
Cântăreața Erykah Badu a atras atenția când a urcat pe scenă la ceremonia Billboard Women in Music, purtând un costum tricotat maro, cu rotunjimi ample, pentru a interpreta piesa „Annie Don’t Wear No Panties.” Costumul avea forme exagerate: sâni conici și un posterior rotund care părea să se miște independent în timpul spectacolului.
În cadrul evenimentului, Badu a primit Icon Award și a declarat: „Această seară este pentru noi! Este o noapte dedicată pântecului lumii, pântecului vieții, pântecului universului. Cea mai inteligentă creatură de pe planetă. Cea mai înțeleaptă, invincibilă, sexy, pură și frumoasă: femeia.” Ea a adăugat: „Mulțumesc lui Dumnezeu că mi-a dat oportunitatea să mă nasc femeie!”, relatează CNN.
Erykah Badu este deja cunoscută pentru costumele extravagante pe care le poartă la gale ori alte evenimente mondene, iar în galeria de mai jos sunt câteva exemple în acest sens:
Procesul de creație al costumului
Costumul lui Badu a fost realizat aproape integral manual de către Myah Hasbany, student la Central Saint Martins. Designerul non-binar a folosit mohair vintage și alte fibre achiziționate de pe eBay pentru a croșeta opt piese diferite, care au fost ulterior cusute împreună pentru a crea silueta finală. Costumul includea și o pereche de cizme asortate.
Hasbany a umplut curbele costumului cu materiale pentru a-i da formă, dar s-a asigurat că acesta rămâne suficient de ușor pentru a nu restricționa mișcările lui Badu. Designerul este cunoscut pentru experimentarea cu formele exagerate pe care le pot lua tricotajele realizate manual.
Reacții și controverse
Pe rețelele sociale, alegerea vestimentară a lui Badu a stârnit dezbateri aprinse. Unii au susținut că artista ironiza operațiile estetice populare precum Brazilian Butt Lifts (BBL).
Alții au văzut o referință istorică la Sarah Baartman, o femeie africană exploatată în spectacole europene din secolul al XIX-lea pentru formele sale corporale. După moartea ei, rămășițele au fost folosite pentru promovarea teoriilor rasiste despre descendența africană.
Comentariile au inclus și comparații cu Venus din Willendorf, o figură feminină voluptuoasă din perioada 28.000–25.000 î.Hr., considerată simbol al fertilității și atractivității.
Un utilizator a scris pe X: „Este Venus! Vă rog să reintroduceți educația artistică în școli.”
Semnificația personală și artistică
Costumul lui Badu are o semnificație profund personală pentru designerul Hasbany, care spune că munca îi este influențată de propriile experiențe legate de tulburarea de gen: „O mare parte din munca mea provine din procesarea acestor sentimente prin crearea unor corpuri și figuri în afara mea”.
Designerul a întâlnit-o pe Badu în 2020, când artista a organizat un spectacol la liceul unde învăța. Hasbany s-a prezentat la audițiile de dans purtând una dintre creațiile sale timpurii, pe care Badu a cumpărat-o ulterior.
Interpretări multiple ale costumului
Badu nu a oferit o explicație clară despre semnificația costumului, dar Hasbany spune că designul include mai multe puncte de referință. Designerul apreciază faptul că oamenii au propriile interpretări despre acest look.
„Este uimitor să vedem discuții despre feminitate și modul în care oamenii interpretează corpurile feminine, mai ales cele ale femeilor de culoare,” spune Hasbany.
Costumul „booty suit” va fi inclus în colecția de absolvire a lui Hasbany la Central Saint Martins.