Antena 3 CNN Politică Dan Voiculescu prezintă erorile Bugetului de stat şi ale Bugetului de asigurări sociale de stat pentru 2012

Dan Voiculescu prezintă erorile Bugetului de stat şi ale Bugetului de asigurări sociale de stat pentru 2012

6 minute de citit Publicat la 11:39 08 Dec 2011 Modificat la 11:39 08 Dec 2011
Dan Voiculescu prezintă erorile Bugetului de stat şi ale Bugetului de asigurări sociale de stat pentru 2012
Foto: Intact Images
Senatorul Dan Voiculescu a prezentat miercuri, 7 decembrie 2011, în Senatul României, o analiză critică a Proiectelor Bugetului de stat şi Bugetului de asigurări sociale de stat pentru anul 2012, aflate în dezbatere parlamentară.

Redăm mai jos declaraţia politică a senatorului Dan Voiculescu:

“Proiectele bugetului de stat si bugetului de asigurarile sociale de stat pe anul 2012 contin trei erori majore:

1.    Incalca Legea responsabilitatii fiscal–bugetare, nr. 69/2010 (articolele 9, 20, 22).

2.    Sunt bazate pe supraestimarea masiva a gradului de absorbtie a fondurilor europene.

3.    Au un caracter profund imoral pentru ca orienteaza masurile de austeritate in special impotriva categoriilor celor mai vulnerabile: pensionari, bugetari, clasa de mijloc.

Pe langa aceste erori fundamentale, cele doua proiecte abunda de contradictii si greseli materiale, care denota o elaborare hotica, destructurata, lipsita de viziune.

Prezint succinct aceste erori:
 
Incalcarea Legii responsabilitatii fiscal – bugetare

•    Art 9. (2) Cheltuielile de personal totale ale bugetului general consolidat nu pot fi majorate pe parcursul anului bugetar cu ocazia rectificărilor bugetare.

Proiectul de buget prevede posibilitatea unor rectificari bugetare pe parcursul anului pentru a creste salariile in sectorul bugetar (de ex. la pag.39 din Raport se vorbeste despre spatiu pentru majorari).

Un asemenea demers este expres interzis cu mai putin de 180 de zile inainte de alegeri, prevedere stipulata la art.9. alin. 1 din Legea 69/2010. Totodata, este interzisa orice rectificare bugetara (indiferent de intervalul de timp) care majoreaza cheltuielile de personal (art.9 alin2).

Astfel, din considerente evident electorale, incercand sa induca speranta unor majorari salariale inaintea alegerilor, Guvernul asuma incalcarea flagranta a Legii responsabilitatii fiscal-bugetare. 

•    Art 20. (1) Cadrul fiscal-bugetar cuprinde plafoane pentru anul bugetar următor şi doi ani ulteriori, rezultatele efective pe doi ani anteriori anului bugetar în curs şi rezultatele estimate ale anului în curs, pentru (…): g) soldul primar al bugetului general consolidat.

•    Art 22. Legea bugetului de stat şi legea bugetului asigurărilor sociale de stat, pentru fiecare an, trebuie să fie armonizate cu Strategia fiscal-bugetara, şi cu prevederile prezentei legi şi va include într-o anexă la raportul legii bugetului de stat, ţinte fiscale care cuprind: a) ţinte fiscale anuale, ca valoare nominală şi exprimate ca pondere în produsul intern brut, pentru anul bugetar următor şi doi ani ulteriori, referitoare la: soldul bugetar, soldul bugetar primar, veniturile şi cheltuielile totale, cheltuielile bugetare primare, pentru bugetul general consolidat;

Astfel, desi mentionarea “soldului primar al bugetului general consolidat” reprezinta o prevedere obligatorie in continutul Legii bugetului de stat, Guvernul  nu a evidentiat acest indicator in proiectul depus la Parlament.


Supraestimarea absorbtiei fondurilor europene

•    Sumele primite de la UE in 2012 sunt estimate la 13,5 miliarde lei (din care 12,07 miliarde din fonduri nerambursabile). Cresterea fata de 2011 este de 0,6% din PIB.

Important!

In conditiile in care veniturile bugetare totale sunt estimate a creste cu 0,4% din PIB, rezulta ca, din toata consolidarea fiscala si reforma bugetara din anii 2010-2011, in anul 2012 Guvernul “realizeaza” un minus de venituri bugetare cu minim 0.2% din PIB.

•    Conform estimarilor Executivului, sumele primite de la UE reprezinta 2,3% din PIB in 2012 (si au reprezentat 1,7% din PIB in 2011).

Important!

In absenta acestor fonduri, veniturile bugetare ar fi fost sub nivelul celor din anii 2004-2005, de exemplu. Astfel, se dovedeste ca taierea cheltuielilor, in special a celor cu salariile si pensiile, precum si cresterea TVA, a accizelor si a CAS, au scazut veniturile bugetare!

•    Fiind bazat pe venituri incerte (care depind de capacitatea de absorbtie a fondurilor europene, extrem de modesta in anii precedenti), bugetul este la randul sau incert si, in aceste conditii, nu sunt excluse rectificari bugetare in sens negativ.
 
Observatie:

In ciuda angajamentelor publice asumate de presedinte si premier, care au fixat tinte ambitioase de absorbtie a fondurilor europene (6 miliarde de euro Traian Basescu, 4 miliarde de euro Emil Boc), nivelul estimat al atragerii de fonduri europene in anul 2012, prevazut in bugetul de stat, se ridica la 13,5 miliarde lei, aproximativ 3 miliarde de euro.


Imoralitatea bugetului

•    Deficitul bugetului de pensii este in 2012 de 13,8 miliarde lei (aceasta suma se transfera de la bugetul de stat la bugetul asigurarilor sociale, pentru a compensa deficitul).

•    Prin transferurile catre Pilonul II de pensii, veniturile totale ale bugetului asigurarilor sociale sunt diminuate in 2012 cu suma de 2,72 miliarde lei, in crestere cu 21% fata de 2011!

•    Astfel, pilonul II este responsabil de 19,69% din deficitul bugetului asigurarilor sociale de stat! (in conditiile in care o treime din contributia angajatului se duce in pilonul II – 3,5% raportat la 10,5%). Pana in 2015, pe baza proiectiilor din buget, pilonul II va ajunge sa fie responsabil de 30% din deficitul bugetului asigurarilor sociale de stat!

•    In consecinta, in anul 2012, statul pierde prin pilonul II 0,47% din PIB, adica un sfert din deficitul bugetar de 1,9% din PIB, estimat de Guvern!

•    Totodata, proiectul bugetului de stat si proiectul bugetului de asigurari sociale adancesc taxarea clasei mijlocii (introducerea co-platii in sistemul de sanatate), dar protejeaza in continuare persoanele cu venituri mari si foarte mari prin neevidentierea unor venituri suplimentare din impozitul pe proprietate.


Contradictiile din proiectele de buget:

•    Se intretine confuzia intre metodologia cash, agreata cu FMI, si metodologia ESA, obligatorie in Uniunea Europeana, prezentandu-se intercalat date in aceste doua metodologii diferite. Diferenta  intre ele este mare: de exemplu in 2009 deficitul pe cash a fost 7,3% dar pe ESA a fost 9%! Veniturile bugetare au fost, in 2010, 34% pe ESA, dar 32,8% pe cash; cheltuielile bugerare au fost 39,4% pe cash si 40,9% pe ESA. Nu ni se prezinta nicaieri deficitul pe ESA in 2011, nici veniturile si cheltuielile ESA pe 2012. Toate anexele sunt calculate pe cash, desi raportarea noastra la UE este pe ESA.

•    Din bugetul general consolidat pe cash rezulta un deficit de 11,2 miliarde lei, adica 1,93% din PIB. Firesc ar fi ca, la un astfel de deficit consolidat, bugetul de stat sa aiba un deficit mai mic sau chiar un excedent. In realitate insa, pe cash, deficitul bugetului de stat este de 17,2 miliarde lei, adica 2,97% din PIB, deci mai mare cu 1% din PIB decat deficitul bugetului general consolidat.

•    Pentru semestrul I 2011, cererea interna a crescut cu 1%, dar toate componentele sale au inregistrat scaderi (consumul privat - 0,7%, consumul guvernamental -5,2%, formarea bruta de capital fix -1,7%) – pag.15 din Raport.

•    Pentru 2012 exporturile cresc cu 7,8% iar importurile cu 7,7%. Acest aspect este consemnat doar la pagina 55 din Raport, pentru ca la paginile 27 si 56 exporturile cresc cu 11%, iar importurile cu 11,3%.

•    Consumul guvernamental este prevazut sa creasca cu intre 0,9% si 1,4%, “dupa ce in ultimii doi ani acesta s-a diminuat” (pagina 27). Desi consumul guvernamental s-a diminuat intr-adevar la pagina 15, la pagina 20 din acelasi Raport cheltuielile cu bunuri si servicii au crescut cu 6% in primele 9 luni din 2011 “din cauza platilor pentru servicii medicale si medicamente” – deci o crestere a consumului guvernamental. Mai mult, la pagina 55 din Raport, cheltuielile cu consumul guvernamental in 2012 cresc nu cu 0,9 – 1,4%, ci cu 2,9 – 4,1%.

•    Veniturile bugetare cresc in 2012 cu 0,4% din PIB (la pagina 4) dar mai pierd pe parcursul Raportului, astfel ca la pagina 33 cresterea veniturilor bugetare in 2012 este de 0,3% din PIB.

•    Desi se sustine constant in declaratiile publice ale Guvernului, ca sunt prea multi pensionari, si anume 6 milioane, mult mai multi decat numarul de salariati, bugetul pe 2012 ia in calculul platii pensiilor un numar de 4,92 milioane pensionari. In schimb bugetul nu mentioneaza nicaieri numarul de salariati avuti in vedere – nici numarul de bugetari, in particular, nici numarul de salariati in general (care ar fi trebuit sa stea la baza incasarilor din impozitul pe venit si din contributii sociale).

•    Foarte important: Nu este mentionata in buget majorarea contributiei Romaniei la FMI cu 900 milioane euro, aprobata de Guvern prin ordonanta in octombrie 2011.

Concluzii:

Proiectul de buget pentru anul 2012 propus de Guvernul Boc incalca Legea, Morala si Logica.

Reprezinta o amenintare la adresa economiei Romaniei si o agresiune impotriva categoriilor sociale vulnerabile.

Este o impartire obtuza a saraciei, un demers legislativ superficial, care nu contine nicio masura reala de crestere a veniturilor bugetare. 

Este “bugetul electoral” al unui regim politic autoritar, dispus sa faca orice compromis constitutional, economic sau social pentru a-si asigura mentinerea la guvernare.”


×
TOP articole
x close