Actorul Forest Whitaker, premiat pentru rolul din 2006 din "The Last King of Scotland", declara zilele trecute că Premiile Academiei de film (The Academy of Motion Picture Arts and Sciences) dovedesc o largă deschidere spre diversitate atunci când e vorba de nominalizări, recunoscând astfel că arta este o oglindă a societăţii şi lumii de azi. Şi nu greşeşte dacă ne uităm la subiectele abordate de filmele nominalizate pentru cea de-a 83-a ediţie a Premiilor Oscar, ce variază de la o familie de lesbiene, la naşterea fenomenului Facebook, la manipularea viselor sau întâmplări reale din lumea sportului, aventurii sau din trecut.
Pe 27 februarie, în cadrul unei gale prezentată de James Franco şi Anne Hathaway, vor fi onoraţi actorii, regizorii şi toţi cei care au contribuit la proiectele cinematografice din 2010. Cei aproape 6.000 de membri ai Academiei vor nota cele mai bune zece filme prezentate în 2009 pe o scară de la 1 (cel mai bun) la 10 (cel mai slab), acesta fiind al doilea an în care filme de top din Box Office, şi numesc aici Inception şi Toy Story, îşi fac apariţia pe lista lărgită a nominalizărilor pentru "Cea mai bună peliculă".
The King's Speech vs The Social Network Cursa la această categorie se dă însă doar între doi alergători. În urmă cu două luni, The Social Network avea Oscarul în buzunar, însă The King's Speech a venit tare, împins din urmă de un val de popularitate şi aplauze la scenă deschisă, devenind astfel marele favorit.
Avem parte de o luptă între generaţii, de o luptă între culturi, în care protagoniştii sunt doi oameni cu serioase probleme de comportament: un duce bâlbâit şi un geniu cu probleme de comunicare ce va creea cea mai mare reţea de socializare.
În The King's Speech, Colin Firth îl interpretează impecabil pe Albert, ducele de York, care de când se ştia avea dificultăţi în a enunţa şi care acum se chinuia până şi să le citească copiilor săi poveşti de adormit. Greul abia avea să înceapă, pentru că Albert urma la tron tatălui său decedat. Reuşeşte în cele din urmă să anunţe la radio că Anglia este în război cu Germania, după luni de exerciţii alături de un neprofesionist. Prin excelenta sa prestaţie, Colin Firth ridică filmul de la statutul de simplă poveste istorică la cel de mare favorit. Faptul că are 12 nominalizări, dar şi că Reţeaua de Socializare a fost răsplătită la Globurile de Aur, a dat naştere speculaţiilor că Discursul Regelui va mătura mai multe premii în calea lui. Un deja vu după ce The Hurt Locker a câştigat duelul cu Avatar de anul trecut, când viaţa a bătut ficţiunea şi când actorii au învins maşinăriile.
Acum se va putea vorbi despre o înfrângere a istoriei moderne. Istoria Facebook-ului. Dar şi a ficţiunii. David Kirkpatrick, autorul cărţii Efectul Facebook: Povestea din spatele companiei care conectează lumea, spunea într-un interviu că filmul lui David Fincher este doar 40% adevărat. "De asta este acuzat Internetul că face, că inventează poveşti fără să îi pese de fapte", a completat autorul Jeff Jarvis. Scenariul propus de Aaron Sorkin este unul la foc-rapid, care funcţionează cu ajutorul amintilor. Acestea sunt expuse în mărturiile de la procesele în care Mark Zuckerberg s-a prezentat în calitate de pârât odată cu succesul Facebook. Fraţii Winklevosses susţin că tânărul şi tocilarul multimilionar le-a furat ideea, în timp ce Saverin - cândva singurul prieten real al lui Zuckerberg - spunea că a fost îndepărtat fără milă din companie. Filmul prezintă deteriorarea relaţiilor dintre indivizi în acelaşi timp în care site-ul ce le creează se extinde cu rapiditate.
Fără amprenta lui Fincher, The Social Network ar fi fost poate doar un film lung şi plictisitor cu multă vorbăraie, astfel că premiul pentru
cel mai bun regizor s-ar putea să îi revină drept consolare. Mai mult ca sigur şi cel pentru "
Cel mai bun scenariu adaptat", unde concurenţa Discursului Regelui este inexistentă. Acesta va puncta foarte probabil la categoria geamănă, "
Cel mai bun scenariu original", unde doar Inception-ul lui Christopher Nolan se mai evidenţiază.
Ce ar fi cu adevărat uimitor este dacă nici The King's Speech şi nici The Social Network nu ar câştiga marele premiu. Nu ar fi pentru prima oară când cei care votează o fac greşit. Ca şi în acest ani, uneori este greu să alegi câştigătorul. De exemplu, în 1939, Vrăjitorul din Oz a concurat cu Pe Aripile Vântului, care a câştigat, iar în 1950, Sunset Boulevard a fost învins de un alt film de excepţie, Totul despre Eva. Nu există însă nicio scuză pentru anul 1941, când How Green Was My Valley a fost favorizat în faţa filmului Citizen Kane al lui Orson Wellls, unul dintre cele mai bune filme făcute vreodată. Sau pentru 1998, când fără un motiv anume Shakespeare in Love s-a impus în faţa filmului Saving Private Ryan.
Actorii s-au decis, actriţele sunt mai nehotărâte La categoria
cel mai bun actor lucrurile sunt foarte simple. Firth merită fără îndoială premiul şi foarte puţini sunt aceia care cred într-o surpriză de proporţii. Nici măcar James Franco, tânărul alpinist care şi-a tăiat mâna după ce a stat cinci zile blocat de un bolovan într-un deşert din Utah, nu îl poate detrona pe "rege", chiar dacă oferă un one-man show în cele 94 de minute ale peliculei "127 Hours". Nominalizarea lui Franco va rămâne probabil cunoscută doar pentru faptul că aceasta este prima persoană din 1973 care este nominalizată pentru un rol principal şi care găzduieşte gala în acelaşi an.
Pentru
rolul secundar din The Fighter, unde joacă rolul fratelui drogat şi privat de glorie al boxerului Micky Ward, Christian Bale are ocazia să fie în sfârşit recompensat de Academie, poate chiar pentru cel mai bun rol al său.
La actriţe, lucrurile se complică. Pe deoparte le avem pe Natalie Portman (Black Swan) şi Annette Bening (The Kids Are All Right), două perfecţioniste care se duelează de la distanţă pentru
"cea mai bună actriţă în rol principal", iar de cealaltă parte le avem pe Melissa Leo (The Fighter) şi Hailee Steinfeld (True Grit), două prezenţe feminine ce sub o formă sau alta doresc binele familiei,
în roluri secundare.
Thrillerul psihologic al lui Darren Aronofsky o ajută pe Natalie Portman să facă pasul de la o actriţă de rol principal la acela de mare stea a cinematografiei. Ea o întruchipează pe Nina Sayers, membră a baletului din New York, care primeşte şansa de a deveni balerina principală în Lacul Lebedelor. Cu o mamă ce o cocoloşea, cu probleme de sănătate cauzate de dorinţa de a avea un corp perfect, Nina dă semne să cedeze complet înaintea marii ei seri, găsindu-se singură împotriva unei lumi ostile. Portman joacă un rol complex şi, chiar dacă în majoritatea scenelor de dans a avut o dublură, se poate vedea cum în unele secvenţe dansează disciplinat şi cu credibilitate, fapt ce o plasează drept favorită.
Doar o mamă a zilelor moderne, lesbiană, preocupată în acest caz de perfecţiunea familiei şi nu cea personală, o poate detrona, Annette Bening având şansa să ridice statueta râvnită de o viaţă. E greu de crezut, dar dacă este o categorie la care ne putem aştepta la surprize, aceasta este.
Melissa Leo joacă tot rol de mamă, în filmul The Fighter. O mamă-impresar de box care pare să îşi neglijeze fiul cel mic, actual sportiv, în relaţia cu fratele acestuia, un boxer care şi-a ratat şansa şi care printre droguri şi o viaţă petrecută prin închisori vrea să-l ajute pe Mark Whalberg să îşi atingă potenţialul. Un rol bun şi o interpretare fără cusur păreau să fie cheile pentru o reţetă de succes, dar care a dat greş (rămâne de văzut) când Melissa, privată de prezenţa pe coperţile revistelor, şi-a lansat o campanie publicitară prin care dorea să fie "băgată în seamă". Şi-a tras singură scaunul de sub picioare spun criticii, care o văd favorită acum pe micuţa Hailee Steinfeld, cea care rezolvă treburile legate de moştenire şi angajează un şerif să îl prindă pe ucigaşul tatălui ei în True Grit (Adevăratul Curaj). În vârstă de 14 ani, Hailee a lăsat cu gura căscată multă lume, însă nominalizarea ei este una controversată, în condiţiile în care rolul pe care îl joacă nu este tocmai secundar, ci doar numele ei mai puţin notoriu decât cel al lui Jeff Bridges, capul de afiş al peliculei. Dacă Academia va onora un tânăr talent după o lungă perioadă sau va prefera să încununeze o carieră lungă cu un trofeu, rămâne de văzut.
Iată nominalizările pentru Premiile Oscar 2011:Cel mai bun film - Inception
- The Black Swan
- The Fighter
- The Kids Are All Right
- The King's Speech
- 127 Hours
- The Social Network
- Toy Story 3
- True Grit
- Winter's Bone
Cel mai bun regizor- Darren Aronofsky (
Black Swan)- David O. Russell (
The Fighter)- Tom Hooper (
The King's Speech)
- David Fincher (
The Social Network)- Joel & Ethan Coen (
True Grit)Cel mai bun actor în rol principal- Javier Bardem (
Biutiful)- Colin Firth (
The King's Speech)- James Franco (
127 Hours)- Jesse Eisenberg (
The Social Network)- Jeff Bridges (
True Grit)Cel mai bun scenariu original
- Another Year
- Inception
- The Kids Are All Right
- The Kings Speech
- The Fighter
Cea mai bună actriţă în rol principal- Annette Bening (
The Kids Are All Right)
- Nicole Kidman (
Rabbit Hole)
- Jennifer Lawrence (
Winter's Bone)
- Natalie Portman (
Black Swan)
- Michelle Williams (
Blue Valentine)
Cea mai bună actriţă în rol secundar
- Amy Adams (
The Fighter)
- Helena Bonham-Carter (
The King's Speech)- Melissa Leo (
The Fighter)- Hailee Steinfeld (
True Grit)- Jacki Weaver (
Animal Kingdom)Cel mai bun actor în rol secundar- Christian Bale (
The Fighter)
- John Hawkes (
Winter's Bone)
- Jeremy Renner
(The Town)- Mark Ruffalo (
The Kids Are All Right)- Geoffrey Rush (
The King's Speech)Cel mai bun film de animaţie- Toy Story 3
- The Illusionist
- How To Train Your Dragon
Cel mai bun scenariu adaptat- Danny Boyle şi Simon Beaufoy (
127 Hours)
- Aaron Sorkin (
The Social Network)
- Michael Arndt
(Toy Story 3)- Joel Coen şi Ethan Coen (
True Grit)
- Debra Granik (
Winter's Bone)
Cea mai bună regie artistică- Alice în Ţara Minunilor
- Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1
- Inception
- The King's Speech
- True Grit
Cea mai bună imagine- Black Swan
- Inception
- The King's Speech
- The Social Network
- True Grit
Cele mai bune costume: - Alice in Wonderland
- I Am Love
- The King's Speech
- The Tempest
- True Grit
Cel mai bun machiaj:- The Way Back
- The Wolfman
- Barney's Version
Cel mai bun lungmetraj documentar: - Exit through the Gift Shop
- Gasland
- Inside Job
- Resterpo
- Waste Land
Cel mai bun scurtmetraj documentar: - Killing in the Name
- Poster Girl
- Strangers No More
- Sun Come Up
- The Warriors of Qiugang
Cel mai bun mixaj de sunet:- Inception
- The King's Speech
- Salt
- The Social Network
- True Grit"
Cel mai bun montaj de sunet: - Inception
- Toy Story 3
- Tron: Legacy
- True Grit
- Unstoppable
Cel mai bun montaj:- Black Swan
- The Fighter
- The King's Speech
- 127 Hours
- The Social Network
Cel mai bun film străin: - Biutiful (Mexic)
- Dogtooth (Grecia)
- In a Better World (Danemarca)
- Incendies (Canada)
- Outside the Law (Hors-la-loi) (Algeria)
Cel mai bun scurtmetraj: - The Confession
- The Crush
- God of Love
- Na Wewe
- Wish 143
Cel mai bun scurtmetraj animat: - Day & Night
- The Gruffalo
- Let's Pollute
- The Lost Thing
- Madagascar, carnet de voyage
Cele mai bune efecte vizuale:- Alice in Wonderland
- Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1
- Hereafter
- Inception
- Iron Man 2
Cea mai bună coloană sonoră:- How to Train Your Dragon - John Powell
- Inception - Hans Zimmer
- The King's Speech - Alexandre Desplat
- 127 Hours - A.R. Rahman
- The Social Network - Trent Reznor şi Atticus Ross
Cel mai bun cântec:- "Coming Home" din Country Strong - muzica şi versurile de Tom Douglas, Troy Verges şi Hillary Lindsey
- "I See the Light din Tangled" - muzica de Alan Menken, versuri de Glenn Slater
- "If I Rise" din 127 Hours - muzica de A.R. Rahman, versuri de Dido şi Rollo Armstrong
- "We Belong Together" din Toy Story 3 - muzica şi versurile de Randy Newman
The Winter's Bone
The King's Speech
The Social Network
The Kids Are All Right
The Fighter
True Grit
Toy Story 3
127 Hours
Black Swan
Inception - trailer