Rezultatele de la Evaluarea Naţională au determinat o dispută între consilierul prezidenţial Daniel Funeriu, care spune că dacă subiectele au fost manipulate, atunci asistăm la o fraudă comandată politic, şi PSD, care susţine că fostul ministru "nu are niciun fel de ruşine pentru ceea ce face", conform Mediafax.
De asemenea, Ministerul Educaţiei Naţionale îşi exprimă dezacordul faţă de "încercarea de a politiza discuţiile pe marginea rezultatelor obţinute de elevi la examenele din cadrul Evaluării Naţionale 2013", menţionând că "acest tip de dezbateri politicianiste aduce prejudicii demnităţii şi profesionalismului cadrelor didactice şi umbresc munca elevilor şi părinţilor".
Funeriu comentează, pe blog, rezultatele obţinute la examenele de la Evaluarea Naţională: "Toţi elevii care au luat note mari şi profesorii lor trebuie felicitaţi; Dacă rezultatele reflectă realitatea, atunci înseamnă că avem un salt spectaculos al rezultatelor. Ceea ce ar fi foarte bine; Dacă subiectele au fost manipulate astfel încât procentajele de reuşită să fie artificial de mari atunci ne aflăm în faţa unei fraude instituţionale comandată politic; Notele de la evaluarea naţională sunt luate în considerare pentru intrarea la liceu. Deci este vorba despre un concurs şi nu doar despre un simplu examen. Aşadar subiectele nu trebuie numai să verifice nivelul de cunoştinţe dar şi să stabilească o ierarhie".
În replică, purtătorul de cuvânt al PSD, Cătălin Ivan, afirmă că discuţiile declanşate în spaţiul public de fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, cu privire la gradul de promovabilitate la examenul de Evaluare Naţională denotă "rea-credinţă fără limite şi dorinţă de a manipula opinia publică".
"Domnul Funeriu dă dovadă de rea-credinţă fără limite şi dorinţă de a manipula opinia publică, fără a avea niciun fel de ruşine pentru ceea ce face. Pur şi simplu fostul ministru al Educaţiei pare furios că nu sunt mai mulţi copii picaţi la acest Examen. Mă întreb dacă în perioada de mandat a domnului Funeriu nu se cerea cumva intenţionat să fie făcute subiecte foarte grele, pentru a pica cât mai mulţi elevi, aşa cum s-a întâmplat la examenele de Bacalaureat", a afirmat Cătălin Ivan.
Potrivit acestuia, anul acesta a fost un examen corect, cu reguli stricte. "S-a păstrat un standard ridicat al rigorii, al seriozităţii şi al responsabilităţii, standard specific unui astfel de examen. Examenele s-au desfăşurat în săli supravegheate video pentru al doilea an consecutiv şi aşa se va întâmpla şi de acum înainte. Am demonstrat că atunci când lucrurile sunt pregătite din timp, cu atenţie, putem repara şi evita toate greşelile făcute în trecut. Felicit ministerul Educaţiei pentru organizarea Examenelor Naţionale", a încheiat purtătorul de cuvânt al PSD.
Pe de altă parte, Ministerul Educaţiei Naţionale precizează că procentul de 75,91% al mediilor peste 5, obţinut de elevi, la Evaluarea Naţională 2013, este mai mic decât în anul 2010, când a fost 85,97%, sau în anul 2011, când procentul atins a fost de 81,79%.
"Ministerul Educaţiei Naţionale îşi exprimă dezacordul faţă de încercarea de a politiza discuţiile pe marginea rezultatelor obţinute de elevi la examenele din cadrul Evaluării Naţionale 2013. Argumentele corecte şi coerente nu pot fi construite decât pe baza unei analize obiective a datelor, cumulate cu cercetarea specialiştilor în domeniul ştiinţelor educaţiei. Orice altă discuţie, care vizează exclusiv câştigul de capital politic, aduce deservicii interesului elevilor şi sistemului de învăţământ românesc, în general, care se află într-un proces de recâştigare a prestigiului. Deopotrivă, acest tip de dezbateri politicianiste aduce prejudicii demnităţii şi profesionalismului cadrelor didactice şi umbresc munca elevilor şi părinţilor", se arată într-un comunicat al Ministerului.
MEN precizează că elaborarea subiectelor pentru Evaluarea Naţională se face în baza programei de examen parcurse de elevi.
"Subiectele au un grad de dificultate mediu şi vizează evaluarea competenţelor dobândite de elevi pe parcursul ciclului gimnazial. Toate subiectele sunt traduse în 6-8 limbi, în funcţie de caz. În procesul de elaborare şi selectare a subiectelor pentru Evaluarea Naţională 2013 au fost implicaţi 250 de profesori, din toată ţara, care predau la catedră, sub coordonarea Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare. Procesul de elaborare şi selectare a subiectelor începe în luna octombrie a anului precedent examenelor şi se încheie în luna iunie a anului în care se susţine Evaluarea Naţională. Subliniem că toţi itemii care se află în baza de date a Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare sunt supuşi unei verificări multiple. De asemenea, păstrarea şi transmiterea subiectelor se face în condiţii de maximă securitate. Examinarea elevilor a fost corect realizată, în fiecare sală de examen din ţară au funcţionat camerele de supraveghere, iar profesorii-supraveghetori au asigurat desfăşurarea, în bune condiţii, a probelor", se mai arată în comunicatu MEN.
Un procent de 75,91 dintre elevi au luat note peste 5 la Evaluarea Naţională, cele mai bune rezultate fiind în judeţul Brăila, respectiv 89,82%, iar cele mai scăzute în Olt, cu 60,98%, potrivit datelor finale, înainte de rezolvarea contestaţiilor, centralizate de Ministerul Educaţiei.
La examenele din cadrul Evaluării Naţionale 2013, înainte de rezolvarea contestaţiilor, 123.503 elevi, reprezentând 75,91%, au obţinut note peste 5, a anunţat Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN), după centralizarea rezultatelor din toate judeţele şi din Bucureşti, înainte de soluţionarea contestaţiilor.
Numărul elevilor care au obţinut note peste 5 la Evaluarea Naţională 2013 a crescut cu aproape 10% faţă de 2012, când au fost 66,12% elevi cu note peste 5. În 2011 au obţinut note peste cinci 81,79%, în 2010 - 85,97%, în 2009 - 88,90%, în 2008 - 89,93%, în 2007 - 77,96%, în 2006 - 67,16%, în 2005 - 62,39 şi în 2004 - 71,38%.