Afacerea Petromin a demarat în primăvara lui 1991. Traian Băsescu, atunci secretar de stat, a semnat, la Oslo, cu grupul norvegian Torvald Klaveness un protocol de retehnologizare a 16 nave ale companiei. Afacerea viza înfiinţarea unei firme în Bahamas, precum şi a 16 firme în Liberia.
Spre acestea, scriu jurnaliştii de la ?Ziua?, urmau să fie vândute navele Petromin, ca o pretinsă condiţie imperativă a grupului norvegian, în schimbul acordării unui credit de 45 de milioane de dolari, în scopul retehnologizării navelor. Astfel, în vara lui 1991 a luat fiinţă societatea Petroklav Inc. Bahamas, în care acţionare erau Petromin SA şi firma norvegiană.
Aici, scriu cei de la ?Ziua?, intervine cheia afacerii, care demonstreazĂ că întreaga operaţiune a fost gândită de Traian Băsescu. Întrucât în nota semnată de preşedintele Consiliului Împuterniciţilor Statului, Ion Cărbunaru, şi adresată ministrului Transporturilor, Traian Băsescu, se solicitau următoarele:
?Ca urmare a înfiinţării companiei mixte Petroklav Shipping înregistrată în Bahamas, la data de 26.07.1991, prin asocierea societăţii Petromin S.A. Constanţa cu firma Klavenes Chartering cu sediul în Norvegia - Oslo, potrivit documentelor constitutive ale companiei mixte, Consiliul de Administraţie al Petromin SA, prin decizia din 28.07.1991, a desemnat ca reprezentanţi ai acesteia în societatea mixtă pe următorii: Toanchină Virgil, director adjunct Petromin S.A. Constanţa şi Băsescu Traian, cu a căror numire vă rugăm sa fiţi de acord?.
Ministrul Traian Băsescu a aprobat cererea, semnând ?DE ACORD?. Astfel, scriu cei de la ?Ziua?, Băsescu s-a pus într-un major conflict de interese, având calitate de om de afaceri la o firmă străină, şi de înalt funcţionar de stat, care gira afacerea.
Antena 3