Antena 3 CNN Economic Transporturi De ce întârzie atât de mult avioanele în această perioadă? „Greva silențioasă” dă peste cap zborurile

De ce întârzie atât de mult avioanele în această perioadă? „Greva silențioasă” dă peste cap zborurile

Ioana Coman
1 minut de citit Publicat la 18:47 23 Iul 2024 Modificat la 18:47 23 Iul 2024
persoana in aeroport
Românii care au ales să călătorească în această perioadă cu avionul au observat întârzieri mai neobişnuite ale zborurilor pe care le aveau programate. Foto: Getty Images

Românii care au ales să călătorească în această perioadă cu avionul au observat întârzieri mai neobişnuite ale zborurilor pe care le aveau programate. Vara este oricum o perioadă dificilă pentru companiile aeriene, în special pentru cele low-cost, dar în general întârzierile nu depăşeau două-trei ore. Vedem acum însă anulări de zboruri, întârzieri mai mari de 5-6 ore sau, dacă vorbim despre aeroportul Otopeni, întârzieri la livrarea bagajelor.

Se discută în domeniu despre o grevă silenţioasă a controlorilor de trafic aerian şi a angajaţilor de pe aeroporturi. Silenţioasă, pentru că nu a fost anunţată oficial şi pentru că este făcută în stilul pe care l-au adoptat şi piloţii Tarom recent: angajaţii anunţă că s-au îmbolnăvit şi nu pot veni la muncă.

Iar de aici apar problemele: mai puţin controlori înseamnă reducerea traficului. Poate aţi auzit cuvântul "slot". Asta înseamnă că un avion are dreptul să decoleze doar într-un anumit interval de timp, iar dacă nu îl respectă poate fi făcut să aştepte la sol între 30 de minute şi câteva ore. Iar dacă un controlor lipseşte din tură, slotul apare pentru că avionul nu poate primi culoar de zbor.

Vorbim şi de cealaltă problemă, cea a companiilor low-cost. Multe dintre ele au, să spunem, zece aeronave într-o bază, însă acestea sunt folosite pentru 30 de rute. Asta înseamnă că avionul care pleacă la prima oră, de exemplu, la Bologna, când revine la bază are următoarea cursă la Paris şi încă una până la finalul zilei, la Barcelona. O singură întârziere minoră pe prima cursă poate da peste cap tot orarul de zbor. Iar de aici, pentru că ultima cursă este una lungă, se poate ajunge la anularea ei, pentru că nu mai este legal pentru echipaj să zboare. Iar oamenii de rezervă pe care companiile îi au sunt, la rândul lor, în număr limitat, aşa că nu pot acoperi toate cursele.

De la aceste întârzieri, dar şi din cauza lipsei angajaţilor, ajungem şi la chestiunea întârzierii bagajelor. Dacă mai multe curse au întârziere, ajung să aterizeze în acelaşi timp cu alte curse programate la o anumită oră. În general, asta se întâmplă în orele de noapte. Mai multe avioane ajunse în acelaşi timp, cumulat cu angajaţii puţini la muncă ai companiilor de handling, duce inevitabil la întrâzieri şi aşteptare la banda de bagaje mai mare de două ore.

×
x close