
Ascensiunea fulminantă a lui Călin Georgescu pe rețelele sociale, un candidat cvasi-necunoscut până în toamna lui 2024, a continuat și după anularea alegerilor prezidențiale, noul cont de pe TikTok al acestuia reușind să obțină performanța de a-i depăși rapid și pe George Simion și pe Marcel Ciolacu. Importante în această evoluție au fost hashtagurile folosite de Georgescu, conform unei analize a newmind.ro.
Conform analizei, numărul vizualizărilor pe contul lui Georgescu a crescut impresionant după 6 decembrie, data inițială a turului doi al alegerilor prezidențiale, ulterior anulat – cu 1,733 miliarde de vizualizări mai mult (de la 10,351 miliarde la 12,045 miliarde de vizualizări).
În plus, cele mai utilizate hashtaguri au fost
- #cg (plus 700 milioane de vizualizări, de la 86 miliarde la 9,3 miliarde),
- #calingeorgescu (plus 392,4 milioane de vizualizări, de la 807,6 milioane la 1,2 miliarde),
- #georgescu (plus 170,4 milioane vizualizări, de la 487,3 milioane de la 657,7 milioane),
- #calingeorgescu2024 (plus 276,5 milioane, de la 252,6 milioane la 529,1 milioane) și
- #calingeorgescupresedinte (plus 194,1 milioane, de la 164,2 milioane la 358,3 milioane).
E evident că după surpriza de la alegerile din 24 noiembrie, interesul pentru acest candidat avea să crească puternic, astfel că diferența mare de interes și reach dintre Georgescu și alți candidați este explicabilă.
În plus, cei pe care Georgescu îi avea deja ca susținători au început să aibă o activitate și mai mare în promovarea mesajelor sale. Pe lângă astfel de metode „naturale” de creștere a interesului pentru platforma sa, Georgescu ar fi putut folosi și sisteme automatizate și boți – în primul rând pentru că algoritmul TikTok favorizează conținutul care primește rapid interacțiuni și redistribuiri, astfel că dacă sunt folosite mecanisme automate de creștere a acestor interacțiuni, algoritmul promovează și mai mult conținutul respectiv.
După anularea alegerilor, Călin Georgescu și-a făcut cont nou pe TikTok
Pe 7 decembrie 2024, cu o zi înainte de turul doi programat al prezidențialelor, Călin Georgescu și-a făcut un cont nou pe TikTok - @calin.georgescu.real.
În doar 24 de ore după lansarea acestui cont, el a înregistrat rapid un succes uriaș – a adunat 4,5 milioane de vizualizări la primul clip publicat, 562,4 like-uri și peste 44.000 de comentarii.
Imediat, noul cont al candidatului a adunat 624,7 mii de urmăritori, depășindu-i rapid și pe George Simion (320,9 mii) și pe Marcel Ciolacu (138,3 mii).
Georgescu a folosit aceleași tactici stabilite anterior – hashtagurile de mare impact, capabile să-i aducă rapid vizualizări și engagement, dar și folosirea sistemelor automatizate și boților pentru a păcăli algoritmul să-i promoveze masiv conținutul.
Prezența celor trei pe TikTok
Analiza newmind.ro arată că cele trei personaje analizate – Georgescu, Simion și Ciolacu – au strategii și tipuri de public diferite pe TikTok. Simion, de exemplu, se bazează pe popularitatea sa generală și pe evenimente de moment, în timp ce Georgescu are deja o bază de susținere dedicată care-l urmărește. De cealaltă parte, Ciolacu are vizibilitate mare, probabil din prisma funcției pe care o ocupă, dar implicarea publicului său față de conținutul pe care-l produce este mai scăzută.
Sursa citată include și o analiză pe perioada determinată de timp a principalilor indicatori de pe conturile celor trei. Ele sunt după cum urmează: perioada 6.12.2024 – 27.01.2025 - cu indicatorii: vizualizări, aprecieri, comentarii, distribuiri și rata de angajament.
Vizualizări totale
- George Simion: 73,6 milioane
- Călin Georgescu: 24 milioane
- Marcel Ciolacu: 52,9 milioane
Aprecieri totale
- George Simion: 6 milioane
- Călin Georgescu: 2,8 milioane
- Marcel Ciolacu: 2,8 milioane
Comentarii totale
- George Simion: 375,9 mii
- Călin Georgescu: 172,7 mii
- Marcel Ciolacu: 75,5 mii
Distribuiri totale
- George Simion: 274,6 mii
- Călin Georgescu: 156,9 mii
- Marcel Ciolacu: 975,9 mii
Rata de angajament
- George Simion: 9,0%
- Călin Georgescu: 13,0%
- Marcel Ciolacu: 7,3%
Datele arată că George Simion se bucură de o prezență mai extinsă pe TikTok, mai ales când vine vorba de vizualizări, aprecieri și comentarii total, însă Georgescu are un public mult mai fidel și fidelizat, iar implicarea acestuia pentru promovarea sa e mult mai mare decât la oricare dintre cei trei. În final, Ciolacu are și el un număr considerabil pe toți indicatorii, însă o rată mult mai slabă de angajament, ceea ce arată un interes mai scăzut al publicului său și o aderență mai mică a acestuia.
Cum arată profilul urmăritorilor fiecăruia dintre cei trei
În analiza citată, folosind date obținute prin intermediul exolyte.com, se poate observa și profilul urmăritorilor celor trei politicieni:
Distribuția geografică
- George Simion: România: 64%; Germania: 8%; Regatul Unit: 6%; Italia: 5%; R. Moldova: 3%
- Călin Georgescu: România: 64%; Germania: 7%; Regatul Unit: 7%; Italia: 8%; Spania: 4%
- Marcel Ciolacu: România: 81%; Germania: 3%; Regatul Unit: 3%; Italia: 2%; Spania: 2%
Distribuția de gen
- George Simion: 46% femei, 54% bărbați
- Călin Georgescu: 62% femei, 38% bărbați
- Marcel Ciolacu: 38% femei, 62% bărbați
Distribuția pe grupe de vârstă
- George Simion: 20-29 ani: 52%; 30-39 ani: 29%; 40-49 ani: 6%; 50-59 ani: 4%; 60-69 ani: sub1%
- Călin Georgescu: 20-29 ani: 57%; 30-39 ani: 25%; 40-49 ani: 5%; 50-59 ani: 6%; 60-69: 1%
- Marcel Ciolacu: 20-29 ani: 45%; 30-39 ani: 32%; 40-49 ani: 7%; 50-59 ani: 7%; 60-69 ani: sub 1%
Concluzia finală a analizei este că TikTok și alte rețele sociale au devenit rapid instrumente esențiale de comunicare politică și sunt capabile să amplifice mesaje care până acum nu doar că nu aveau neapărat priză, dar nici nu reușeau să ajungă la oameni.
În plus, momentele de criză în societate sunt amplificate și mai mult de prezența pe rețelele sociale, unde oamenii se adună să afle informații, dând un imbold puternic capacității de viralizare a unui tip sau altul de conținut.
Atfel, se mai scrie în analiza citată, un public activ, implicat și care distribuie organic conținutul unui politician este mai valoros decât un public mare dar pasiv și neimplicat – rata de angajament devine, astfel, un indicator esențial al succesului unei campanii.