Conform ultimei numărătoare efectuată de RetuRO, o cantitate de 7,3 milioane de ambalaje de băuturi a fost colectată până acum în cadrul Sistemului Garanţie-Returnare (SGR). Dacă până la sfârșitul lui ianuarie fuseseră returnate 2,2 milioane de ambalaje, în primele două săptămâni din luna februarie s-au colectat aproximativ 5 milioane de recipiente SGR.
"Lună după lună, SGR a sărit de la 31.000 de ambalaje returnate în decembrie 2023 la 2,24 milioane în ianuarie şi mai mult decât dublu în primele două săptămâni din februarie", spun reprezentanții RetuRO.
Un ambalaj are nevoie de aproximativ patru luni pentru a se întoarce în sistem. Din data de 1 iulie 2024, se vor găsi pe rafturi doar ambalaje marcate cu logoul "Ambalaj cu garanţie", toate acestea putând fi returnate prin Sistemul de Garanţie-Returnare, manual sau prin RVM-uri.
"În prezent, sunt în jur de 20.500 de retaileri care au semnat contractele cu RetuRO. Dintre aceștia, aproape 1.000 au semnat doar în decurs de o săptămână (perioada 7-14 februarie 2024 – n. red.).
Aproape 1.200 de producători au semnate contractele cu RetuRO. În total, peste 68.000 de operatori economici s-au înregistrat în SGR, trecând prin toate etapele", mai spun reprezentanții RetuRO, conform sursei citate.
Cum se desfășoară colectarea în Sistemul de Garanție Returnare
În cazul colectării directe, ambalajele marcate sunt colectate de mână, iar valoarea depozitată este rambursată clienților direct în numerar, prin bon valoric sau transfer bancar. Această ultimă opțiune necesită acordul vânzătorului și presupune că solicitantul va suporta eventualele taxe bancare.
Pentru colectarea automatizată, ambalajele sunt preluate de un dispozitiv special, iar rambursarea se poate face fie printr-un bon valoric ce poate fi schimbat în numerar sau utilizat pentru cumpărături în aceeași locație, valabil până la 12 luni de la emitere, fie printr-un transfer bancar, cu acordul comerciantului și pe cheltuiala clientului care solicită transferul.
Implementarea Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) în România, începând cu 30 noiembrie 2023, a modificat practicile legate de achiziția și gestionarea ambalajelor de băuturi.
După punerea în aplicare a SGR, fiecare client achită un depozit de 50 de bani la cumpărarea unei băuturi îmbuteliate (de exemplu, apă, sucuri, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la comercianți. Ulterior, clientul poate returna recipientul la orice punct de colectare fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal, deoarece ambalajele sunt marcate cu un cod specific SGR.