Fenomenul Apple se detaseaza de creatorul lui si, probabil, ca lupta cu Google pentru suprematie in asa numita tehnologie de consum trece intr-o noua faza. Prima intrebare care imi vine in minte acum: cum va reusi Apple sa contracareze pierderea imensa de charisma si atuul unic de marketing pe care Steve Jobs il imprumuta brandului care a cucerit lumea cu Mac, ipod, iphone sau ipad? A doua intrebare: Va mentine Apple viteza de dezvoltare care i-a adus pozitia de lider in lumea tehnologiei sau urmeaza o incetinire periculoasa dupa galopul fanstastic din ultimii ani, ce l-ar putea parca langa alte branduri candva mari, dar acum “cazute in uitare” datorita cursei Apple – Google, si aici ma gandesc la Nokia, Sonny Ericsson, Blackberry al celor de la Researsch in Motion, respectiv Microsoft? De fapt, important pentru piata, investitori, analisti, este ca Apple sa arate ca odata cu plecarea lui Jobs, compania nu isi pierde suflul, ca dupa legendarul sau confondator urmeaza un alt Apple, de fapt ironia in cazul asta mi se pare ca Apple, care a dat tonul inovatiei in ultimii ani, acum va trebui sa isi concentreze spiritul de inovatie, de reinventare chiar asupra propriului brand. Sunt convins ca plecarea lui Steve Jobs inseamna o pierdere totala, irevocabila pe linie de charisma si de marketing, de aceea brandul Apple are nevoie de o noua viata, probabil ca si legenda lui. Astazi numele Steve Jobs aduce 132 de milioane de rezultate generate in 0,05 secunde in memoria motorului de cautare Google, principalul adversar a companiei pe care o lasa in urma.
Poate merita acum sa ne uitam ce s-a intamplat cu Microsoft dupa retragerea lui Bill Gates, cum compania si-a pierdut suflul si dominatia odata cu plecarea legendei, de aceea, Apple are in fata pe termen scurt o problema de rezolvat cu impact direct in viitorul sau. Si, cu toate ca astazi par impresionante, acele lichiditati – record din conturi de peste 70 mld. Dolari, nu pot sa iti asigure viitorul decat daca urmeaza niste alegeri de investitii inspirate. La fel, si valoarea bursiera a companiei, astazi de 347 mld. Dolari stim cu totii cat de repede devine o amintire in mijlocul unei volatilitati uriase alimentate de lipsa de siguranta, de temerile investitorilor au nevoie sa se refugieze din calea vantului de depreciere al activelor in insule de prosperitate, cu un viitor nevolatil, unde pana acum companiile de tehnologie au fost o alegere predilecta.
Pana cand Apple va arata daca stie/poate sa se reinventeze, sa vina cu o noua/alta imagine de brand, unde nu doar viteza cu care produci tehnologie de varf este determinant, pana atunci indraznesc sa spun ca brandul a pierdut un A din fata, asa cum s-a intamplat cu America in urma cu cateva saptamani. Dar, lucrul bun este ca desi fata/imaginea este acum fara personalitate, lui Apple ii ramane miezul – productia de tehnologie intr-un sector atat de valoros cotat astazi, ceea ce ii da o perspectiva buna, de crestere solida. Este exact de altfel, mostenirea pe care Jobs o lasa Apple acum cand se desparte de “copilul” sau tehnologic.