Totul a pornit de la costurile prea mari de întreţinere, care l-au determinat pe Traian Băsescu să aleagă cursele de linie. Deşi s-a demonstrat că astfel se reduc considerabil costurile deplasărilor, preşedintele s-a răzgândit din nou.
La aproape cinci luni de când Traian Băsescu a renunţat la serviciile aeronavei prezidenţiale, şeful statului a folosit din nou avionul pentru o deplasare oficială. Totul după ce Ramona Mănescu i-a luat locul lui Relu Fenechiu la Transporturi.
Şeful statului renunţase la serviciile aeronavei TAROM încă din luna martie, după ce Relu Fenechiu a declarat că există restanţe pentru întreţinerea respectivului avion, iar costurile de întreţinere s-ar fi ridicat la 7.000.000 de euro anual.
Ultimele deplasări ale lui Traian Băsescu cu zboruri de linie au fost de până la 20 de ori mai ieftine decât cele de anul trecut când s-a folosit aeronava prezidenţială, potrivit datelor de la Administraţia Prezidenţială.
De exemplu, pentru deplasarea la Consiliului European de la Bruxelles din martie s-au plătit doar 4.900 de euro. De asemenea, pentru vizita preşedintelui la întronarea Papei Francisc s-au platit mai puţin de 7.500 de euro. În schimb, pentru cele 11 deplasări externe ale lui Traian Băsescu din 2012, Preşedinţia a platit în medie 104.000 de euro.
Citeşte şi Guvernul cumpără avion de 10 milioane euro pentru preşedinte, premier şi demnitari
Fenechiu vrea să-l lase pe Băsescu fără aeronava prezidenţială. În februarie, ministrul Transporturilor Relu Fenechiu a declarat că TAROM ar trebui să renunţe la aeronava prezidenţială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro. Potrivit lui Fenechiu, renunţarea la aceasta ar aduce economii importante companiei care are pierderi de 50 de milioane de euro anual.
Guvernul nu-i va retrage preşedintelui Traian Băsescu avionul cu care se deplasează la întâlniri oficiale, dar caută o soluţie pentru ca actualele costuri ridicate generate de utilizarea aeronavei vechi să fie reduse, a declarat premierul Victor Ponta.
Şi Ponta s-a declarat nemulţumit, în decembrie anul trecut, de costurile pentru bugetul de stat ale operării aeronavei prezidenţiale, el referindu-se la posibilitatea ca şeful statului şi consilierii săi să meargă în vizitele externe cu zboruri de linie. "Ştiu şi eu de costul acela de 7 milioane", a spus Ponta.
Relu Fenechiu susţine că banii folosiţi pentru avionul prezidenţial, cei şapte milioane de euro, nu sunt suportaţi de Administraţia prezidenţială, ci vin de la bugetul de stat, tocmai "pentru a nu se vedea că aceşti bani îi foloseşte preşedintele".
Cele două avioane Airbus de tipul A 310 din flota TAROM s-au aflat în conservare în perioada 2003-2007, iar după ce au fost recondiţionate, au fost utilizate pe curse europene de mediu-curier, ceea ce a provocat pierderi companiei. Compania a fost nevoită să utilizeze avioanele şi pentru transporturi de marfă, tocmai pentru a diminua aceste pierderi.
Compania Romavia care opera vechea aeronavă prezidenţială, un Boeing 707 vechi de 39 de ani care nu mai îndeplinea nici standardele de zgomot la nivel european, a anunţat în 2010 că nu mai poate efectua deplasările preşedintelui ca urmare a situaţiei financiare dificile a regiei.