"Un film alcătuit din mai multe episoade care doboară mitul conform căruia România lui Ceauşescu era "Epoca de Aur", "Amintiri din Epoca de Aur" oferă o nouă incursiune în lumea noului val al cinematografiei româneşti, prezentând episoade amuzante din viaţa cotidiană sub dictatură", scrie criticul de la Screen Daily, care apreciază că pelicula ar putea fi "un titlu de festival apreciat de public, care va avea succes în cinematografele din ţările foste comuniste".
În acelaşi timp, criticul publicaţiei Screen Daily este de părere că filmul nu va avea succes pe marile ecrane din Occident. Drepturile de distribuţie pentru Statele Unite au fost cumpărate de IFC Films înainte de premiera oficială a peliculei, în secţiunea Un Certain Regard de la Cannes.
Pelicula de 155 de minute, va fi prezentată, în România, în două părţi.
Filmul este regizat de Ioana Uricariu, Hanno Hoefer, Constantin Popescu, Răzvan Mărculescu şi Cristian Mungiu, laureatul premiului Palme d'Or fiind şi scenarist şi producător al peliculei
Criticul de la Screen Daily apreciază că pelicula lui Cristi Mungiu este mai coerentă decât majoritatea proiectelor de acest gen, cum ar fi "Paris, je t'aime" şi "Eros, Tokyo!".
"Nu numai că cele cinci filme sunt bine realizate în sine ( n.r. - ŤAmintiri din Epoca de Aurť cuprinde în total şase episoade, dar, la prima proiecţie de la Cannes, marţi, un scurtmetraj realizat de Mungiu a fost scos din program, pentru a reduce timpul vizionării), dar efectul lor împreună este un portret suprarealist al României anilor '80, cu teamă, poveşti despre corupţie şi încarcerare, nelipsite de umorul care i-a făcut pe oameni să îşi continue existenţa", mai scrie Screen Daily.
"Amintiri din Epoca de Aur" este un film care prezintă legendele urbane din perioada comunismului.
"Legenda vizitei oficiale", primul scurtmetraj, spune povestea locuitorilor unui sat care se pregăteşte pentru o vizită oficială şi care dau curs tuturor dorinţelor celor din comitetul de organizare.
Al doilea film, "Legenda fotografiei de pe prima pagină", este despre un fotograf de partid instruit să modifice nişte fotografii oficiale. După vizita oficială a preşedintelui Franţei la Bucureşti, acesta apare în fotografii ca fiind mai înalt decât Ceauşescu. Fotograful primeşte ordinul să îi pună o pălărie Conducătorului pe cap pentru a părea la fel de înalt ca preşedintele francez. Deoarece modificarea este un eşec, Scînteia, ziarul de partid, nu apare a doua zi, eveniment unic în istoria publicaţiei.
În "Legenda şoferului de găini", al treilea film, sunt prezentate întâmplări mai sumbre, despre restricţiile alimentare la care erau supuşi oamenii în perioada comunistă.
"Legenda poliţistului lacom", este partea care va fi cea mai apreciată dintre toate, potrivit Screen Daily. Aceasta prezintă cum era hrana monedă de schimb pentru oameni în perioada comunismului. "Legenda vânzătorilor de aer", al cincilea film din serie, prezintă încercările unor "mici întreprinzători" de a înşela oamenii, vânzându-le sticle goale.
"Mungiu se întoarce (la Cannes, n.r.) pentru a împărţi lumina reflectoarelor cu câţiva prieteni, cineaşti mai puţin cunoscuţi", a scris publicaţia americană Boston Globe.
Şi France-Presse (AFP) a apreciat filmul-omnibus produs de Cristian Mungiu, cel care a câştigat, în urmă cu doi ani, premiul Palme d'Or, pentru "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile". AFP a apreciat atât filmul ca întreg, cât şi talentul celor patru tineri cineaşti care s-au alăturat lui Mungiu.
"Unul dintre modurile de evitare a disperării este să râzi. Noi am vrut să surprindem esenţa acelei perioade dificile prin legende urbane care au susţinut moralul unor oameni constrânşi să stea la coadă să îşi cumpere mâncare", a declarat, pentru AFP, Cristian Mungiu.
"Amuzante şi suprarealiste, filmele subliniază duritatea unui sistem opresiv, paranoic şi kafkian", a apreciat AFP.
Antena3.ro