Formula 1 ar putea să se extindă la 12 echipe odată cu implicarea din 2026 a brandului Cadillac al General Motors, potrivit preşedintelui Federaţiei Internaţionale de Automobilism (FIA), Mohammed Ben Sulayem, conform Reuters, citat de Agerpres.
Formula 1 a avut întotdeauna posibilitatea pentru o competiţie cu 12 echipe la nivelul regulilor, dar a existat o opoziţie strânsă din partea deţinătorului drepturilor comerciale Liberty Media şi a echipelor deja implicate de a depăşi cadrul celor 10 echipe participante înainte ca o înţelegere să fie obţinută.
„De ce nu?”, a răspuns, duminică, Ben Sulayem pentru Reuters, cu prilejul Marelui Premiu al Qatarului, atunci când a fost întrebat dacă ar fi de acord cu ocuparea ultimului loc rămas liber.
„Este vorba despre a face lucrul corect. Şi atunci de ce avem opţiunea celui de-al 12-lea loc dacă spunem nu, nu, nu?”, a adăugat preşedintele FIA.
„Pentru mine este foarte clar că este o victorie pentru fiecare cu cea de-a 11-a echipă”, a mai spus Ben Sulayem.
General Motors se va alătura competiției începând din 2026
Săptămâna trecută, Cadillac a anunţat un acord de principiu cu Formula 1 în timp ce General Motors s-a înscris la organismul de conducere al FIA ca producător de motoare pentru a deveni până la finalul deceniului o echipă complet funcţională.
Formula 1 a transmis în ianuarie că a avut dubii privind oferta, avansată iniţial de Andretti, că aceasta ar putea fi competitivă şi ar aduce valoare, dar a renunţat după ce abordarea iniţială a fost retransmisă ca un producător de sine stătător, iar Michael Andretti a făcut un pas în spate.
Investigaţia deschisă de Comitetul judiciar al Camerei Reprezentanţilor a SUA privind un comportament neconcurenţial a schimbat de asemenea situaţia.
Ben Sulayem a anunţat acordul drept unul foarte important pentru sport şi a spus că acesta a fost „trimis în iad” şi adus înapoi după ce FIA a aprobat oferta de anul trecut a lui Andretti şi a transmis-o către Formula 1 pentru a o analiza. Preşedintele FIA a mai spus că investigaţia SUA a avut un efect asupra rezultatului.
„Am avut o întâlnire cu aceştia şi am fost întrebat. Nu am nimic de ascuns. Sunt preşedinte ales, ştiţi, pe baza conducerii, şi a democraţiei, şi a transparenţei. Astfel că am făcut ce a făcut FIA şi sunt mândru de ceea ce a făcut echipa”, a mai explicat preşedintelui FIA.
Ben Sulayem a declarat că oferta a fost întotdeauna despre calitate mai degrabă decât despre cifre, despre alăturarea General Motors în calitate de producător şi nu a fost despre Andretti. Directorul executiv al al Formulei 1, Stefano Domenicali, a fost de acord cu aceasta. Acesta din urmă a spus: „Avem nevoie de un producător, nu doar de o echipă în plus”.
Preşedintele FIA a spus că Formula 1 a ridicat problema motorului drept o chestiune de rezolvat. „Apoi ei au venit cu motorul. (...) Şi nu am mai putut să îi refuzăm”.
Andretti a fost singurul aplicant care a fost trimis pentru discuţiile în plan comercial cu Formula 1 dintre cei patru care au ajuns în cea de-a doua fază a procesului anul trecut.
Candidaturile nereuşite au inclus Rodin Cars din Noua Zeelandă, care s-a angajat să păstreze un loc pentru o femeie pilot, şi Hitech Team, susţinută de miliardarul kazah Vladimir Kim. Şeful de la Hitech este acum responsabilul principal de la echipa de Formula 1 deţinută de Renault, respectiv Alpine F1.