O rețea rusă de influență activă în Franța și Germania în timpul pandemiei Covid-19 a fost, de asemenea, desfășurată în perioada premergătoare alegerilor recent anulate din România, potrivit documentelor consultate de Financial Times.
AdNow, o firmă de publicitate online fondată în 2014 de cetățeni ruși cu sediul central în Moscova și cu o filială la Londra, a fost folosită într-o campanie de dezinformare despre vaccinurile occidentale împotriva coronavirusului. Compania, acum relocată în Bulgaria, în ultimii ani a fost activă în campanii publicitare în România și Bulgaria, arată documentele. Acestea au fost dezvăluite pentru prima dată de BG Elves, un grup bulgar de experți în securitate cibernetică și de portalul de investigații românesc Snoop.
„Se joacă cu ingineria socială, încearcă să declanșeze emoții pentru a te forța să dai clic pe reclamele lor înșelătoare”, a spus Petko Petkov de la BG Elves, care a studiat software-ul AdNow și a concluzionat că folosește o operațiune îmbunătățită de profilare care colectează informații despre utilizatori care pot fi exploatate pentru scopuri politice. „Este foarte ușor să fii indus în eroare. Scopul final este să vă dați datele personale.”
Autoritățile române au anulat la începutul acestei luni alegerile prezidențiale din țară din cauza presupusei imixtiuni a Rusiei în beneficiul unui candidat pro-Putin, Călin Georgescu, care câștigase primul tur de scrutin. Influencerii din social media care l-au promovat pe Georgescu au fost aduși pentru audieri, iar unul dintre sponsorii lor este anchetat pentru spălare de bani și finanțare ilegală a campaniei.
Companii fondate de ruși care au promovat dezinformarea
Fondatorul și directorul general al AdNow LLC între 2014 și 2018 a fost Iulia Serebryanskaya, absolventă a Universității de Stat din Novosibirsk, care a lucrat la campaniile prezidențiale ale lui Vladimir Putin și Dmitri Medvedev, iar ulterior a acționat ca director de comunicații pentru partidul de guvernământ Rusia Unită. Compania a fost apoi transferată unui alt cetățean rus.
AdNow LLP, o filială la Londra, a fost înființată în 2014 și și-a schimbat adresele de mai multe ori înainte de a fi dizolvată în 2023. A fost deținută de antreprenorul rus Stanislav Fesenko. Timp de câteva luni, în 2018 și 2019, a împărțit aceeași adresă cu o companie care se numea la acea vreme Bunelu Ltd. (O companie cu același nume care este înregistrată în prezent la o altă adresă în Scoția nu are nicio legătură cu aceasta). Prima companie Bunelu și-a mutat ulterior operațiunile la București sub proprietatea unui om de afaceri legat de ultranaționaliștii români și un vizitator frecvent al ambasadei Rusiei în România, Mihai Rotariu.
Rotariu a operat mai multe companii sub brandul Tracia Unită, o referință istorică la un vechi regat balcanic, care urmărește „să transforme energiile divine și să exprime creativitatea în ființe umane”, potrivit site-ului său web. După ce Snoop a dezvăluit legăturile lui Rotariu la începutul acestei luni, el a fost scos de pe site-ul web al Tracia Unită. El nu a răspuns solicitărilor de comentarii din partea FT.
Operațiunea AdNow din Rusia a fost, de asemenea, implicată într-o campanie masivă de dezinformare în Franța și Germania în timpul pandemiei de Covid pentru a discredita eficacitatea vaccinurilor Pfizer și AstraZeneca.
Principala operațiune AdNow din Rusia a fost vândută anul trecut și este acum deținută și exploatată de un georgian pe nume Giorgi Abuladze, care și-a stabilit sediul în orașul bulgar Plovdiv alături de alte peste 50 de companii pe care le deține.
O analiză a datelor culese de BG Elves arată că un număr mare de angajați AdNow sunt ruși, iar zeci trăiesc în Novosibirsk – locul de naștere al lui Serebryansky – precum și în alte orașe din Rusia. Unii au plecat de când compania a fost transferată, dar mulți au rămas.
Abuladze și-a fondat companiile într-un interval scurt de timp la începutul acestui an și a angajat sute de cetățeni ruși, potrivit înregistrărilor companiei analizate de FT.
Abuladze a negat acuzațiile de promovare a propagandei rusești. El a recunoscut că a cumpărat AdNow de la un cetățean rus, dar a negat că a făcut parte dintr-o campanie rusă de dezinformare.
„Am fost contactat de anchetatori bulgari, echivalentul local al FBI, și le-am dat toate datele tehnice”, a spus el pentru FT. „Totul este o prostie, nu este adevărat. Voi face o declarație mai detaliată după ce autoritățile bulgare vor ajunge la concluzia lor.”
Fesenko, care s-a mutat la Budapesta în 2016, a declarat pentru FT că nu mai are nimic de-a face cu fosta afacere, care a fost înființată la Londra, deoarece Rusia era deja supusă sancțiunilor occidentale după anexarea Crimeei în 2014 și partenerii internaționali erau reticenți în a face afaceri cu Moscova.
Dar el a spus că fondatorul, proprietarul principal și directorul executiv al AdNow a fost Mikhail Serebryansky, fratele mai mic al Iuliei. Fesenko a susținut că în perioada petrecută în companie, afacerea nu a avut o agendă politică.
„Dezinformarea viitorului”
Campania anti-vaccin a fost orchestrată de o companie numită Fazze, care a abordat influenți francezi și germani pentru a răspândi știri false despre vaccinurile făcute în SUA și Marea Britanie. Fazze a folosit serverele de e-mail ale AdNow și adresa sa din Londra, deoarece proprietarul era „un prieten al lui Mike”, care era „prea leneș să-și înființeze afacerea în mod corespunzător”, a spus Fesenko, adăugând că, altfel, AdNow nu are nimic de-a face cu campania.
Fazze a fost dizolvat după scandalul, care a fost dezvăluit în 2021 de presa din Marea Britanie și SUA. Fesenko, care a renunțat la AdNow după scandal, a spus că nu a avut niciun contact cu Fazze. El a spus că AdNow a fost vândut după moartea lui Serebryansky în 2023.
Fesenko a spus că înșelătoriile financiare și reclame la medicamentele false s-au răspândit pe platformele de publicitate, deoarece erau „mult mai profitabile decât vânzarea cărților”. El a spus că AdNow și alte agenții similare au înflorit în regiune timp de aproape un deceniu.
„România a fost o piață destul de mare pentru acești agenți de publicitate”, a spus el. „Este o țară mare, nu prea săracă, iar oamenii nu sunt atât de bine educați.”
Paul-Olivier Dehaye, un matematician belgian care conduce o companie de inteligență artificială numită Hestia.ai, a descris publicitatea online drept „dezinformarea viitorului”.
„Puteți viza cu adevărat informații foarte precise cu aceste instrumente, până la persoane și dispozitive individuale”, a spus Dehaye. Instrumentele, a spus el, „pot fi folosite pentru a genera conținut strategic, inclusiv microinfluențare”.