Mai devreme sau mai târziu, tâmpitul va nenoroci într-un accident nişte oameni nevinovaţi aşa că să-i zbori creerii la timp poate fi şi o formă de prevenţie. Nu, nu voi ajunge niciodată să fac aşa ceva, dar o soluţie radicală şi legală în acelaşi timp împotriva unor asemenea şoferi voi susţine oricând.
Cum ar fi aplicarea unei baterii de teste psihologice serioase, nu cum se fac acum, la admiterea în şcoala de şoferi. Ştiu, nu-i uşor să depistezi prin teste de acest gen viitorii nebuni ai şoselelor, dar pe măcar o parte dintre ei tot îi prinzi. Psihiatrii au metode destul de sofisticate deja de a investiga astfel de cazuri. Şi nu trebuie să-l declari oficial ?nebun? pe cel în cauză pentru a nu-i dăuna o asemenea etichetă în viaţa de zi cu zi ci doar ?inapt psihologic pentru conducerea unui autovehicul pe drumurile publice?.
Violenţa în trafic e deja o plagă în România şi trebuie tratată ca atare. Cum poţi să-ţi imaginezi că e sănătos la cap un şofer de maxi-taxi, pentru a invoca un alt tip de comportament la volan, care cu 20-30 de pasageri în spate ţine morţiş să depăşească tot ce-i iese în cale pe nu ştiu ce drum din ţară? Am văzut nenumărate asemenea situaţii şi nu întâmplător în multe accidente grave, poate procentual cele mai multe, sunt implicate astfel de maşini.
Asta ca să nu mai amintesc de şoferii de TIR-uri, care-s deja legendari la noi pentru modul în care se comportă pe soşelele patriei. Vorbind şi de ei mai spun doar că aplicarea unor teste psihiologice dure n-ar trebui să se limiteze doar la momentul obţinerii sau nu a permisului ci si periodic, după. Iar cei responsabili cu aplicarea unor asemenea teste găsiţi vinovaţi de superficialitate, rea-intenţie sau corupţie să plătească cu vârf şi-ndesat. Am spus, n-am tras cu pistolul! Deşi...
Raul Zan