Oraşele care au acceptat, în acest an, provocarea WWF de a demonstra că pot construi strategii pe termen mediu şi lung, în beneficiul cetăţenilor şi al naturii sunt: Adjud, Botoşani, Buftea, Bucureşti, Constanţa, Giurgiu, Hunedoara, Iași, Pitești, Ploiești, Roman, Slatina și Timișoara.
Primăriile care participă la concurs în numele comunităţilor lor au realizat un dosar care detaliză atât proiectele şi iniţiativele din domeniul protecţiei mediului înconjurător derulate în anii trecuţi, cât şi pe cele ce urmează a fi implementate în viitorul apropiat, inclusiv planurile pentru organizarea Earth Hour 2013. Domeniile avute în vedere sunt: infrastructura de mediu, economisirea energiei şi investiţii în surse de energie regenerabilă, gestionarea şi extinderea spaţiilor verzi, educaţie şi comunicare în acest domeniu, îmbunătăţirea/dezvoltarea reţelei de transport în comun, conservarea biodiversităţii şi aplicarea bunelor practici de mediu la sediul primăriei.
Juriul Competiţiei pentru Capitala Earth Hour 2013 este alcătuit din: Magor Csibi, Director WWF-România; Felicia Ienculescu-Popovici, Fondator și director al Asociației Greenitiative; Raul Pop, Manager Programe Asociația Ecoteca; Steven Borncamp, Director Consiliul Român pentru Clădiri Verzi.
Bătălia pentru titlul de Capitala Earth Hour nu se dă doar între municipalităţi, ci diferenţa o vor face locuitorii oraşelor concurente. Conform regulamentului, oraşele care, în urma evaluării dosarelor, vor obţine primele 3 punctaje, vor intra în Finala Competiţiei pentru Capitala Earth Hour, în cadrul căreia locuitorii celor trei oraşe sunt invitaţi să aducă, într-un punct al oraşului care va fi comunicat ulterior de către municipalitate, cât mai multe PET-uri. Oraşul în care va fi colectată cea mai mare cantitate de PET-uri va fi desemnat drept Capitala Earth Hour România, 2013.
Formularul de participare, regulamentul şi alte detalii legate de competiţie sunt disponibile pe website-ul campaniei: www.ora-pamantului.ro, mai exact la http://ora-pamantului.ro/wordpress/?page_id=12.
Bistrița, Capitala Earth Hour România în 2012
Bistrița, Iași și Timișoara sunt orașele care s-au întrecut în finala ediției 2012. Toate cele trei orașe au acordat o atenție deosebită competiției și au demonstrat o capacitate de organizare și de mobilizare a cetățenilor demne de respect și laudă. Dar pentru că în orice competiție există un singur învingător, Bistrița a depus un efort atât de mare încât și-a câștigat în mod detașat acest loc I. Pe 17 martie, în toate cele trei orașe finaliste, s-au strâns și s-au trimis la unitățile locale de reciclare 22 de tone de PET-uri, din care 16,7 tone au aparținut Bistriței. Pe 31 martie 2012, Bistrița primea de la WWF-România titlul oficial de Capitala Earth Hour 2012, găzduind evenimentul oficial la care au luat parte echipa WWF-România, trupe de artiști și reprezentanți mass-media.
O provocare pentru fiecare dintre noi
Earth Hour este un prilej de a ne arăta atenţia faţă de problemele de mediu care ne afectează în mod direct, din ce în ce mai mult. Earth Hour înseamnă, de asemenea, voinţa şi bucuria de a transmite mesajul mai departe şi de a-i îndemna pe cei din jur să se alăture campaniei.
Earth Hour se adresează nu numai oraşelor, ci şi publicului larg, companiilor şi celebrităţilor, ca mecanism de răspândire a mesajului şi de responsabilizare în ceea ce priveşte modul în care ne raportăm la mediu şi la resursele naturale. De-a lungul campaniei, WWF-România pregătește mai multe materiale, evenimente și concursuri prin care îi invită pe toți românii să se alăture comunității Earth Hour.
De la an la an, mişcarea Earth Hour, iniţiata şi coordonată la nivel global de WWF, capătă proporţii din ce în ce mai mari, cucerind sute de milioane de oameni şi, totodată, inducând un sentiment de apartenenţă la o comunitate, în rândul celor care sarbătoresc Earth Hour de fiecare dată. Evoluţia spectaculoasă pe care a cunoscut-o mişcarea, de la prima ediţie din 2007 cu un singur oraş participant (Sydney) şi până în prezent, cu o participare de peste 6950 de oraşe din 152 de ţări, a demonstrat că 1.8 miliarde de oameni din întreaga lume îşi doresc să facă ceva concret pentru mediul înconjurător. Astfel, Earth Hour a devenit un simbol important al unui angajament mult mai complex decât ceea ce presupunea evenimentul la început – stingerea luminilor pentru o oră.
În România, mișcarea se bucură de sprijinul lui Zoli Toth, desemnat Ambasador Earth Hour încă de la prima ediție, din 2009, dar și de susținerea ambasadorilor WWF Ada Condeescu, Bogdan Dumitrache, Dani Oțil și Șerban Copoț.
Partenerii care s-au alăturat, până acum, campaniei Earth Hour, sunt: ANTENA 3, Headvertising, Green Cat, Romania Green Building Council, Asociatia Greenitiative, Ecoteca, Revista Zeppelin, România Pozitivă, Veioza Arte, Ateliere fără frontiere.
Mai multe detalii despre campanie puteţi citi pe site-ul oficial Earth Hour România: www.ora-pamantului.ro.
Pentru a afla noutăţi despre campania internaţională accesaţi pagina www.earthhour.org.