Antena 3 CNN Economic TAROM vinde avioane, sloturi de zbor şi se gândeşte la concedieri. Cum arată flota companiei aeriene

TAROM vinde avioane, sloturi de zbor şi se gândeşte la concedieri. Cum arată flota companiei aeriene

M.N.
3 minute de citit Publicat la 11:53 21 Aug 2024 Modificat la 22:29 21 Aug 2024

Compania TAROM pare că se îndreaptă mai degrabă sub pământ decât către cer. Conducerea a anunţat planul de restructurare care să aducă profit, dar printre altele acesta presupune să renunţe la curse pe care alţii le-au făcut foarte profitabile, să vândă din avioane şi să dea afară oameni. 

Cursele pe care TAROM le-a anulat, cea mai recentă fiind Londra, sunt spre zone în care sunt mari comunităţi de români. Iar companiile low-cost scot foarte mulţi bani din ele.

Compania de stat TAROM a publicat, la mijlocul anului, proiectul de buget din 2024, prin care își propune o creștere a veniturilor cu 30% față de anul trecut și profit, după decenii de pierderi.

Pentru a atinge această țintă, TAROM și-a propus ca o parte din venituri să vină din vânzarea a patru aeronave Airbus, dar și din ajutorul de stat. De asemenea, sunt aşteptate restructurări.

„Restructurarea este ceva ce nu ne place la toţi. Este atunci când ajungem să ne restructurăm datoriile, să fim într-o situaţie de dificultate economică. 

Asta e situaţia companiei TAROM în momentul de faţă”, a spus Costin Iordache, director interimar TAROM.

Cât despre concedieri în perioada următoare, şeful TAROM spune că „e posibil”.

Flota TAROM are în acest moment în componenţă cinci tipuri de avioane. Asta presupune costuri mai mari, pentru că piloţii care au certificare pe Boeing 737, de exemplu, nu pot zbura şi cu avioane ATR sau Airbus. Tocmai de aceea, cele mai multe companii aeriene preferă un singur tip de avion, pentru reducerea costurilor. 

Compania a luat şi o decizie controversată: vinderea sloturilor de pe aeroportul Heatrow din Londra, susţinând că zborurile nu erau rentabile, în condiţiile în care companiile precum Wizz Air au câteva zboruri pe zi către capitala Angliei, din care fac bani buni.

„Treptat, încărcarea sau rentabilitatea acestei rute s-a depreciat, cam din pandemie”, susţine Alexandru Anghel, purtător de cuvânt TAROM.

Este vorba despre 14 sloturi săptămânale care îi permiteau companiei să opereze şapte zboruri pe săptâmână dus-întors şi care acum au ajuns la Qatar Airways. 

Deși TAROM păstrează tăcerea asupra sumei de vânzare, sloturile ar trebui să aibă un preț ridicat. Spre exemplu, în 2016, Oman Air a plătit Air France 75 de milioane de dolari pentru un set de sloturi la Heathrow Airport.

„Sunt convins că echipa de management și consiliul de administrație fac ce este mai bine pentru companie. Este o decizie managerială aceasta. 

Înțeleg că anul acesta compania TAROM este pe profit, așadar sperăm ca această restructurare să fie de succes”, spune David Ciceo, preşedinte la Asociaţia Aeroporturilor.

Pe de altă parte, operatorii din turism susţin că se roagă de ani de zile de TAROM să introducă zboruri spre litoral, din mai multe ţări europene, care ar putea aduce profit companiei.

„Am purtat foarte mulți ani lupte îndelungate pentru a convinge TAROM să zboare pe aeroportul de la Constanța, pentru a ne aduce turiști către litoralul românesc, ceea ce nu s-a întâmplat decât într-un singur an, în 29-30 de ani deja”, a precizat Corina Martin, secretar general FPIOR.

„La zona aceasta de noi destinaţii, vom putea proceda după 2026, după implementarea acestui plan de restructurare. Până atunci, compania trebuie să eficientizeze operaţiunile”, a afirmat Alexandru Anghel, purtător de cuvânt TAROM.

Rezultatele legate de trafic arată că transportatorul de stat nu reuşeşte să intre pe trendul de creştere al pieţei, în timp ce companiile aeriene low-cost au continuat să adauge tot mai multe rute înspre şi dinspre România, să zboare cu avioanele pline şi să îşi crească cota de piaţă. 

De altfel, traficul total de pasa­geri pe aeroporturile din ţară, un in­di­cator al pieţei aeriene, a crescut cu 5% în prima jumătate a acestui an şi a ajuns la 11,8 milioane de pasageri.

Cum arată flota TAROM

4 avioane Boeing 737-800 NG
4 avioane Boeing 737-700
4 avioane Airbus A318-111
4 avioane ATR 72-600
2 avioane ATR 72-500

Cum vrea TAROM să facă profit

- vânzarea de avioane
- concedieri
- ajutor de stat
- vânzarea de sloturi 

Citește mai multe din Economic
» Citește mai multe din Economic
TOP articole