Ponta speră că prin acest mod, cheltuielile privind deplasarea lui Traian Băsescu să fie reduse.
Încă de la începutul acestui an, au fost controverse pe această temă. Ministrul Transporturilor de atunci, Relu Fenechiu, declara că vrea să îl lase pe preşedinte fără avion deoarece a produs companiei TAROM pierderi anuale de 7 milioane de euro.
În paralel, Italia a decis în această vară micşorarea cheltuielilor Guvernului şi a vândut până acum trei aeronave.
Citeşte şi Guvernul cumpără avion de 10 milioane euro pentru preşedinte, premier şi demnitari
Fenechiu vrea să-l lase pe Băsescu fără aeronava prezidenţială. În februarie, ministrul Transporturilor de atunci Relu Fenechiu a declarat că TAROM ar trebui să renunţe la aeronava prezidenţială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro. Potrivit lui Fenechiu, renunţarea la aceasta ar aduce economii importante companiei care are pierderi de 50 de milioane de euro anual.
Guvernul nu-i va retrage preşedintelui Traian Băsescu avionul cu care se deplasează la întâlniri oficiale, dar caută o soluţie pentru ca actualele costuri ridicate generate de utilizarea aeronavei vechi să fie reduse, a declarat premierul Victor Ponta.
Şi Ponta s-a declarat nemulţumit, în decembrie anul trecut, de costurile pentru bugetul de stat ale operării aeronavei prezidenţiale, el referindu-se la posibilitatea ca şeful statului şi consilierii săi să meargă în vizitele externe cu zboruri de linie. "Ştiu şi eu de costul acela de 7 milioane", a spus Ponta.
Relu Fenechiu susţine că banii folosiţi pentru avionul prezidenţial, cei şapte milioane de euro, nu sunt suportaţi de Administraţia prezidenţială, ci vin de la bugetul de stat, tocmai "pentru a nu se vedea că aceşti bani îi foloseşte preşedintele".
Cele două avioane Airbus de tipul A 310 din flota TAROM s-au aflat în conservare în perioada 2003-2007, iar după ce au fost recondiţionate, au fost utilizate pe curse europene de mediu-curier, ceea ce a provocat pierderi companiei. Compania a fost nevoită să utilizeze avioanele şi pentru transporturi de marfă, tocmai pentru a diminua aceste pierderi.
Compania Romavia care opera vechea aeronavă prezidenţială, un Boeing 707 vechi de 39 de ani care nu mai îndeplinea nici standardele de zgomot la nivel european, a anunţat în 2010 că nu mai poate efectua deplasările preşedintelui ca urmare a situaţiei financiare dificile a regiei.