Stopări de lucrări şi contracte dubioase de infrastructură
Semnată de 50 de parlamentari PSD şi PNL şi depusă la Biroul Permanent al Senatului, solicitarea lui Bota se leagă de modul în care Berceanu a administrat lucrările la Autostrada Bechtel, modificând şi stopând anumite lucrări, şi cele pentru autostrada Moara Vlăsiei-Ploieşti.
Şi legalitatea încheierii unor contracte de modernizare a unor drumuri naţionale este pusă sub semnul întrebării. Sunt vizate reabilitările la DN12, DN 15 şi DN 16.
Berceanu mai este acuzat de Bota că nu a demarat lucările la tronsonul de autostradă Deva ? Orăştie. Senatorul mai cere verificarea modului în care au fost cheltuiţi banii europeni pentru o serie de lucrări de infrastructură şi a instituţiei care se ocupă în cadrul Transporturilor de problema absorbţiei fondurilor europene.
În acest sens, Bota solicită conducerii Senatului să aprobe înfiinţarea unei comisii de anchetă cu scopul de a investiga condiţiilede legalitate prin care au fost încheiate contractele şi apoi modificate, pentru stoparea proiectelor negociate în 2004 şi care urmau a fi realizate prin parteneriat public-privat, dar şi a unor contracte aflate în derulare. Potrivit iniţiatorului, este de aşteptat ca această comisie să intre în funcţiune în lunile februarie-martie ale acestui an.
Bota: Ancheta priveşte activitatea Transporturilor, nu doar pe Berceanu
Senatorul susţine însă acţiunea sa nu-l vizează în mod special numai pe Radu Berceanu, ci activitatea Ministerului Transporturilor din ultimii 4-5 ani, perioadă în care au fost blocate unele lucrări de construcuţie a unor tronsoane de autostradă sau au fost modificate nu tocmai legal o serie de contracte.
"Nu trebuie să aduc eu dovezi. Există o serie de suspiciuni şi comentarii în presă. Nu este vorba de o comisie de anchetă a domnului Berceanu, ci de o comisie de control parlamentar al unei instituţii de stat. Că a fost sau este ministru Radu Berceanu, domnul Orban sau domnul Dobre, asta priveşte mai puţin esenţa problemei. Ce contează este activitatea din ultimii ani a acestui minister. De ce numai în România se întâmplă ca acesteluccări să fie stopate? De ce contractele nu sunt renegociate? De ce la noi costul asfaltului este de două, trei ori mai mare decât în alte state? Sunt lucruri care deja nu mai sunt normale" ne-a declarat Bota.
Contractul Bechtel şi cercurile de interese
Bota a mai avut în trecut conflicte cu ministrul Radu Berceanu. În primăvara anului 2009, l-a acuzat de la tribuna Parlamentului că numeşte la conducerea unor direcţii din minister, persoane care nu au pregătirea necesară, situaţie care ar afecta respectarea angajamentelor pe care PSD şi PDL şi le-au asumat prin programul de guvernare. El l-a mai criticat pe Berceanu că a numit membri PD-L la CFR Infrastructură şi CFR Călători, încălcând înţelegerea de atunci cu partenerul de guvernare PSD.
Senatorul PSD nu este un novice în ceea ce priveşte activitatea Ministerului Transporturilor. În perioada mandatului de ministru al social-democratului Miron Mitrea, Bota a ocupat un post de secretar de stat la nivelul acestei instituţii. Din această postură, a fost abilitat cu coordonarea Consiliului tehnico-economic al ministerului, structură cu competenţe în aprobarea tuturor contractelor de infrastructură. Semnătura lui Bota s-ar regăsi şi pe primul contract care a dat undă verde firmei Bechtel să demareze lucrările la autostrada Transilvania, susţin surse din cadrul acestui minister. Conform surselor citate, şi o firmă la care are interese Bota s-ar regăsi pe lista firmelor implicate în construcţia acestei autostrăzi, dar în prezent riscă să piardă contractul.
"Niciodată nu am avut vreo firmă şi nici prietenii sau rudele mele care să fie implicată în contractele respective. Sigur că se poate inventa orice. E problema lor. Adevărata problemă e că cei de la minister au luat o serie de firme în braţe pe care le impunconstructorilor ca sub contractori" a replicat Bota.
Marius Vulpe, Antena3.ro