Primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a detaliat, într-un interviu acordat AGERPRES, motivele pentru care doreşte înfiinţarea celor 19 societăţi comerciale pe acţiuni, deţinute de municipalitate, care ar urma să aibă ca obiect de activitate producerea energiei electrice şi termice, asigurarea iluminatului public, dezvoltarea infrastructurii unităţilor sanitare sau administrarea spaţiilor publicitare.
Gabriela Firea a vorbit şi despre numărul estimat de angajaţi ai acestor societăţi, dar şi despre transformarea regiilor şi administraţiilor aflate în subordinea Consiliului General în societăţi comerciale pe acţiuni.
De asemenea, edilul-şef a abordat teme precum, înfiinţarea funcţiei de administrator public la nivelul Capitalei, lansarea unui concurs pentru realizarea unui logo reprezentantiv al Bucureştiului sau stabilirea tarifelor de închiriere pentru Arena Naţională.
Primarul general a făcut referire şi la intenţia PMB de a investi în mansardarea şi extinderea şcolilor în care se învaţă în trei schimburi, dar şi la momentul estimat pentru lansarea licitaţiei în vederea achiziţiei de noi autobuze, tramvaie şi troleibuze destinate RATB.
AGERPRES: Aţi pregătit oarecum terenul pentru aceste proiecte, anunţând de mai multe ori că doriţi să copiaţi modelul administraţiei vieneze, pe care o admiraţi în privinţa eficienţei. Totuşi, a surprins faptul că, într-un timp atât de scurt, aţi propus un număr atât de mare de proiecte referitoare la un aspect atât de important - înfiinţarea a 19 societăţi comerciale.
Gabriela Firea: Aşa este. Încă din timpul campaniei electorale i-am informat pe bucureşteni că, în cazul în care voi deveni primarul general al Capitalei, vreau să aduc un plus în administraţia publică a municipiului Bucureşti şi vreau să brevetăm şi în capitala României modele administrative de succes, cum ar fi cel de la Viena. Dar holding-uri constituite din societăţi comerciale pe acţiuni există şi la Paris, şi la Berlin, şi la Madrid. Este o practică europeană ca UAT-urile (Unităţi Administrativ-Teritoriale), bineînţeles, respectând prevederile în vigoare, să înfiinţeze societăţi comerciale, tocmai pentru a crea un cadru legal mult mai rapid, mult mai eficient pentru serviciile publice, şi să fie mult mai aproape de nevoile cetăţenilor.
În mai bine de jumătate de an de când sunt primar general al Capitalei, am evaluat toate serviciile publice din Bucureşti. Din nefericire, suntem cu toţii nemulţumiţi - şi nu de acum, de ani de zile - de ceea ce se întâmplă în Capitală. Avem un buget considerat mare, aproape un miliard de euro, dar el nu se vede în calitatea serviciilor şi în felul în care trăiesc bucureştenii, tocmai pentru că acest buget foarte mare, din punctul meu de vedere, nu a fost folosit eficient, în beneficiul cetăţenilor. Practic, au fost câteva companii private abonate la acest mare buget de-a lungul anilor, nu au avut posibilitatea mai mulţi antreprenori să lucreze pentru primărie, deci pentru bucureşteni. Din punctul multora de vedere, modalităţile de selecţie nu au fost tocmai transparente, de vreme ce aceleaşi firme câştigau ani de zile aceste licitaţii. Propunerea mea este aceea, şi îi rog pe bucureşteni să mă înţeleagă - acest model fiind brevetat în alte capitale europene care arată extraordinar -, să schimbăm modul de lucru, iar regiile şi administraţiile care sunt în acest moment în subordinea Consiliului General să se transforme în societăţi comerciale pe acţiuni, sută la sută ale municipalităţii, deci ale bucureştenilor, care să presteze servicii de calitate, la un preţ mult mai mic, astfel încât şi bucureştenii să plătească mai puţin şi pentru iluminatul public, şi pentru parcări, şi pentru canalizare, şi pentru apă, şi pentru toate celelalte servicii - de salubritate, de curăţenie, de mediu. Preţul să fie mai mic şi calitatea mult mai mare.
De la acest principiu am început şi cu acesta mergem înainte, mai ales că am adăugat şi câteva domenii noi care, până acum cel puţin, nu au fost în atenţia administratorilor Capitalei şi care cred că sunt extrem de necesare. Toate aceste societăţi comerciale sunt supuse controlului Curţii de Conturi, în totalitate, pentru că ele sunt înfiinţate potrivit legii 215 a Administraţiei Publice Locale. De asemenea, sunt în subordinea Consiliului General, adunările generale ale acţionarilor sunt constituite din consilieri generali. Deci, atât organigrama, regulamentul de funcţionare, investiţiile, conducerile acestor societăţi, sunt toate avizate de Consiliul General.
AGERPRES: Exclusiv din consilieri generali?
Gabriela Firea: AGA este constituită din consilieri generali. Consiliul de Administraţie şi conducerea societăţilor sunt alte persoane, în special specialişti pe domeniul respectivei societăţi comerciale pe acţiuni înfiinţate. Dar AGA este formată la fiecare societate comercială pe acţiuni din reprezentanţi ai Consiliului General. Şi iată, practic, o legătură directă între controlul Consiliului General şi activitatea şi eficienţa acestor societăţi comerciale pe acţiuni.
AGERPRES: Un principiu pe care l-aţi enunţat la începutul mandatului dumneavoastră a fost transparenţa. De ce nu aţi ales să le supuneţi dezbaterii publice într-un termen mai lung de timp, nu doar cele cinci zile câte sunt până la următoarea şedinţă de Consiliu General?
Gabriela Firea: Noi am publicat convocatorul acestei şedinţe care va avea loc marţi, dar din acest moment, toate sunt supuse dezbaterii publice pentru că la şedinţa de marţi practic Consiliul General va dezbate oportunitatea înfiinţării acestor societăţi comerciale pe acţiuni iar după acest moment se vor putea dezbate toate detaliile, şi tehnice, şi administrative, şi de investiţii. Deci, este timp suficient, dar fără acordul de principiu al Consiliului General nu puteam nici măcar să rezervăm un nume la Registrul Comerţului pentru aceste societăţi. Va fi o perioadă suficientă de timp pentru dezbatere, deoarece după votul de marţi nu înseamnă că activitatea începe imediat, ci practic există o perioadă destul de lungă de timp, dar fără acest acord de principiu al Consiliului General nu puteam să facem niciun pas pentru înfiinţarea lor, nici măcar rezervarea titlului, denumirii societăţii la Registrul Comerţului. Vom reveni în Consiliul General cu propunerea de persoane pentru adunările generale ale acţionarilor, de asemenea pentru organigramă, pentru Consiliul de administraţie şi, bineînţeles, pentru priorităţile de investiţii.
Vom veni în faţa Consiliului General cu toate aceste detalii. Practic, consider că este suficient timp pentru a analiza fiecare societate în parte, cu profilul său de activitate.