Şase la sută din PIB pentru Educaţie, aplicarea Pactului pentru educaţie, o mai bună colaborare cu sindicatele din domeniu, păstrarea calităţii actului educaţional şi asigurarea salariilor personalului profesoral sunt doar câteva din obiectivele pe care europarlamentarul Daniel Funeriu, propus pentru portofoliul Educaţiei, le-a expus în faţa comsiilor parlamentare de profil la audeirile de marţi. La final, Funeriu a fost avizat de parlamentarii din Comisiile reunite pentru învăţământ, primind 29 voturi "pentru", şapte voturi "împotrivă" şi două abţineri.
Daniel Funeriu a declarat, în debutul audierii, că bugetul este marea încercare a acestui guvern, dar că este convins că Educaţia va primi şase la sută din PIB, aşa cum prevede legea.
"Am integrat remarcile dumneavoastră din precedenta audiere şi am introdus explicit cei 6% din PIB pentru Educaţie. Am adus clarificări pe componenta de tineret şi sport. În ceea ce priveşte învăţământul universitar, primul efort este acela de recredibilizare", a spus Funeriu invocând unele principii precum diferenţierea misiunii universităţilor, ierahizarea programelor de studii pentru a aloca bani acolo unde există calitate, dinamizarea rectrutării şi a carierelor universitare, întărirea componentei cercetare, finanţarea multianuală dar şi stoparea unor practici cum ar fi "fabricile de diplome".
Funeriu a prezentat câteva din pricipalele obiective ale mandatului său. El a spus că va aplica Pactul pentru educaţie şi strategia, care a fost elaborată în tot acest timp, care, ulterior, au fost operaţionalizate în noua lege.
"Cred că principiile din acest pact trebuie păstrate şi cred că majoritatea membrilor comisiei sunt de acord cu mine. Cred că de această dată votul va fi diferit în această comisie pentru că situaţia politică s-a liniştit", a spus Funeriu.
El a precizat că există o reaşezare clară a situaţiei politice şi că va milita pentru colaborarea foarte strânsă cu comisiile parlamentare şi cu sindicatele, întrucât urmează un an foarte greu.
"Bugetul este marea încercare a acestui guvern. Am discutat cu premierul şi cu ministrul de Finanţe. Eu sunt optimist în ceea ce priveşte resursele! Sigur, un optimism moderat", a mai spus Funeriu.
El a adăugat că acest buget are două obiective: să nu scadă calitatea actului educaţional, iar profesorii care lucrează în domeniu să-şi primească salariile.
"Nimeni nu poate guverna în afara legii, iar legea prevede pentru Educaţie şase la sută din PIB", a adăugat Daniel Funeriu.
El a mai spus că alte obiective sunt organizarea bacalaureatului în cele mai bune condiţii, pentru că are o structură diferită faţă de anul trecut, dar şi pregătirea noului an şcolar întrucât de fiecare dată există instituţii de învăţământ neautorizate.
El a menţionat legat de ciclul preuniversitar că are printre obiective dinamizarea ciclurilor de învăţământ, stabilirea unor reguli foarte precise privind procedurile de evaluare, descentralizarea, depolitizarea resurselor umane, flexibilizarea şi dinamizarea politicilor de resurse umane, prioritizarea educaţiei timpurii şi transformarea educaţiei permanente într-o necesitate.
În privinţa cercetării, Daniel Funeriu a spus că la acest domeniu programul său prevede creşterea bugetului, "distribuţia fodurilor" urmâd să fie distribuit "pe criterii de excelenţă ştiinţifică", anunţând şi o debirocratizare a sistemului, dar şi stimularea resurselor umane din diaspora.
Pentru componenta de Tineret, Funeriu a declarat că "tinerii români au nevoie de modele", menţionând că acest lucru cade şi în sarcina Guvernului şi tot ceea ce ţine de domneiul educaţiei prin politicile de tineret şi de educaţie.
"Voi încerca să trag toate avantajele care reies din această comasare a ministerelor pentru a lega politicile de tineret de politicile de educaţie. Primul lucru de care trebuie să avem grijă este ca tinerii să poată să-şi întemeieze o familie şi să fie implicaţi civic, prin proiecte de voluntariat. Un al doilea lucru este să tragem toate avantajele multiculturalismului din România. Avem 18 minorităţi, cred că este un mare avantaj, şi tinerii trebuie să înţeleagă că diversitatea duce întotdeauna la progres", a mai spus ministrul desemnat invocând şi un alt principiu "egalitatea de şanse între rural şi urban", dar şi adoptarea Legii voluntariatului şi internship-ului.
El a adăugat că la capitolul infrastructură se va ocupa de taberele nefuncţionale.
Despre componenta Sport, Funeriu a a subliniat că va încerca din punct de vedere al resurselor umane, să strângă în jurul Minsterului "competenţele campionilor noştri, care doresc să se implice şi în procesul administrativ"- oameni care ar trebui să fie modele şi care nu sunt implicaţi suficient în viaţa publică.
El a invocat întărirea rolului cluburilor sportive locale, menţionând că o prioritate este şi Legea sportului, dar şi inventarierea infrastrcuturii pentru sport, întărirea sportului la nivel local, integrarea persoanelor cu handicap inclusiv prin sport.
"Voi fi un adept al întăririi rolului sportului în şcoală. Şi sportul de performanţă vor găsi în mine un partener", a conchis Funeriu.