehnice din Cluj-Napoca, spune că surplusul de hidrogen care va fi produs la Cluj va putea fi folosit în termoficare ca înlocuitor al gazului. De asemenea, la această stație vor putea alimenta și clujenii care vor dori să dețină mașini cu combustie pe bază de hidrogen.

„Hidrogenul reprezintă una dintre soluțiile de de carboniza e Comisiei Europene. Ne dorim ca la nivelul municipiului toată flota de transport public să devină 100% verde, iar una dintre componentele relevante, susțin eu, este utilizarea acestui hidrogen pentru mobilitate.

În concret, vehiculele vor rămâne electrice, doar că nu vor utiliza stocarea energiei în baterii, ci va fi stocată această energie în hidrogen, care printr-un proces de oxigenare va produce din nou electricitate la bordurile autovehiculului autovehicule rămânând în continuare exclusiv electrice, iar poluarea, evident, va fi zero. Singurul produs rezidual va fi apa”, a declarat profesorul universitar Bogdan Varga.

Costul estimat pentru producerea unui kilogram de hidrogen este de 12 euro, iar un plin de 5 kg oferă unei mașini o autonomie de aproximativ 500-600 km.

Unul dintre principalele avantaje față de vehiculele electrice este timpul redus de alimentare: un plin cu hidrogen durează doar 10-15 minute, comparativ cu orele necesare pentru încărcarea unei baterii electrice.

Primăria Cluj-Napoca și Universitatea Tehnică au testat deja un autobuz pe hidrogen în primăvara anului trecut, iar rezultatele au fost promițătoare.

×
x close