Antena 3 CNN Politică Klaus Iohannis: Pentru o transformare profundă de sistem trebuie să renunţăm la populism şi electoralism

Klaus Iohannis: Pentru o transformare profundă de sistem trebuie să renunţăm la populism şi electoralism

5 minute de citit Publicat la 16:45 09 Feb 2015 Modificat la 16:45 09 Feb 2015
klaus.jpg
Foto: Agerpres
După două runde de consultări cu partidele politice, preşedintele Klaus Iohannis a mers astăzi în Parlament pentru a se adresa Plenului reunit al celor două Camere. 
 
Este primul discurs pe care Klaus Iohannis îl ţine în faţa Parlamentului după preluarea mandatului de preşedinte al României. 
 
Iohannis a vorbit pe teme de politică internă, dar şi chestiuni economice, ţinând cont că delegaţia FMI prezintă astăzi concluziile negocierilor din ultimele zile.
 
Iată cele mai importante declaraţii ale preşedintelui:
 
  • Acesta este un semn de deschidere şi respect faţă de putere legiuitoare. Un asemenea parteneriat răspunde spiritului Constituţiei şi aşteptărilor cetăţenilor. Dar are şi raţiuni practice. Puterile statului, deşi separate, sunt chemate să lucreze împreună în serviciul cetăţenilor. Progresul unei naţiuni nu se poate naşte dintr-un conflict continuu. Momentul acesta nu va fi singular în mandatul meu. În spiritul acestui parteneriat, îmi propun să vin în faţa dvs la începutul fiecărei sesiuni parlamentare, pentru a vorbi despre probleme, soluţii. Mesajul transmis astăzi vine după o serie de consultări cu partidele politice, preşedinţii celor două camere şi reprezentanţi ai societăţii civile. Aşa este modul prin care vreau să manifest rolul de mediator. Îmi doresc un Parlament puternic! Pentru că un Parlament slab înseamnă o verigă slabă în construcţia democratică. Un Parlament lipsit de credibilitate îndepărtează cetăţenii de politică, lasă loc îndoielii, resemnării sau cinismului. Parteneriatul preşedintelui cu Parlamentul răspunde nevoii de a reda încrederea în această instituţie, dar este important ca şi acţiunile dvs deopotrivă să fie în acelaşi sens. Un Parlament ferm, corect, responsabil în actul de legiferare şi transparent în conduită va fi, cu siguranţă, privit altfel de cetăţeni. 
  • Pentru o transformare profundă de sistem va trebui să renunţăm la câteva practici: să renunţăm la populism şi electoralism. Ce înţeleg prin populism? Să propui măsuri care afectează arhitectura statului fără argumente, doar pentru a atrage voturi. Electoralism? Să gândeşti măsuri şi sisteme de vot de natură să maximizeze câştigul unui partid sau al altuia la un moment dat. TRebuie să avem tăria să recunoaştem că din cauza populismului suntem astăzi aici. Nu în sens devină, ci de responsabilizare. Acum, când avem şansa de a îndrepta lucrurile. 
  • În unele cazuri, deşi se ştia că nu sunt eficiente, au fost create reguli care au creat condiţii de conjunctură. Conflictul politic a umbrit orice dezbatere aşezată. Totul a fost subsumat unui război politic, lipsit de sens pe termen lung, dar consumator de energii şi distrugător de speranţe.
  • Vreau să vă supun atenţiei câteva chestiuni noi. Noi trebuie să reflectăm la rece dacă alegerea dintr-un singur scrutin al şefilor de CJ a fost oportună sau nu. Dacă a adus administraţia mai aproape de cetăţean sau nu. Să reflectăm, cu sinceritate, asupra consencinţelor votului pe listă sau uninominal. Cum facem ca cetăţenii să fie mai bine reprezentaţi, să creştem calitatea actului politic. Dacă pornim de la aceste deziderate, vom putea oferi mai repede şi mai temeinic răspunsuri. 
  • Suntem cu toţii de acord că actualul sistem a generat un for legislativ supradimensionat şi ne dorim un Parlament mai mic, nu pentru că democraţia este prea costisitoare, nu pentru că un întreg corp legiuitor trebuie blamat, ci pentru că avem nevoie de un Parlament mai eficient şi mai reprezentativ. 
  • Sunteţi chemaţi să daţi un răspuns adecvat şi românilor din diasporă şi am observat că există voinţă politică din toate părţile. 
  • Nu este rolul preşedintelui să supună care dintre soluţiile tehnice este mai bună. Pentru asta există specialişti iar pentru decizie există vot. Dar, ca garant al drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor şi mediator între stat şi societate, este datoria mea să mă asigur că dreptul la vot garantat tuturor cetăţenilor este respectat, indiferent unde sunt ei 
  • O altă practică la care va trebui să renunţăm este cea a schimbărilor de faţadă, care acoperă starea de fapt. S-au mai făcut cosmetizări pentru ochiul publicului, dar care nu au dus la transformări reale Dacă avem tăria să recunoaştem şi acest lucru, vom face un alt pas înainte. Mai devreme sau mai târziu, cei care practică aşa ceva decontează politic, la vot. Pentru că oamenii observă şi înţeleg. Să nu subestimăm maturitatea alegătorilor. 
  • O nouă lege a partidelor politice trebuie să conducă la o nouă transparenţă, dar şi la dispariţia unor fenomene precum mita electorală sau turismul electoral. Campaniile electorale nu sunt concursuri de dat găleţi şi nici festivaluri de resurse nelimitate, despre a căror proveninenţă toată lumea se întreabă, dar nimeni nu răspunde. Am văzut că la aceste capitole aveţi deja propuneri care să facă legislaţia mai clară, mai transparentă, mai riguroasă. 
  • În urma consultărilor cu partidelor politice, am convenit un calendar. Până la finele acestei sesiuni să avem un nou pachet de legi privind alegerilee parlamentare, legea partidelor. Mă aştept ca acest calendar să fie respectat.  
  • Schimbarea de legislaţie nu va fi suficientă singură. Trebuie o schimbare de mentalitate şi atitudine. Un rol aparte revine dvs, membrilor din partidele politice. 
  • Nu este în spiritul democraţiei nici ca Guvernul să asume funcţia legislativă sau să facă excepţii de la lege. Istora recentă ne arată că toate partidele din opoziţie critică folosirea OUG, dar când ajung la putere recurg la ele în măsură egală sau chiar mai mare. Despre aceste lucruri trebuie să spunem adevărul şi să le punem la punct. 
  • Ordonanţa 55/2014. O decizie luată la nivel de guvern, într-un context la care nu doresc să mă mai refer s-a întors acum ca un bumerang la Parlament şi a creat o situaţie aproape imposibil de rezolvat. Aceasta este una din consecinţe. Instabiltiatea şi lipsa de predictibilitate în legislaţie. care duce mai departe la aceleaşi lucuri în mediu economic şi social. Sunt efecte directe asupra oamenilor. Cine să investească în România dacă legislaţia se schimbă mereu? Cine să dezvolte planuri pe termen lung dacă există riscuri ca planurile să fie altele? Cine să aibă încredere, dacă din când în când legea este pusă în paranteze, prin ordonanţă? 
  • Vă rog să reflectaţi la aceste lucruri fără a le ataşa o conotaţie politică. 
  • Respectul faţă de instituţia Parlamentului se exprimă şi prin îndeplinirea obligaţiilor care îmi revin în calitate de preşedinte. În această sesiune voi prezenta Parlamentului strategia naţională de apărare, în conformitate cu legea în vigoare. Există disponibilitatea pentru a media teme sensibile, precum legea securităţii cibernetice. Cred că putem găsi un echilibru între nevoia de securitate, crescândă şi justificată de noile realităţi internaţionale şi apărarea drepturilor şi libertăţilor inaineabile. 
  • Am spus şi doresc să exprim din nou convingerea mea că aşteptările mari pot duce la rezultate mari. Atunci când oamenii ne privesc cu atenţie şi cu speranţă, avem toate motivele să fim mai mobilizaţi şi mai responsabili. Parteneriatul despre care am vorbit nu înseamnă că vom fi toţi de acord cu toate. Există mecanisme democratice, majorităţi şi voturi. Este firesc ca fiecare partid să aibă o anumită viziune, dar vorbesc despre un parteneriat bazat pe dialog şi respect, la care contribuie fiecare cu abordarea proprie, pentru a lăsa în urmă ceva mai bun. 
  • ×
    x close