TikTok a eliminat recent mai multe rețele de conturi care au încercat să influențeze alegerile din România, au declarat marți directorii rețelei sociale, la audierea din Parlamentul European. Unele dintre ele au avut legătură cu candidatul Călin Georgescu și au fost închise de TikTok abia la 5 zile de la alegeri, scrie Politico.
Reprezentanții companiei au fost audiați, marți, în Parlamentul European pentru a răspunde acuzațiilor potrivit cărora nu au gestionat în mod corespunzător conținutul politic legat de alegerile prezidențiale în desfășurare în România. Prima rundă, desfășurată luna trecută, a dus la o victorie surpriză pentru un candidat ultranaționalist cu o prezență puternică pe TikTok .
Directorii TikTok au dezvăluit că au eliminat două campanii care vizează alegătorii români și o campanie legată de instituția media susținută de Kremlin Sputnik și care a apărut din nou pe platforma sa.
Toate aceste campanii au fost întrerupte vineri, 29 noiembrie, între primul tur al alegerilor prezidențiale și votul parlamentar de duminică, 1 decembrie.
Două încercări au fost lansate chiar în România, a spus TikTok. O rețea de 78 de conturi cu 1.781 de urmăritori a încercat să-l promoveze pe ultranaționalistul Călin Georgescu, iar o altă rețea de 12 conturi au fost legate de candidatul independent Mircea Geoană.
Rețelele au fost „rețele foarte, foarte mici” lansate în afara României, care vizează un public românesc, a declarat Brie Pegum, director TikTok pentru autenticitate și transparență.
Campania Sputnik a inclus 11 conturi cu aproape 140.000 de urmăritori. TikTok a spus că eliminarea a făcut parte dintr-o cercetare obișnuită și nu este neapărat legată de România. Sputnik a fost interzis pe platformă din cauza încercărilor de interferență, dar se creează în mod regulat conturi noi.
În septembrie, TikTok a eliminat o rețea de 22 de conturi care urmăreau să țintească publicul românesc cu dezinformare și „promovarea narațiunilor critice la adresa actualului guvern român”, a spus compania la acea vreme.
TikTok este în centrul unui scandal după primul tur al alegerilor prezidențiale din România, care l-a propulsat către victorie pe ultranaționalistul și de extremă-dreapta Călin Georgescu, parțial datorită unei creșteri explozive în ceea ce privește conținutul său TikTok.
TikTok și-a apărat vehement abordarea electorală în timpul audierii din Parlamentul European. Caroline Greer, principalul lobbyist al companiei la Bruxelles, a declarat că compania are 95 de moderatori de conținut românesc și a susținut că acesta este un număr mai mare de moderatori locali decât alte platforme.
Cercetătorii și autoritățile de reglementare și-au exprimat suspiciunile că rețelele de conturi false sau influenți plătiți au contribuit la stimularea mesajelor lui Georgescu pe platformă.
Autoritățile române au cerut Comisiei Europene să investigheze dacă compania respectă legea UE privind rețelele sociale, care prevede că companiile trebuie să evalueze și să atenueze riscurile la adresa integrității alegerilor. Comisia a trimis întrebări TikTok ca parte a unei anchete în curs privind politicile companiei de moderare a conținutului și așteaptă un răspuns până la jumătatea lunii decembrie.