România va avea la finele anului 2014 un sistem care "va face uitată birocraţia" la emiterea actelor de stare civilă, acestea urmând să fie obţinute de către cetăţeni doar prin simpla prezentare a unui act de identitate la primărie, potrivit ministrului pentru Societatea Informaţională, Dan Nica.
"Vreau să vă vorbesc de două proiecte IT naţionale. Primul se referă la sistemul naţional de eliberare a actelor de stare civilă. Dacă vrei să obţii un certificat de naştere, oriunde de duci, la un spital, la o primărie, ai uitat de partea de birocraţie. După ce sistemul va deveni funcţional, toate actele de stare civilă vor fi disponibile într-o bază de date centrală. Funcţionarul de la primărie sau de la spital îţi va găsi certificatul de naştere, de căsătorie sau alte acte de stare civilă prin accesarea acestei baze de date. Nu mai multiplici la xerox nimic, nu mai umbli cu actele în original, s-a terminat cu toată hârţogăria", a spus Dan Nica, într-o emisiune televizată, conform
Mediafax.
El a arătat că funcţionarea sistemului, a cărui durată de realizare va fi de 18 luni, presupune scanarea tuturor actelor de stare civilă din România din ultimii 100 de ani.
Valoarea proiectului se ridică la 35 milioane de euro, conform unui anunţ al Ministerului pentru Societatea Informaţională (MSI) din 22 aprilie.
Realizarea sistemului va creşte gradul de transparenţă a prelucrării datelor de stare civilă, va reduce birocraţia şi timpul necesar emiterii unui certificat de stare civil, precum şi gestionarea coerentă şi asistată, prin mijloace IT, a unui volum important de activităţi de stare civilă.
Pentru acest proiect au fost alocate 154 milioane de lei, din care 127,36 milioane de lei din fonduri europene şi 26,64 milioane de lei de la bugetul de stat, potrivit datelor MSI.
Al doilea proiect IT la care s-a referit Nica este Registrul Agricol al României.
"El are un buget iniţial de 50 milioane de euro. Dacă vor fi economii şi suplimentări, sper să-l ducem la 100 milioane de euro, în urma căruia 750 sau 1.500 de localităţi vor avea pentru prima data sistemul care le va permite partea de parceleare. Sper să atrag finanţare şi din bugetul alocat României în exerciţiul financiar 2014-2020 pentru cadastru, care se ridică la 500 milioane de euro. Cu sumele actuale, din economii, dar şi din bugetul de 500 milioane de euro, sper să extind acest sistem la nivel naţional", a spus Nica.
Potrivit datelor MSI, Registrul Agricol al României va conţine informaţii despre fiecare gospodărie, precum numărul membrilor gospodăriei, suprafeţe, tipuri de culturi, maşini, instalaţii sau unelte.
Cerinţele proiectului vor impune standarde de interoperabilitate între primării, consilii judeţene, Ministerul Afacerilor Interne, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, Ministerul Finanţelor şi Oficiul Naţional Registrul Comerţului.
Beneficiarii proiectului sunt consiliile judeţene, ca lideri de proiect, în parteneriat cu alte unităţi administrativ-teritoriale din judeţul respectiv.
Alocarea financiară aferentă prezentei cereri de propuneri de proiecte este de 220 milioane de lei, din care fonduri europeme - 181,94 milioane de lei şi bugetul de stat - 38,06 milioane de lei.