Guvernul a adoptat, miercuri, ordonanța de urgență privind noile măsuri fiscale. „Nu este o ordonanță a austerității”, a ținut Ciolacu să sublinieze încă de la începutul ședinței de Guvern. Acesta a precizat că vor fi introduse facilități fiscale, precum anularea datoriilor la buget pentru firme, dar și pentru persoane fizice, doar dacă „respectă anumite condiții privind plata datoriilor”, iar contribuabilii care sunt cu taxele la zi vor beneficia de bonificații.
Update: Potrivit Guvernului, scopul acestor măsuri este acela de a veni în sprijinul contribuabililor, având în vedere faptul că mediul de afaceri se confruntă cu o lipsă temporară de lichidități, de a susține conformarea voluntară la plată, sens în care, prin măsurile adoptate de impulsionare a achitării obligațiilor fiscale/bugetare, statul se asigură, pe de o parte de faptul că volumul arieratelor scade, iar pe de altă parte, veniturile bugetare cresc astfel încât să se poată susține cheltuielile efectuate pentru susținerea economică
Principalele prevederi ale proiectului vizează:
- Bonificații financiare pentru contribuabilii bun-platnici
- Pentru a veni în sprijinul contribuabililor bun-platnici și recompensarea acestora pentru conformarea voluntară la plată se va acorda o bonificație de 3% din impozitul pe profit anual și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz.
- Pot beneficia de această măsură contribuabilii care își declară și li se stinge integral și la termenele prevăzute de lege impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz.
- Facilitatea se acordă din oficiu de către ANAF, prin emiterea unei decizii și în situația respectării condițiilor prevăzute de actul normativ.
- Sumele care fac obiectul bonificației nu se restituie, ci se utilizează pentru compensarea cu obligațiile fiscale ale contribuabilului, în conformitate cu prevederile art.167 din Legea nr.207/2015, cu modificările și completările ulterioare.
2. Facilități fiscale - anularea unor debite restante și penalități
Cererea de anulare a accesoriilor se va soluționa de către organul fiscal prin decizie de anulare a accesoriilor, în cazul în care debitorul îndeplinește condițiile prevăzute pentru acordarea anulării accesoriilor sau prin decizie de anulare sau de respingere a cererii.
În ceea ce privește companiile și autoritățile sau instituții publice care administrează obligații bugetare, un număr de 330.735 contribuabili înregistrează debite restante și vor beneficia de următoarele facilități:
- Se anulează toate accesoriile (dobânzi, penalități) aferente obligaţiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, dacă sunt achitate integral datoriile până la data depunerii cererii, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024.
- Se anulează toate accesoriile aferente obligaţiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declarație rectificativă, cu scadență anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF.
- Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, și stinse cu întârziere până la 31 august 2024. -
- Anularea tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a controlului fiscal.
În cazul debitorilor persoane fizice care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse în procent de 50% până la 25 noiembrie 2024, se acordă:
- anularea unui procent de 50% din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
În cazul debitorilor persoane fizice care înregistrează obligații bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse în procent de 75% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, se acordă:
- anularea unui procent de 25% din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
Cine nu poate beneficia de aceste măsuri fiscale/bugetare
Nu pot beneficia de această măsură obligațiile fiscale/bugetare care fac obiectul unor procese penale, precum și obligațiile bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive și sume reprezentând prejudicii. În acest sens, contribuabilii declară pe propria răspundere, prin cererea de anulare depusă, faptul că nu se află în niciuna dintre aceste situații.
3. Sprijin pentru investițiile derulate la nivelul autorităților publice locale
- Flexibilizarea condițiilor de utilizare a veniturilor proprii ale instituțiilor publice pentru a finanța cheltuieli curente și de capital;
- Majorarea prefinanțării de la 10%, cât este acordat în prezent, la 30% pentru finanțarea investițiilor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și rambursabile pentru autoritățile publice locale;
- Utilizarea excedentelor autorităților publice pentru finanțarea cheltuielilor cu energia termică, asistența socială destinată asistenților sociali ai persoanelor cu dizabilități, DGASPC și investițiilor PNRR și Politica de Coeziune;
- Introducerea proiectelor etapizate cu finanțare din fonduri europene în categoria proiectelor pentru care pot fi contractate împrumuturi prin Trezoreria Statului; Majorarea plafonului de contractare a împrumuturilor pentru unitățile administrativ-teritoriale de la Trezorerie de la 1 miliard lei la 2 miliarde lei;
- Majorarea plafonului de contractare a împrumuturilor de către unitățile administrativ-teritoriale cu suma de 1,5 miliarde lei, precum și a plafonului de tragere cu suma de 700 milioane lei. Eficientizarea sistemului de cheltuieli
4. Măsuri pentru reducerea deficitului bugetar
- Plata eșalonată, în perioada 2025-2029, a diferenței dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referință sectorială în cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducătorilor instituțiilor din sistemul judiciar și drepturile salariale aflate în plată începând cu data de 1 ianuarie 2018;
- Limitarea, începând cu luna septembrie 2024 a unor naturi de cheltuieli cu bunurile și serviciile și a cheltuielilor cu investițiile; Limitarea stimulentelor acordate din fonduri externe nerambursabile, decontarea cheltuielilor de transport la plecarea în concediu);
- Reglementări cu privire la emiterea și plata titlurilor de despăgubire emise în baza legislației în domeniul despăgubirilor proprietății;
- Reglementări cu privire la asigurarea unei conduite prudente în ceea ce privește deschiderile de credite și plăți efectuate de către autoritățile publice;
- Suspendarea organizării de noi concursuri pe bază de memorandumuri aprobate în Guvernul României precum și suspendarea exceptării de la reorganizare/comasare a instituțiilor publice până la data de 31 decembrie 2024.
„Le permitem să redistribuie credite bugetare pentru a-și asigura finanțările necesare. Le majorăm plafonul de contractare a împrumuturilor de la 1 miliard la 2 miliarde lei. Iar la proiectele de transport feroviar și metrou, le permitem să încheie contracte adiționale ce includ finanțare prin euroobligațiuni verzi”, a mai spus Ciolacu.
„Sigur că ne dorim și eficientizarea cheltuielilor publice. Deși este an electoral, eu nu pot să asist cum se toacă banul public pe cheltuieli inutile. Mai multă responsabilitate și decență în administrarea banilor țării nu face rău nimănui. Cred că asta este o dovadă de decență, nicidecum o apocalipsă!”, a mai declarat premierul Marcel Ciolacu la începutul şedinţei de Guvern.