Antena 3 CNN Mediu Traiul în apropierea aeroporturilor îi îmbolnăvește pe oameni de demență, diabet și hipertensiune arterială - studiu

Traiul în apropierea aeroporturilor îi îmbolnăvește pe oameni de demență, diabet și hipertensiune arterială - studiu

Adrian Iclozan
2 minute de citit Publicat la 12:59 27 Iun 2024 Modificat la 12:59 27 Iun 2024
Phuket DPA Images
Foto: Un avion al companiei Finnair survolează o plajă, înainte de aterizarea pe aeroportul internațional Phuket din Thailanda. Sursă foto: hepta / DPA Images

Un studiu care documentează consecințele traiului de zi cu zi în apropierea marilor aeroporturi concluzionează că locuitorii din aceste zone prezintă un risc crescut de a dezvolta afecțiuni grave precum diabetul, demența sau hipertensiunea arterială, scrie Politico.

Documentul, publicat săptămâna aceasta de ONG-ul de mediu Transport & Environment (T&E), indică particulele fine și compușii din combustibilul de avion drept vinovați pentru impactul asupra sănătății.

"280.000 de cazuri de hipertensiune arterială, 330.000 de cazuri de diabet și 18.000 de cazuri de demență în rândurile celor 51,5 milioane de persoane care locuiesc în jurul celor mai aglomerate 32 de aeroporturi din Europa pot fi legate de emisiile de UFP (particule ultrafine, n.r.)", spun cercetătorii de la firma olandeză de consultanță CE Delft, care au elaborat studiul.

UFP au diametrul mai mic de 100 nanometri. Aceste particule de 1.000 de ori mai mici decât grosimea unui fir de păr uman pătrund în corpul omenesc, ajungând în sânge, creier și placentă.

Studiul preia rezultatele unei cercetări anterioare, desfășurate de Institutul olandez pentru sănătate publică în împrejurimile aeroportului Schiphol din Amsterdam.

Noul studiu extrapolează aceste concluzii la cele mai aglomerate 32 de aeroporturi europene.

Zona cu concentrații riscante de UFP se întinde pe o rază de cinci kilometri în jurul aeroporturilor

"Cele 3,8 milioane de persoane care locuiesc pe o rază de cinci kilometri în jurul aeroporturilor luate în calcul sunt cele mai afectate. Ele sunt expuse la concentrații medii estimate ale UFP de 5.000 de particule/cm3. Concentrațiile de UFP ajung până la 10.000 de particule/cm3 în jurul aeroporturilor mari, precum Paris Charles de Gaulle sau Londra Heathrow", se arată în documentul CE Delft.

Aeroporturile din Paris, Amsterdam, Frankfurt, Londra și Madrid s-au clasat pe primele locuri în ierarhia concentrațiilor estimate de UFP.

Aeroportul Schiphol din Amsterdam este în atenția publică și pentru un alt disconfort creat rezidenților: poluarea fonică.

Particulele ultrafine nu sunt în prezent reglementate pentru consecințele asupra sănătății, în ciuda unui avertisment lansat în urmă cu 15 ani de Organizația Mondială a Sănătății, a subliniat ONG-ul care a popularizat studiul privind efectele UFP.

"Înțelegerea UFP este la început, dar nu ne culcăm pe o ureche. Investim în cercetare din 2016 și monitorizăm continuu nivelurile de UFP la aeroport din anul 2023, ceea ce ne permite să luăm decizii bazate pe dovezi, pe măsură ce mai multe date devin disponibile", a spus, la rândul său, un purtător de cuvânt al aeroportului Heathrow.

Studiul publicat de T&E menționează, de asemenea, că vinovatul nr. 1 în creșterea probabilității de îmbolnăvire, ca urmare a expunerii la UFP, este combustibilul aviatic.

Remediu anti-UFP: combustibil hidrotratat și interzicerea extinderii aeroporturilor

Drept remediu, este evocată trecerea la așa-numitul combustibil aviatic hidrotratat. Acesta este supus unui proces de rafinare care elimină sulful și hidrocarburile aromatice. Metoda poate reduce nivelurile de UFP cu până la 70 %, se arată în document.

Pe de altă parte, compușii aromatici sunt esențiali pentru performanța combustibilului destinat avioanelor și pentru asigurarea etanșării motorului.

Recomandările din studiul T&E se referă la crearea unui nou standard în UE pentru combustibilul de avion, cu reducerea progresivă a compușilor aromatici și a conținutului de sulf.

De asemenea, se solicită interzicerea extinderii aeroporturilor și introducerea unor noi plafoane de zbor, idei care vor întâmpina, probabil, o opoziție acerbă din partea industriei aviatice, conchide Politico.

×
x close