Antena 3 CNN Politică Flota. Noi dovezi împotriva lui Băsescu

Flota. Noi dovezi împotriva lui Băsescu

1 minut de citit Publicat la 13:09 15 Mai 2007 Modificat la 13:09 15 Mai 2007
Flota. Noi dovezi împotriva lui Băsescu
Dosarul "Flota" este din nou în atenţia presei! Cotidianul ?Gardianul? prezintă în exclusivitate un raport privind asocierea companiei de stat Petromin SA, principalul deţinător al vaselor comerciale româneşti, cu o societate norvegiană de transport maritim. În urma acestei asocieri, compania Petromin a ajuns falimentară. Contractul a fost încheiat în perioada în care la conducerea ministerului Transporturilor se afla Traian Băsescu şi a fost realizat cu acordul acestuia, spun jurnaliştii de la ?Gardianul?.

În anii '90, flota comercială a României însuma peste 360 de nave. Partea cea mai importantă a flotei se afla sub administraţia companiei de stat Petromin SA, care deţinea la acea dată petroliere şi mineraliere de mare tonaj. Din cauza managementului defectuos, compania se afla la vremea respectivă în pragul falimentului.

Ministerul Transporturilor, condus pe atunci de Traian Băsescu, a optat pentru asocierea cu parteneri străini care să faciliteze intrarea companiei româneşti pe piaţa occidentală. Conform jurnaliştilor de la ?Gardianul?, secretarul de stat din ministerul Transporturilor, Călin Marinescu, a încheiat cu acordul tacit al lui Traian Băsescu, un contract păgubos între Petromin SA şi o companie norvegiană de transport maritim şi a semnat mai multe acte în acest cadru, deşi nu avea acest drept.

Contractul respectiv a reprezentat practic începutul falimentului companiei Petromin. Traian Băsescu a jucat în acea perioadă un dublu rol: ministru al Transporturilor şi directorul companiei înfiinţate anume pentru acel parteneriat, la vremea respectivă neexistând o lege a incompatibilităţilor de funcţii. Expertiza ar arăta că parteneriatul a fost compromis pentru că principala sursă de venit a companiei mixte, onorariul de management, a fost preluat integral doar de norvegieni.

În această situaţie, compania mixtă a devenit doar un paravan al cooperarii pentru ca partenerii norvegieni să preia controlul asupra navelor. Practic, societatea mixtă înfiiinţată în scopul redresării Petromin şi-a încetat activitatea în 1992, dar contractele au mers mai departe, sub alte forme, până în 1999. Aşa s-a ajuns ca navele care erau 100% în proprietatea statului român să producă un deficit atât de mare încât ele au trecut aproape gratis în contul acelor datorii.

Expertiza tehnică în care figurează numele celor doi demnitari a fost până acum ţinută secret, spun jurnaliştii de la ?Gardianul?, iar cei care au redactat-o au sfârşit prin a fi la rândul lor anchetaţi.

Antena 3

×
x close