Privatizarea CFR Marfă este răspunderea Guvernului şi a Ministerului Transporturilor, arată hotărârea CSAT pe această temă. Decizia a fost desecretizată şi făcută publică miercuri după-amiază, de Preşedinţie.
Pe site-ul instituţiei a apărut hotărârea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) din 5 februarie, privind avizarea privatizării CFR Marfă, în document afirmându-se că "modalitatea concretă şi procedura de privatizare se află în responsabilitatea Ministerului Transporturilor şi a Guvernului României".
Hotărârea CSAT mai cuprinde şi solicitarea către Ministerul Transporturilor.
"Ministerul Transporturilor să includă în contractul de privatizare clauze potrivit cărora cumpărătorul se obligă, sub sancţiunea rezoluţiunii contractului şi plata unor daune interese, să menţină obiectul de activitate al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă "C.F.R. Marfă" - S.A. şi să întreprindă toate măsurile necesare pentru îndeplinirea, de către Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă "C.F.R. Marfă" - S.A, pe toată durata de existenţă a acesteia, a obligaţiilor de natură strategică ce îi revin potrivit legislaţiei în vigoare, protocoalelor şi acordurilor naţionale şi internaţionale (nevoile de apărare ale ţării; transportul trupelor şi materialelor militare, neîntrerupt pe timp de pace, în caz de calamităţi naturale, situaţii de criză şi de război sau ale situaţii deosebite; angajamentele asumate de România prin Tratatul Atlanticului de Nord; convenţiile încheiate cu SUA)", scrie în hotătârea semnată de preşedintele CSAT, Traian Băsescu.
Purtătorul de cuvânt al preşedintelui, Bogdan Oprea, a declarat că, potrivit Legii 182/2002 referitoare la protecţia informaţiilor clasificate, sunt două persoane care pot hotărî desecretizarea unei hotărâri a CSAT - şeful statului şi secretarul CSAT, informează
Mediafax.
Oprea a mai menţionat că "la şedinţa CSAT din 5 februarie au fost prezenţi atât premierul Victor Ponta, cât şi ceilalţi miniştri care sunt membri ai CSAT".
În comunicatul dat publicităţii la finalul şedinţei CSAT din 5 februarie se arăta că: "La solicitarea Guvernului României, CSAT a avizat proiectul Hotărârii Guvernului României pentru aprobarea strategiei de privatizare a Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă C.F.R. Marfă - S.A. Consiliul Suprem de Apărare a Ţării a avizat acest proiect solicitând privatizarea cu un investitor strategic şi respectarea obligaţiilor pe care C.F.R. Marfă - S.A. le are faţă de MApN, NATO şi alte structuri de securitate".
Potrivit comunicatului, la şedinţa din 5 februarie condusă de către preşedintele Băsescu au participat: "prim-ministrul Guvernului României, domnul Victor-Viorel Ponta; viceprim-ministrul Guvernului României, ministrul Finanţelor Publice, domnul Daniel Chiţoiu; ministrul Apărării Naţionale, domnul Mircea Duşa; ministrul Afacerilor Interne, domnul Radu Stroe; ministrul Afacerilor Externe, domnul Titus Corlăţean; ministrul Justiţiei, doamna Mona-Maria Pivniceru; ministrul Economiei, domnul Varujan Vosganian; directorul Serviciului Român de Informaţii, domnul George-Cristian Maior; directorul Serviciului de Informaţii Externe, domnul Teodor-Viorel Meleşcanu; şeful Statului Major General, general-locotenent Ştefan Dănilă; consilierul prezidenţial pentru Securitate Naţională, domnul Iulian Fota; secretarul CSAT, general Ion Oprişor, şi purtătorul de cuvânt al preşedintelui României, domnul Bogdan Oprea", iar ca invitat a fost prezent şi ministrul pentru Societatea Informaţională, Dan Nica.
Preşedintele şi premierul au o dispută legat de privatizarea CFR Marfă, Băsescu cerând ca Ponta să îşi asume responsabilitatea privatizării, iar prim-ministrul solicitând avizul CSAT.
Vineri, Guvernul a anunţat că neformularea unei poziţii a CSAT în cazul contractului de privatizare a CFR Marfă se va finaliza prin blocarea privatizării, instituirea unui management privat şi restructurarea companiei.
Preşedinţia a transmis însă că CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea licitaţiei.