Adrian Câciu, ministrul Investițiilor şi Fondurilor Europene, a explicat la Antena 3 CNN motivul pentru care România a ajuns la un deficit bugetar uriaş, dar şi cum va face Guvernul rost de bani în urma investiţiilor.
„Pentru a nu mai fi aceste îngrijorări de modul în care se citește deficitul ESA pe noile reguli fiscale, cheltuielile de co-finanțare sunt scoase din deficitul sau cheltuielile primare nete pentru care este ținută o ţară răspunzătoare. Deci, se scot cheltuielile cu dobânzile, un 2% se scoate, nu se ia în calcul, dar şi cheltuielile de cofinanțare a proiectelor europene. Dar valoarea mare a deficitului în acest an este dată de investiții. Dacă citim execuția la 7 luni pe deficitul primar net este mai mică decât valoarea investițiilor realizate", a explicat Adrian Câciu, ministrul Fondurilor Europene
Care sunt proiectele europene care ar genera acest deficit
În continuare, ministrul Câciu a explicat care ar fi proiectele care ar genera deficitul bugetar uriaș pe care îl are România.
„La autostrada A7, cheltuielile din PNRR sunt pe partea de împrumut, deci intră pe deficit. Ceea ce încercăm să negociem cu Comisia este ca cheltuielile cu autostrada A7 să le mutăm pe partea de nerambursabile, ca să nu mai afecteze deficitul. Magisrala M6, care deja se vede că se lucrează, este şi ea pe împrumut. Şi pe aceasta vrem să o trecem pe nerambursabile", a mai spus Câciu, la Antena 3 CNN.
Ce a spus ministrul Câciu despre recesiune
În acest context, ministrul a subliniat că „riscul de recesiune în Europa este încă departe".
„E o situaţie complicată, avem un 0,8 care ne arată că economia este în încetinire, tocmai de aceea nu este nicio creştere de taxe şi trebuie să ne axăm pe colectare. Nu va creşte TVA. Aceste investiții produc venituri în economie, care se vor întoarce ca venituri bugetare", a mai spus Adrian Câciu, la Antena 3 CNN.
Cum va recupera Guvernul banii pentru investiții
El a dat în acest sens exemplul Constanței, care a avut de câștigat după urma investițiilor în infrastructură.
„Este important efectul pe care îl creează o investiție în jurul ei. Dacă ai investiții de infrastructură o să ai economie locală. Când Constanţa a fost legată de autostradă până la Bucureşti, în trei ani de zile a crescut PIB-ul de 5 ori(...).
Concluzia este să nu ne mai îndatorăm pentru consum, ci doar pentru investiții, şi dacă se poate investițiile să depășească deficitul. Trebuie să gândim în altă paradigmă. Cât timp ne îndatoram pentru dezvoltare lucrurile astea nu vor fi pe spinarea românilor sau a antreprenorilor români ", a mai spus ministrul Fondurilor Europene, la Antena 3 CNN.