Comandor al Ordinului Imperiului Britanic (CBE), cofondator şi actualmente director artistic al Birmingham Opera Company, deţinător al mai multor distincţii printre care Premiul ,,Olivier”, Premiul ,,Royal Philharmonic Society” și Premiul ,,Abbiati” , Graham Vick, considerat a fi unul dintre cei mai importanţi regizori de operă din lume, este renumit pentru montările sale surprinzătoare şi inovative prezentate pe scenele marilor teatre lirice.
Spectacolul ,,Falstaff” de la Opera Naţională Bucureşti nu face nici el excepţie, fiind o montare modernă, total diferită faţă de felul în care această operă a fost prezentată până acum oriunde în lume. Astfel, Graham Vick mută subiectul operei „Falstaff” în timpurile noastre, abordând cu un umor tipic englezesc teme contemporane, precum societatea de consum şi consumerismul, virtutea, lăcomia, dar în lumea spirituală a personajelor lui Shakespeare transpusă în teatrul muzical de compozitorul Giuseppe Verdi şi libretistul Arrigo Boito.
„Abordarea mea este cea a unui dialog imediat, deschis, spontan între scenă şi public. Un public care este atent, care se recunoaşte pe scenă şi se recunoaşte pe sine în marile opere, în opoziţie cu a recunoaşte marile opere. Aceasta este dihotomia… provocarea operei. Nu am venit ca să fac un spectacol grandios, să mă dau mare, ar fi absolut inutil. Am venit ca să trăiesc o experienţă interesantă cu un grup de interpreţi. Ca să îmi aduc abordarea personală şi să lucrez într-o nouă Operă, pentru un public nou, asta mă interesează”, povesteşte Graham Vick.
La rândul său, Răzvan Ioan Dincă, director general al Operei Naţionale Bucureşti, mărturiseşte că şi-a dorit să ofere publicului posibilitatea de a urmări la Bucureşti un ,,altfel” de spectacol de operă:
,,Mi-am dorit foarte tare să-l aducem pe Graham Vick să monteze la Bucureşti dintr-un motiv important, şi anume acela că marii artişti, marii creatori de teatru trebuie să realizeze pe această scenă spectacole care să aducă în prim-plan teme care au legătură cu societatea în care trăim, cu modalitatea în care regizorul, ca şi barometru al societăţii şi formator de opinie, poate să le pună în evidenţă în spectacol său. Graham Vick, unul dintre cei mai mari creatori din acest domeniu, este la Opera Naţională Bucureşti pentru a ne arăta modalitatea sa de a face teatru.”
Noua producție se bazează în mare măsură pe soliștii Operei Naționale București, chiar dacă, sau, mai ales că marea lor majoritate debutează cu acest prilej în lucrarea compusă de G. Verdi. În fruntea distribuției se află baritonul Ștefan Ignat, unul dintre cei mai cunoscuți artiști ai instituției. Acesta este singurul membru al echipei solistice care a mai lucrat cu Graham Vick, regizorul britanic îndrumându-l în rolul titular din ,,Oedipe” de George Enescu, operă pusă în scenă în Italia, la Cagliari, în anul 2005.
Scenografia spectacolului ,,Falstaff” este semnată de Samal Blak, câştigător al Premiului Linbury pentru Scenografie în anul 2009. Samal Blak a mai colaborat cu regizorul Graham Vick la spectacole de operă din Marea Britanie şi a semnat decorurile şi costumele pentru producţii ale Teatrului La Monnaie din Bruxelles, ale companiei English Touring Opera, ale Scottish Opera & Music Theatre Wales, ale Operei Ostford (Norvegia) şi ale Linbury Studio Theatre de la Royal Opera House din Londra.
La pupitrul Orchestrei Operei Naţionale Bucureşti se va afla Guillermo García Calvo, dirijor al Operei de Stat din Viena şi colaborator al mai multor instituţii muzicale de prestigiu din lume, printre care Deutsche Oper Berlin şi London Symphony Orchestra.