"Am promis, nu doar locuitorilor Capitalei, ci tuturor românilor, că în Senat voi fi vocea oamenilor. Așa cum, în Primăria Generală am fost sprijinul bucureștenilor. Mă voi bate în continuare pentru ca Bucureștiul să aibă un buget adecvat nevoilor, dar și pentru ca proiectele inițiate de mine să fie continuate." a scris Gabriela Firea.
"Săptămâna aceasta am făcut în plenul Senatului o interpelare în atenția domnului Barna Tánczos, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor. Acesta a declarat că una dintre prioritățile mandatului său este combaterea poluării aerului și ca va lansa o dezbatere publică extinsă, pe parcursul acestui an, dedicată combaterii acestui fenomen.
Vom avea, poate, la finalul lui 2021, un pachet de măsuri pentru combaterea poluării, ce va trebui adoptat și, ulterior, implementat.
Numai că domnul ministru pierde din vedere faptul că implementarea pachetului de măsuri va necesita un termen minim de 6 luni, mai ales dacă este vorba de taxarea celor care poluează. Ceea ce înseamnă că primele efecte în reducerea poluării aerului nu vor apărea mai devreme de 2023.
Prin intermediul interpelării, l-am anunțat pe domnul ministru că are deja instrumente, aprobate și implementate, pentru combaterea poluării. La nivelul Capitalei, prin H.C.G.M.B. nr. 325/14.06.2018 a fost aprobat Planul Integrat de Calitate a Aerului în Municipiul București pentru perioada 2018-2022 (P.I.C.A.), după o amplă consultare publică.
Acest plan prevede măsurile pentru reducerea poluării aerului și autoritățile responsabile, respectiv PMB, Primăriile Sectoarelor 1-6, Ministerul Transporturilor prin CNAIR și Metrorex, Ministerul Economiei – prin ELCEN, respective Ministerul Mediului, prin Agenția de Protecție a Mediului București (APMB)."
Gabriela Firea: Termenul final de implementare a măsurilor de combaterea a poluării în București este 2022
"Putem căuta noi acțiuni și măsuri pentru combaterea poluării aerului, dar până când acestea sunt aprobate și implementate, trebuie să nu stăm cu mâinile în sân. Autoritățile locale, căci ele duc greul, trebuie sprijinite, iar modificarea cadrului legal este doar una dintre opțiunile pe care Guvernul și Ministerul Mediului, ca autorități centrale, le au la îndemână.
Așa cum am susținut și în calitate de primar general, stabilirea unor taxe pentru poluare, indiferent de natura ei, care să se aplice național, unitar, nediscriminatoriu poate fi o soluție pentru reducerea acestui fenomen. Până vom avea așa ceva, trebuie să aplicăm și să respectăm măsurile aflate în vigoare."
O nouă taxă de poluare pentru maşini ar putea fi introdusă
Ministrul Mediului a declarat că deocamdată sunt doar discuţii pe această temă, iar proiectul va intra în dezbatere publică în luna aprilie, după aprobarea bugetului de stat pentru anul 2021 și după aprobarea Programului Naţional de Redresare şi Rezilienţă.
”Putem vorbi despre o taxă de poluare, putem vorbi despre o formă de taxă care este aplicabilă în majoritatea ţărilor din Uniunea Europeană, o formă prin care poluatorul plăteşte acolo unde există poluare. Şi această dezbatere publică cred că trebuie să aibă loc în cursul anului 2021. Am avut o primă discuţie cu dealerii şi producătorii auto, dar nu despre taxa auto, ci despre programele de susţinere a înlocuirii parcului auto.
După aprobarea bugetului şi după finalizarea discuţiilor pe baza Programului de Rezilienţă şi Relansare, vom lansa dezbateri publice, atât cu autorităţile publice locale unde avem infrigement pe poluarea aerului, despre soluţiile care sunt propuse de UAT-uri, cât şi cu cetăţenii, dealerii auto şi producătorii auto pentru a vedea în ce măsură România trebuie să se alinieze în rândul statelor care aplică diverse forme de taxare a poluării sau trebuie să rămânem în grupul celor 3-4 state membre ale UE care nu aplică nicio formă de taxare a poluării aerului”, a declarat Barna Tanczos.