Toni Greblă, preşedintele Autorităţii Electorale Permanente, a declarat luni că sarcina de a tipări buletinele de vot pentru referendumul din Capitală organizat pe 24 noiembrie aparţine Primăriei Capitalei. „Este sarcina organizatorului acestui referendum, adică Primăria Capitalei, prin primarul general”, a spus președintele AEP.
El a amintit că, potrivit legii nou promulgate, folosirea infrastructurii electorale - secţii de votare, birouri electorale - nu costă nimic organizatorul. Marţi urmează să fie semnată hotărârea care stabileşte modelul buletinului de vot şi condiţiile tehnice pentru referendum.
„De aici încolo este sarcina organizatorului acestui referendum, adică Primăria Capitalei, prin primarul general să solicite tipărirea, să aprovizioneze cu hârtie, toate etapele care se fac, pentru ca, până cel mai târziu pe 22 noiembrie, buletinele de vot să fie tipărite şi distribuite la primarii de sector, pentru ca aceştia, la rândul lor, să le distribuie în ziua de 23 noiembrie către secţiile de votare din Bucureşti", a explicat preşedintele AEP, într-o conferinţă de presă comună cu ministrul de Externe, Luminiţa Odobescu.
Potrivit lui Greblă, sarcina de a tipări buletinele de vot, de a le distribui către sectoare, de a asigura transportul, de a plăti la sectoare confecţionarea celor trei urne de vot aparţine Primăriei Generale.
Consiliul General al Capitalei a aprobat organizarea unui referendum local pe data de 24 noiembrie, simultan cu primul tur al alegerilor prezidenţiale. Bucureştenii vor fi invitaţi să răspundă la trei întrebări. Primele două au fost propuse de primarul general al Capitalei şi vizează modul de împărţire a banilor între PMB şi primăriile de sector, precum şi eliberarea autorizaţiilor de construire în Bucureşti. La iniţiativa PSD, a fost adăugată o a treia întrebare care se referă la combaterea consumului de droguri în şcoli.
Ulterior, Parlamentul a modificat şi completat mai multe acte normative în materie electorală, astfel încât alegătorii vor putea vota în aceleaşi secţii de votare la referendum şi la alegerile parlamentare, prezidenţiale sau europarlamentare. Legea a fost promulgată, săptămâna trecută de preşedintele Klaus Iohannis.
Ce întrebări vor fi pe buletinele de vot
Referendumul lui Nicușor Dan, organizat în data de 24 noiembrie, simultan cu primul tur al alegerilor prezidenţiale, va avea trei întrebări:
1. Sunteți de acord ca repartizarea între Primăria Municipiului București și Primăriile de Sector a impozitelor pe venit și a taxelor și impozitelor locale colectate de la bucureșteni să fie aprobată de către Consiliul General al Municipiului București? (propusă de primarul general)
2. Sunteți de acord ca Primarul General al Municipiului București să emită Autorizațiile de Construire pe întreg teritoriul administrativ al orașului? (propusă de primarul general)
3. Sunteți de acord ca Primăria Municipiului București să finanțeze și să implementeze un program de educație pentru sănătate și prevenire a consumului de droguri în toate școlile din București? (propusă de PSD).
Ce speră să obțină Nicușor Dan prin acest referendum
„Consiliul General a votat declanşarea referendumului local pentru 24 noiembrie. Referendumul local va avea cele două întrebări pe care le-am propus, una privind împărţirea banilor care se strâng din taxele şi impozitele bucureştenilor între Primăria Generală şi primăriile de sector, pentru că de ani de zile există o discrepanţă între atribuţiile noastre şi banii pe care îi primim noi, distribuiţi de către guvern din aceste taxe şi impozite, şi atribuţiile sectoarelor şi banii pe care îi primesc dumnealor”, a spus Nicuşor Dan într-o conferinţă de presă.
El a precizat că a doua întrebare se referă la posibilitatea ca primarul municipiului Bucureşti să emite autorizaţiile de construire pe toată suprafaţa oraşului, aşa cum se întâmplă în toate capitalele europene.
„Traficul din Bucureşti, care-i principala problemă a bucureştenilor, vine din modul în care s-a dezvoltat urbanistic oraşul ăsta, necontrolat, şi atunci, dacă primarul municipiului este responsabil de trafic, e normal ca primarul să fie responsabil şi de modul în care se construieşte în oraş”, a precizat Nicuşor Dan.
Primarul a mai spus că consilierii Generali de la PSD au propus o a treia întrebare, care a fost votată de celelalte partide politice, legată de înfiinţarea de către Primăria Capitalei a unei structuri care se ocupe de problematica drogurilor în municipiul Bucureşti.
Nicuşor Dan a arătat că este „o problemă foarte importantă pentru bucureşteni şi cu atât mai mult ea justifică necesitatea ca bugetul municipiului Bucureşti să fie mai mare decât cel de subzistenţă pe care îl are de ani de zile”.