Antena 3 CNN Life Travel Un zgârie-nori misterios a devenit atracție turistică în Germania. Nu are ferestre și nu locuiește nimeni acolo

Un zgârie-nori misterios a devenit atracție turistică în Germania. Nu are ferestre și nu locuiește nimeni acolo

Andreea Ştefan
4 minute de citit Publicat la 01:22 25 Noi 2024 Modificat la 01:23 25 Noi 2024
zgarie nori germania getty
Scopul principal al turnului este ascuns în miezul său: testarea celor mai recente modele de lifturi. Foto: Getty Images

La marginea estică a Pădurii Negre din Germania, chiar lângă orașul medieval Rottweil, o structură ciudată - un zgârie-nori unde nu locuiește nimeni - domină terenul, potrivit CNN. Se numește TK Elevator Testturm și, la o înălțime de aproximativ 245 metri, se numără printre cele mai înalte clădiri din țară.

Cu toate acestea, după cum o arată absența evidentă a ferestrelor, acest turn nu este plin de birouri goale sau apartamente de lux. Scopul principal al turnului este ascuns în miezul său: testarea celor mai recente modele de lifturi.

Producătorul german TK Elevator, care a furnizat ascensoare pentru zgârie-nori, inclusiv pentru One World Trade Center din New York, are, de asemenea, turnuri de testare în Atlanta - o structură de 128 de metri situată în Battery, sediul echipei de baseball Atlanta Braves - și Zhongshan, China. La 247 de metri, acesta din urmă este de aproape trei ori mai înalt decât Statuia Libertății.

Turnurile de testare a ascensoarelor pot ajunge și mai sus. De exemplu, Turnul H1, construit de conglomeratul japonez Hitachi în Guangzhou, China, atinge 289 de metri. Este una dintre cele mai înalte clădiri din orașul plin de zgârie-nori și este atât de mare încât s-ar număra printre cele mai înalte 25 de clădiri din New York - și a treia cea mai înaltă din Los Angeles.

Turnurile de testare a ascensoarelor sunt „un pic ca o pistă de testare pentru o echipă de Formula 1”, a declarat Tomio Pihkala, director de tehnologie la producătorul finlandez de ascensoare Kone, într-un interviu telefonic. „Principalul și cel mai important motiv pentru care există turnuri de testare este că verificarea anumitor funcționalități de siguranță se poate face doar într-un mediu real.”

Recrearea condițiilor de funcționare

Kone, care a instalat lifturi în Taipei 101 (cea mai înaltă clădire din lume din 2004 până în 2010) și în The Shard din Londra, a deschis primul său turn de testare în Hyvinkää, Finlanda, în 1967. De atunci, compania a construit alte patru turnuri de testare, cel mai înalt, finalizat în 2015 în Kunshan, China, ajungând la 235 de metri.

„În turnurile de testare creștem condițiile reale de funcționare a liftului, fără prezența utilizatorilor obișnuiți”, a declarat Pihkala. „Este, de asemenea, o locație excelentă pentru a verifica calitatea, confortul și fiabilitatea unui ascensor.”

Printre testele de siguranță se numără unul care simulează o cădere liberă: „Nu este un lift real, ci o masă echivalentă... și atunci sistemul de frânare de urgență și echipamentul de siguranță trebuie să se activeze pentru a opri liftul în siguranță, astfel încât nimeni din interior să nu fie rănit”, a spus Pihkala.

Pihkala a adăugat că motivul pentru care unele turnuri de testare sunt atât de înalte este că majoritatea ascensoarelor moderne sunt atât de rapide încât rămân rapid fără spațiu. „Când ai un lift mai rapid, ai nevoie de un turn de testare mai înalt”, a explicat el. „Lifturile de mare viteză se deplasează cu mai mult de 9 metri pe secundă, iar pentru a testa acest tip de lift, aveți nevoie de spațiu suficient pentru a accelera la viteza maximă și apoi pentru a decelera.”

Cu toate acestea, construirea în înălțime nu este singura opțiune. De fapt, cea mai lungă instalație de testare a ascensoarelor din lume este subterană. Situată în Tytyri, Finlanda, aceasta face parte dintr-o mină de calcar în lucru și atinge o adâncime de aproape 350 de metri.

„Acest lucru este unic în industria noastră”, a spus Pihkala despre instalație. „Am ajuns la un acord pentru a utiliza niște puțuri deschise dintr-o mină, ceea ce ne permite să testăm lifturi potrivite pentru clădiri cu o înălțime de până la un kilometru.”

La fața locului, ascensoarele pot fi testate la viteze de până la 19 metri pe secundă, iar la testele de cădere liberă, un cadru de ascensor de 22 000 de lire atinge 26 de metri pe secundă. În total, mina are 11 puțuri cu o lungime totală de aproape un kilometru.

Atracție turistică

Pe de altă parte, designul turnului Rottweil prezintă un exterior din fibră de sticlă care îi conferă un aspect elegant, opac. Pe lângă faptul că protejează clădirea de radiațiile solare și combate vântul, fațada a contribuit la transformarea clădirii într-un reper arhitectural local, potrivit TK Elevator.

Turnul a devenit o atracție turistică de la deschiderea sa în 2017 și găzduiește chiar și o competiție anuală de „alergare pe scări”, care atrage peste 1 000 de participanți. Cu toate acestea, majoritatea vizitatorilor vin pentru puntea de observație, cea mai înaltă din Germania, care oferă vederi neîntrerupte ale Pădurii Negre.

Se ajunge la aceasta printr-o călătorie cu liftul suficient de rapidă.

„În 30 de secunde, vizitatorii sunt duși la o înălțime de 2326 de metri", a declarat Beate Höhnle, managerul turnului, pentru CNN într-un interviu prin e-mail. „Plimbarea are o viteză de 8 metri pe secundă și, într-o zi senină, vizitatorii sunt capabili să vadă Alpii Elvețieni.

„Indiferent de perioada anului”, a adăugat el, „turnul și priveliștea oferă întotdeauna ceva special”.

×
x close