Preşedintele Traian Băsescu a spus, luni, întrebat despre
declaraţiile ministrului Transporturilor Relu Fenechiu privind renunţarea la aeronava folosită de şeful statului, că
el nu se opune niciunei acţiuni, inclusiv vânzării avionului de către TAROM, menţionând că aparatul respectiv nu este aeronavă prezidenţială.
"Vă asigur că nu mă opun niciunei acţiuni, pentru că aceea nu e aeronava prezidenţială, aeronavă prezidenţială nu mai există din 2010, când acea aeronavă de 38 de ani nu a mai putut fi reparată din lipsă de fonduri. Ce folosesc eu de la TAROM este un avion pe care îl închiriem charter, dacă vreţi, nu este o aeronavă la dispoziţia preşedintelui României", a spus, luni, preşedintele Traian Băsescu.
Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat că TAROM ar trebui să renunţe la aeronava prezidenţială Airbus A 310, deoarece produce companiei pierderi anuale de 7 milioane de euro. El a spus că aeronava prezidenţială face anual o gaură de 7 milioane de euro în bugetul TAROM şi că renunţarea la aceasta ar aduce economii importante companiei care are pierderi de 50 de milioane de euro anual.
TAROM va face o propunere Administraţiei Prezidenţiale privind aeronava folosită de preşedinte, care are cele mai ridicate costuri de mentenanţă, a spus joi ministrul Fenechiu, fără să detalieze, el declarându-se surprins că aceste cheltuieli sunt suportate de la bugetul de stat.
Fenechiu a adăugat că TAROM a solicitat un buget anual de 22,6 milioane de lei pentru costurile de aeronavigabilitate sau mentenanţă la aronava Airbus 310 pe care o utilizează şeful statului.
Ulterior, Fenechiu a afirmat că şi cealaltă aeronavă Airbus A 310, utilizată pentru zboruri comerciale, are costuri ridicate şi din punctul său de vedere nu se justifică păstrarea ei, dar decizia o va lua tot Consiliul de Administraţie.
Guvernul nu-i va retrage preşedintelui Traian Băsescu avionul cu care se deplasează la întâlniri oficiale, dar caută o soluţie pentru ca actualele costuri ridicate generate de utilizarea aeronavei vechi să fie reduse, a declarat premierul Victor Ponta.
Şi Ponta s-a declarat nemulţumit, în decembrie anul trecut, de costurile pentru bugetul de stat ale operării aeronavei prezidenţiale, el referindu-se la posibilitatea ca şeful statului şi consilierii săi să meargă în vizitele externe cu zboruri de linie.
"Ştiu şi eu de costul acela de 7 milioane. Problema este că acum la TAROM este un management privat, care nu e sub controlul ministerului şi, sigur, ia măsuri pentru eficientizarea companiei. Eu cred că trebuie găsită o soluţie în perioada următoare, e absolut normal ca preşedintele României, până la urmă şi primul-ministru, să aibă un avion cu care să se deplaseze la întâlnirile oficiale, nu e vorba că se duce în plimbări. Înţeleg însă condiţiile actuale sunt extrem de neeficiente. E un avion mai vechi şi poate că o să găsim împreună o altă soluţie. Nu e vorba aici să-i luăm avionul domnului Băsescu. încercăm însă să avem costuri cât mai mici şi o siguranţă cât mai mare", a spus Ponta.
Cele două avioane Airbus de tipul A 310 din flota TAROM s-au aflat în conservare în perioada 2003-2007, iar după ce au fost recondiţionate, au fost utilizate pe curse europene de mediu-curier, ceea ce a provocat pierderi companiei. Compania a fost nevoită să utilizeze avioanele şi pentru transporturi de marfă, tocmai pentru a diminua aceste pierderi.
Compania Romavia care opera vechea aeronavă prezidenţială, un Boeing 707 vechi de 39 de ani care nu mai îndeplinea nici standardele de zgomot la nivel european, a anunţat în 2010 că nu mai poate efectua deplasările preşedintelui ca urmare a situaţiei financiare dificile a regiei.
Citeşte şi
Băsescu: Intrarea în Schengen este o obligaţie. Septembrie sau decembrie ar putea fi un alt termen, iar neintrarea în Schengen nu e vina mea