Antena 3 CNN Politică Mungiu, împotriva folosirii celebrului "4,3,2" în scopuri electorale

Mungiu, împotriva folosirii celebrului "4,3,2" în scopuri electorale

3 minute de citit Publicat la 16:29 30 Apr 2008 Modificat la 16:29 30 Apr 2008
Mungiu, împotriva folosirii celebrului "4,3,2" în scopuri electorale
Celebrul film al lui Cristian Mungiu a devenit, mai nou, instrument folosit în campania electorală. Astfel, pe site-ul Captivi în trafic.ro, al Tineretului Naţional Liberal Bucureşti, câştigătorul Cannes-ului, filmul "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile" este parafrazat în scopuri electorale, printr-o campanie care poartă acelaşi nume. Lansat pe 17 aprilie, site-ul şi, implicit, campania au provocat vâlvă, reacţiile neîntârziind să apară.

Regizorul Cristian Mungiu este nemulţumit de parafrazarea titlului "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile" în campania "Captivi în trafic", lansată de Tineretul Naţional Liberal Bucureşti, considerând "nepotrivită" folosirea filmului în scopuri electorale.

Pe prima pagină a unuia dintre materialele promoţionale din cadrul campaniei, o hartă rutieră cu indexul străzilor pentru identificarea rutelor ocolitoare din Bucureşti, apare textul: "În 2008, un bucureştean ca tine, din: 4 luni de mers la serviciu, 3 săptămâni le-a petrecut în trafic, din care numai 2 zile maşina lui s-a deplasat. Cu scenariul ăsta prost, primarul Adriean nu va câştiga în veci la Cannes oricâte concedii şi-ar face acolo".



Pe ultima pagină a materialului promoţional apare un articol cu titlul "Ludovic Orban, viitor primar, are soluţii pentru eliberarea traficului". De asemenea, formulele care fac trimitere la filmul lui Mungiu sunt scrise cu caractere îngroşate pe pliantul de campanie.

Casa de producţie a regizorului Cristian Mungiu, a emis un comunicat ca reacţie la textele de pe acest site în care se precizează că "domnului Cristian Mungiu nu i s-a cerut acordul şi nu a fost informat de parafrazarea titlului filmului Ť4 luni, 3 săptămâni şi 2 zileť în campania electorală a unuia dintre candidaţii la Primăria Bucureştiului".

Comunicatul continuă precizând faptul că "Mungiu nu este sub nici o formă implicat în campania electorală pentru primărie, nu îl susţine pe respectivul candidat(...)". Din nefericire, titulatura "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile" nu a fost înregistrată la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM), conform reprezentanţilor Mobra Films.

De cealaltă parte, Florin Alexe, directorul de campanie pe Bucureşti al PNL, a declarat că în campania "Captivi în trafic" nu este vorba de parafrazarea titlului filmului "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", ci de "o glumă".

"Nu este vorba despre o parafrazare, ci de o glumă. În campanie nu apare denumirea filmului Ť4 luni, 3 săptămâni şi 2 zileť, ci apar cuvintele care nu sunt plasate unul lângă altul. Nu sunt date de domnul Mungiu, poate să le folosească orice român. (...) Şi materialul cu domnul Orban este un articol făcut la glumă, este un pamflet", a spus Florin Alexe.

El a precizat că datele "4 luni", "3 săptămâni" şi "2 zile" sunt un "fapt real". Pe de altă parte, Dan Petre, membru în boardul International Advertising Association (IAA), spune că folosirea titlului filmului "4,3,2" în campania "Captivi în trafic" fără a cere aprobarea regizorului Cristian Mungiu este greşită atât din punct de vedere etic şi deontologic, cât şi din punct de vedere tehnic.

Dan Petre consideră că parafrazarea titlului filmului este "evidentă". "Este evident despre ce vorbesc, există un singur concept Ť4 luni, 3 săptămâni şi 2 zileť, un singur film din România care a câştigat la Cannes şi e ultracunoscut", a declarat Dan Petre.

Din perspectivă legală, folosirea titlului filmului lui Cristian Mungiu în campania PNL este mai mai greu de demonstrat, conform Rodicăi Pârvu, directorul general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor (ORDA).

Filmul "4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile", de Cristian Mungiu, este primul film românesc care a câştigat premiul Palme d'Or, acordat la ediţia de anul trecut a Festivalului de film de la Cannes.

Potrivit site-ului PNL, campania "Captivi în trafic", lansată pe 17 aprilie, este o iniţiativă a tinerilor liberali bucureşteni care susţin că cea mai gravă problemă a Capitalei este aglomeraţia.

"În maşină, în metrou, în autobuz. Ne sufocă, ne oboseşte, ne enervează, ne distruge sănătatea, ne mănâncă banii. Suntem captivii traficului din Bucureşti. Iar aceasta nu este o figură de stil. S-a stabilit că pierdem anual, în trafic, echivalentul a 60 de zile. Asta înseamnă 1.440 de ore şi 86.400 de minute. Mult prea mult, nu-i aşa?".

Antena3.ro

×
x close