-Nu este vorba de campanie in cazul deplasărilor mele în ţară. Într-un moment în care se prefigurează tot mai clar efectele crizei pentru economia românească, era de neconceput ca preşedintele să stea la Cotroceni.
-Am experienţa discuţiilor cu reprezentanţi ai industriei. Problemele ridicate vizează probleme de fiscalitate sau de modificări de legi.
-Voi continua să ma deplasez la diferite societăţi până când guvernul cel nou va fi instalat şi îi voi putea preda portofoliul cu aceste probleme, pentru ca programul de guvernare să fie mai aproape de realitate.
-În societăţile în care m-am deplasat sunt trei tipuri de probleme: problema pieţelor externe şi interne care s-au contractat ca urmare a diminuării cererii. Criza financiară nu mai finanţează consumul.
-O a doua problemă este legată de finanţarea producţiei. Chiar şi cei care au comenzi nu îşi pot finanţa producţia.
-Cea de-a treia este legată de nivelul scăzut al calificării celor care se angajează. Problema slabei calificări a forţei de muncă este una din problemele pe care le ridică toţi managerii.
-În discuţii s-au evidenţiat şi soluţii.
-Pentru industria chimică, esenţial este ca agricultura să contracteze îngrăşăminte chimice pentru anul viitor.
-Pentru Dacia Piteşti, scutirea de taxa de primă înmatriculare şi redistribuirea cotelor neconsumate de alte tipuri de autoturisme.
-La Oltchim Râmnicu Vâlcea, marea problemă era furnizarea de etilene de la Arpechim Piteşti. Am discutat cu premierul şi deja acest transfer s-a declanşat.
-La şantierele navale, problemele sunt legate de finanţarea de producţie.
-Aceste lucruri au rezolvări. Din acest motiv discutăm de EXIMBANK. Guvernul trebuie să ia măsuri pentru capitalizarea suficientă a băncii, pentru finanţarea societăţilor cu ciclu de producţie lung.
-În ceea ce priveşte educaţia, tinerii sunt inapţi să lucreze în combinate sau şantiere navale. programul de pregătire profesională trebuie să fie adaptat în mod direct la nevoile societăţilor româneşti.
-Am mai observat un parteneriat între management şi sindicat care începe să se înfiripe şi pe care l-am recomandat ca pe una dintre soluţiile de supravieţuire a societăţilor. Prioritatea zero este menţinerea locurilor de muncă.
-Nu cred în probabilitatea reducerii investiţiilor. La Ford Craiova nu se pune această problemă. Nu se reduce programul investiţional nici la Azomureş. La Mangalia, a fost declanşat un program de investiţii de 200 de milioane de dolari.
-Ceea ce am văzut eu în economie contrazice o parte din previziuni.
-Acţionarul majoritar de la Şantierul Naval Mangalia a declanşat un program investiţional pentru a face faţa situaţiei după 2009. Este o soluţie mult mai ieftină de a asigura lichidităţi şantierului. Dacă investiţia se realizează, şantierul va fi al patrulea din Europa. Dincolo de creditul asigurat de partea coreană, managementul românesc propune mărirea capitalului cu 200 de milioane de dolari.
-Oamenii din marile societăţi nu şi-au oprit proiectele. Ei îndrăznesc să privească viitorul. Managerii spun că marii câştigători ai acestei crize globale vor fi aceia care la finalul crizei vor fi pregătiţi să furnizeze produse de calitate. Există şi crize care pot să te aducă, la capătul lor, extrem de aproape de relansarea pieţii.
-La combinatul siderurgic din Turda una din probleme a fost legată de piaţa internă. Dacă se relansează programul de construcţii de locuiţe şi cel de infrastructură, piaţa poate fi asigurată pentru acest combinat.
-Lansarea unui program de termoizolare a blocurilor este o altă soluţie. Există în momentul de faţă două bănci comerciale dispuse să continue programul de susţinere al construcţiei de locuinţe. Un uşor suport al Guvernului ar putea cataliza demararea programului de construcţii de locuinţe.
-Acestor două bănci li se poate alătura şi CEC-ul şi poate fi lansat programul de construcţie de locuinţe. -Încep să devin optimist în legătură cu programele de infrastructură pe banii europeni. Ministerul mediului are deja nouă proiecte dintre care patru pot fi în execuţie în primăvară.
-În ceea ce priveşte programele de autostrăzi, un proiect este în evaluare la Comisia Europeană. Este vorba de tronsonul Nădlac-Timişoara. Jumătate de miliard de euro vor fi puşi la dispoziţie de UE, în 2009.
-Am aprobat memorandumul prin care Banca Europeană de Investiţii pune la dispoziţia României un miliard de euro pentru cofinanţarea proiectelor cu finanţare europeană.
-Fondul problemei este legat de asigurarea unei pieţe interne minimale pentru a continua producţia, asigurarea finanţării producţiei şi calificarea personalului.
-Perioada de reducere a producţiei poate fi utilizată pentru creşterea nivelului de calificare a personalului din societăţile mari.
-Cel puţin 50% din IMM-uri sunt dependente de marile societăţi comerciale care şi-au externalizat foarte multe din activităţile interne. Dacă o societate mare cum e Sidex Galaţi, Dacia Piteşti, etc, pot rezista o vreme, societăţile mici nu rezistă nicio lună. Întreprinderile mari au efect de antrenare pentru foarte multe locuri de muncă din IMM-uri.
-V-am dat elemente care să arate că un program guvernamental nu se poate limita la a spune: reducem sau creştem TVA-ul sau CAS-ul.
-Dacă nu luăm măsurile necesare pentru ca marile societăţi comerciale să continue să producă, CAS-ul se reduce la zero, pentru că şomerii nu plătesc CAS.
-Foarte mulţi spun că nu avem o direcţie şi vreau să îi contrazic. Planul de dezvoltare al României până în 2013 este finanţat de UE. Banii îi vom primi atâta vreme cât respectăm acest plan.
-Ca urmare a crizei financiare, se ia în considerare în unele ţări europene modificarea acestui program naţional de dezvoltare.
-Este esenţial să ne diminuăm consumurile la nivel naţional.
-Această criză economică globală afectează România, dar avem soluţii să facem ca efectele crizei să fie diminuate.
-Ne trebuie un Guvern eficient şi o administraţie eficientă.
-Guvernul care se va instala, sper eu, până la Crăciun, va trebui să vină cu o nouă concepţie bugetară, care să pună accent pe economisirea banului public.
-Aceastăp criză financiară cu efecte în economia globală nu este decât o reacţie a forţelor pieţei la pierderea controlului şi ruperea de realitate. Lumea a vrut să cheltuiască mai mult decât producea. Sistemul bancar a creat tot felul de produse toxice. Piaţa a aplicat sistemului financiar o corecţie dură şi acum am revenit cu picioarele pe pământ. Poate a fost şansa noastră că nu am apucat să ne înfruptăm foarte mult din produsele toxice ale sitemului bancar.
-Sper ca preţurile la pământuri, la case, să revină la valorile lor reale. Ajunsesem la preţuri exorbitante şi nejustificate decât de o cerere artificială care o luase înaintea pieţei. Forţele economiei de piaţă aşează lucrurile pe un făgaş normal.
-Casa pe care am contruit-o la Săuceşti este un proiect tip, de 62 metri pătraţi. Costul a fost 26.000 de lei, în care se includ materialele de construcţie şi finisajele. Vă spun acest lucru pentru a ştii cât costă o casă de 62 de metri pătraţi complet utilată.
-În legătură cu avertismentul Moody's, cred că este cea mai corectă previziune făcută de vreo agenţie. România are riscul de a intra în recesiune. Moody's a atenţionat, dar nu a scăzut ratingul României. Pe o scădere a creşterii economice vom avea încasări mai mici la bugetul de stat. Moody's ne avertizează că dacă menţinem cheltuielile publice la acelaşi nivel vom intra în recesiune.
-Înainte de desemnarea premierului, va trebui să ne punem de acord în privinţa acestor soluţii.
-Nu am citit programul niciunui partid politic. Pe mine mă interesează un program de guvernare care va trebui scris foarte repede după alegeri.
Antena3.ro