Antena 3 CNN Actualitate Roantanamo: Expresul CIA - aeronava care a transportat suspecţii de terorism a făcut trei curse în România, în 2004

Roantanamo: Expresul CIA - aeronava care a transportat suspecţii de terorism a făcut trei curse în România, în 2004

M.Z.
3 minute de citit Publicat la 22:38 01 Feb 2013 Modificat la 22:38 01 Feb 2013
Roantanamo: Expresul CIA - aeronava care a transportat suspecţii de terorism a făcut trei curse în România, în 2004
Foto: Videonews
La prima vedere pare un avion folosit de oamenii de afaceri. În realitate, a făcut parte dintr-o uriaşă afacere finanţată de CIA - transportul suspecţilor de terorism dintr-o închisoare secretă în alta. Aeronava Gulfstream, un avion care a aterizat de trei ori în România şi a lăsat numeroase urme, a devenit simbolul acestui program secret.

Echipa Observator îţi prezintă, în exclusivitate, Roantanamo - închisorile CIA din România - un serial realizat de George Colgiu şi Dan Gecui, împreună cu Ştefan Cândea de la Centrul Român pentru Jurnalism de Investigaţie.

Ianuarie, aprilie şi septembrie 2004. Luni în care sute de avioane aterizează pe aeroportul Băneasa. Printre ele, un Gulfstream - un adevărat expres către închisoarea Guantanamo. Cu staţii în toate ţările care găzduiau închisori CIA.

Toate secretele acestui avion au ieşit recent la lumină. Companiile implicate în zborurile CIA s-au dat în judecată. Mii de pagini de documente au ajuns în faţa unui judecător. Odată cu ele, şi detaliile întregului program secret american.

Planurile de zbor au devenit accesibile. Între ele, trei zboruri care leagă România de ţări suspectate că ar fi găzduit închisori secrete. Detalii incredibile: pasageri, rute, sumele plătite de CIA, contracte şi acte adiţionale.

25 ianuarie 2004. Avionul decolează din capitala Statelor Unite. Trei zile, aeronava foloseşte aeroporturile din Geneva, Riad, Amman, apoi aterizează la Băneasa. Planul de zbor arată că la Bucureşti doi dintre pasageri au fost debarcaţi. Următoarea destinaţie: Washington DC, cu escală la Barcelona.

11 aprilie 2004. Următorul zbor ce leagă România de restul sistemului are loc câteva luni mai târziu. Decolează pe 11 aprilie din Washington spre Guantanamo. De aici, îşi continuă zborul până la aeroportul Băneasa, cu escală în Tenerife. După ce a luat un pasager din România, şi-a continuat călătoria în Maroc, unde au debarcat patru persoane.

29 septembrie 2004
, Wasington DC - are loc ultimul zbor în România. Aeronava N85VM decolează spre Rabat cu escală în Tenerife. De aici îşi continuă cursa spre Amman şi aeroportul Mihail Kogălniceanu din Constanţa. Întoarcerea în Capitala Statelor Unite se face prin Praga şi un aeroport irlandez, Shannon.

Documentele arată că avionul era însoţit de recomandări la cel mai înalt nivel, iar destinaţia acestuia era mereu Guantanamo. Totul în numele Guvernului Statelor Unite.

Vălul discreţiei pică după ce Gulfstreamul este implicat într-o anchetă spectaculoasă în Italia.

Februarie 2003, Milano. Imamul radical Abu Omar este răpit în plină stradă de o echipă a CIA, cu sprijinul serviciilor secrete italiene. Procuratura intră pe fir. Magistratul care a preluat cazul, Armando Spataro, ne spune cum a dat de cap acestei operaţiuni secrete.


Sute de zboruri au fost analizate de magistraţii italieni. A rezultat că din nordul Italiei, Abu Omar a fost transportat cu un avion privat Learjet la baza americană din Germania. De aici, până în Egipt, unde a fost închis şi torturat, a fost transportat cu aeronava N85VM.

Ancheta publică a lăsat urme. O arată corespondenţa dintre şefii companiilor implicate în aceste zboruri şi proprietarul avionului, Richmore Aviation. Pentru a şterge urmele, înmatricularea a fost schimbată în N227SV.

Dar altele, lăsate în România, nu pot fi şterse. Sunt dovezi ale complicităţii române în programul CIA. Nu numai zborurile prezentate şi fluxul de pasageri de la bordul avionului privat N85VM. Mai multe convorbiri telefonice implică şi mai mult ţara noastră în programul secret al CIA.

Agenţi CIA au fost apelaţi din acest avion. Dar şi două numere de telefon din România, înaintea fiecărei sosiri pe aeroportul Băneasa. Unul din aceste numere este dezactivat acum. Al doilea era folosit de o femeie. Am încercat să o contactăm recent. După demersul nostru, şi-a schimbat telefonul.

CITEŞTE PE A1.RO ÎNTREGUL ARTICOL CU PRIVIRE LA ÎNCHISORILE C.I.A. DIN ROMÂNIA

Observatorul şi Centrul Român pentru Jurnalism de investigaţie au încercat să scoată la lumină aceste complicităţi. În fiecare seară vedeţi la Observator un serial-anchetă exclusiv - Roantanamo: închisorile CIA din România.




×
x close