Clujenii, îndemnaţi la vot cu mesaje etnice discriminatorii
La nivelul municipiului Cluj, nouă politicieni şi-au anunţat candidatura pentru obţinerea scaunului de edil. Nici unul însă nu excelează printr-o campanie puternică sau cât de cât originală. Atitudinea politicienilor ar putea fi explicată şi de nivelul scăzut al intenţiei de vot. Conform sondajelor locale, numai o treime dintre clujeni s-ar prezenta la vot în data de 15 februarie. De pasivitatea electoratului par a fi conştienţi şi politicienii locali. Pe youtube.com circulă deja un videoclip cu scopul de a scoate clujenii la vot.
Vedeţi clipul Eu Votez
Atrăgând atenţia asupra faptului că numai 30% din clujeni şi-au manifestat intenţia să participe la votul din 15 februarie, autorii clipului recurg la discriminare rasială prezentând un membru al comunităţii rrome, dornic sa meargă la vot. Acesta încearcă să răspundă la întrebările unor pretinşi ziarişti, mai puţini interesaţi de răspuns, cât de nivelul de inteligenţă a interlocutorului. Clipul se sfârşeşte apoteotic cu mesajul: ?Vrei să laşi pe unul ca el să decidă pentru tine??
Lipsa de interes a clujenilor pentru viitorul ocupant al primăriei poate fi explicată şi prin lipsa de miză politică. Din cei nouă candidaţi, doar trei au şanse reale de a obţine un procentaj important, restul urmând a face figuraţie. Şi timpul de campanie foarte scurt ar putea constitui o altă explicaţie pentru lipsa de apetit combativ al politicienilor clujeni.
Boc,?locomotivă? pentru candidatul PDL
Candidatul PDL Sorin Apostu este creditat cu cele mai multe şanse, el beneficiind ca şi Alin Tişe, altădată, de ?locomotiva? Emil Boc. Campania sa este centrată pe ideea de echipă şi continuitate a activităţii precedentului edil, acum premier, Emil Boc. ?Am pornit împreună, continuăm împreună? reprezintă principalul slogan împrumutat de la Ion Iliescu şi care poate fi citit pe mai toate panourile unde apostu tronează dând mâna cu Boc. Obişnuita ?şpagă electorală? formată din pixuri, brichete şi calendare, inscripţionate cu numele lui Sorin Apostu a fost deja impărţită clujenilor. Pe net, lupta electorală nu excelează nici ea. Site-ul lui Apostu, http://www.apostuprimar.ro nu vine cu noutăţi. Ideile, promisiunile electorale şi proiectele lui Boc sunt expuse de candidatul PDL, într-o încercare de arogare a moştenirii lăsate de predecesorul său. Apostu nu uită de propria sa imagine: articole laudative la adresa sa şi o impresionantă galerie foto pot fii accesate de curioşi. În majoritatea pozelor, Apostu apare, evident, lângă premierul Emil Boc, dar nu lipsesc nici pozele de familie sau cele care să dea impresia unei persoane active, de genul celora la ski sau cu parapanta. Apostu este singurul candidat care a investit bani în clipuri electorale, care îl prezintă cot la cot cu Boc pentru a păstra Clujul pe drumul cel bun şi a continua programele de dezvoltare deja aflate în curs de derulare.
Apatia PSD nu se pupă cu zelul războinic al lui Geoană
Social-democraţii nu prea par să creadă în şensele electorale ale propriului candidat Teodor Pop Puşcaş, chiar dacă toata floarea conducerii SD s-a deplasat la Cluj la lansarea campaniei. Explicabil de vreme ce în sondaje Pop Puşcaş este creditat cu cele mai mici şanse dintre candidaţii celor trei partide parlamentare. ?Ai încredere. Vin. Cu siguranţă? sloganul candidatului PSD, pare mai degrabă destinat lui Pop decât electoratului. În oraş, campania de afişaj stradal este foarte slabă, deşi fostul şef al Inspectoratului Judeţean de Poliţie Cluj pare a avea cel mai bine structurat program electoral, acesta cuprinzând 21 de puncte care acoperă toate domeniile de necesităţi ale clujenilor.
Tactică liberală: Nicoară se disociază de culorile partidului
Liberalul Marius Nicoară a optat pentru o strategie uşor diferită. Pe nicunul dintre afişele sau fluturaşii săi nu apar însemnele Partidului Naţional Liberal,nici tradiţionalul fundal galben, tocmai pentru a sublinia independenţa candidatului de factorul politic. Albastrul domină materialele promoţionale cât şi siteţul acestuia unde sloganul ?Lasă politica deoparte. Alege primarul!? se vrea cu priză la publicul clujean. Nicoară şi Apostu sunt dealtfel singurii candidaţi care au investit bani în panouri sau bannere electorale.
Aproape inexistenţi ca şi vizibilitate par şi ceilalţi candidaţi angrenaţi în cursa pentru primărie. Candidatul Partidului Civic Maghiar, Gergely Balazs are propriul site de campanie, dar numai în limba maghiară. Site are şi Gheorghe Aştileanu, candidatul PNG. În rest, pe stradă niciunul din cei doi nu poate fi văzut pe vreun afiş
Campanie ieftină pentru independentul de la Cartel Alfa
Candidatul independent, Grigore Pop, reprezentantul local al sindicatului Cartel Alfa, nu are de gând să cheltuie prea mulţi bani. Cam 25.000 de euro vor fi totuşi cheltuiţi pe afişe, fluturaşi, colante pe maşinile colegilor, două apariţii la televiziune, două în ziare, nu însă şi pe pixuri şi brichete.
Marius Vulpe, Antena3.ro