USR invocă mai multe motive de neconstituţionalitate. Liderii partidului afirmă că au fost încălcate prevederi ale Constituției, Regulamentul Senatului și decizii anterioare ale CCR.
"Din nou, după ani de luptă împotriva PSD, acum suntem nevoiți să ne apărăm instituțiile democrației române de asaltul hoților și incompetenților. Coaliția hoției PSD-PNL a fost dispusă să treacă peste constituție și legi, totul pentru a-i asigura o sinecură lui Florin Cîțu", potrivit unui comunicat de presă, transmis miercuri.
Liderul de grup al senatorilor USR, Radu Mihail, afirmă că nu poate fi schimbată arhitectura constituțională „în funcție de alianțe politice conjuncturale”.
"Revocarea preşedintelui Senatului înainte de expirarea mandatului nu poate fi realizată în conformitate cu Constituția republicată și cu jurisprudența Curții Constituționale, decât la iniţiativa exclusivă a grupului parlamentar care a susţinut candidatura şi numai pentru abateri grave în exercitarea funcţiei. Schimbarea ulterioară a configuraţiei politice nu poate constitui un temei constituţional al revocării preşedintelui unei Camere parlamentare, deoarece o asemenea configuraţie politică nu rezultă din alegeri în condiţiile art. 64 alin. (5), în conformitate cu art. 63 alin. (3) şi cu art. 36 şi 37 din Constituţie, raportate la art. 2 şi art. 8 din Legea fundamentală, ci constituie o majoritate parlamentară creată în afara criteriilor politice rezultate din vot", se menționează în sesizarea adresată CCR.
Anca Dragu: ”Prima grijă a acestui nou USL a fost înlocuirea președintelui Senatului. Au dat cadou terenul Romexpo către o companie privată!”
"Spiritul Constituției României înclină în sensul existenței unor garanții speciale împotriva demiterii nejustificate (art. 64 din Constituția României prevede că preşedintele Senatului se alege pe durata mandatului Camerei). În plus, ar trebui să existe o procedură de contestare a deciziei de revocare (CCR reține că: „statutul preşedintelui Senatului, distinct de statutul celorlalţi membri ai Biroului permanent, implică un plus de exigenţă în reglementarea revocării acestuia înainte de expirarea mandatului“).
Nu în ultimul rând, mandatul și durata mandatului Președintelui Senatului sunt de natură constituțională și orice suprimare arbitrară a acestuia contravine art. 2 alin. (2) din Constituția României, care stipulează că niciun grup și nicio persoană nu pot exercita suveranitatea în nume propriu.
Mai mult, jurisprudența Curții Constituțională ofere argumente în sensul că Parlamentul nu poate suprima durata unui mandat care este de rang constituțional (Decizia nr. 58/2021). În considerarea tuturor argumentelor expuse, vă solicităm respectuos admiterea prezentei sesizări de neconstituționalitate cu privire la Hotărârea Senatului nr. 131 din 23 noiembrie 2021 privind revocarea din funcția de președinte al Senatului a doamnei senator Anca Dana Dragu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1116 din 23 noiembrie 2021", cer liderii USR.
Florin Cîțu este noul președinte al Senatului
Vă amintim că Anca Dragu a fost revocată, marți, din funcția de președinte al Senatului.
Noul președinte este liderul PNL, Florin Cîțu, care a fost ales cu 82 de voturi.