Transfăgărăşanul (DN7 C) şi Translapina (DN67 C) sunt două dintre cele mai spectaculoase şosele din România, însă altitudinea mare la care sunt construite unele porţiuni din ele le fac impracticabile în anumite perioade ale anului.
Circulația pe cele mai înalte drumuri din România se deschide, de obicei, în jur de 1 iulie pentru Transfăgărăşan şi 1 iunie pentru Transalpina, şi se închide pe ambele şosele la începutul sau mijlocul lunii noiembrie. În funcție de condițiile meteo, CNAIR poate restricționa sau prelungi termenul de închidere a circulației.
Transfăgărășanul (DN7 C) este recunoscut ca unul dintre cele mai spectaculoase trasee rutiere din întreaga lume, fiind construit în perioada 1969-1974. Acesta începe în localitatea Bascov din județul Argeș și se încheie în apropierea localității Cârțișoara din Sibiu. Traseul Transfăgărășanului măsoară aproximativ 151 de kilometri și beneficiază de o popularitate remarcabilă nu doar în țara noastră, ci și în Europa. Unul dintre punctele de atracție notabile de pe acest traseu este reprezentat de cel mai extins tunel din România, cu o lungime de 887 de metri.
Transalpina (DN67C) se remarcă ca fiind cea mai înaltă șosea din România, atingând altitudinea de 2.145 de metri. Această arteră rutieră se întinde între Novaci (Gorj) şi Sebeş (Alba) şi străbate județele Gorj, Vâlcea și Alba. Are o lungime totală de 148 de kilometri şi punctul cel mai înalt de pe traseu se află în Pasul Urdele.
Transfagarasanul şi Transalpina se închid în luna noiembrie
Circulaţia rutieră se va închide marţi, 12 noiembrie, începând cu ora 08.00, pe DN7C (Transfăgărăşan) de la km 104+000 (Piscu Negru) până la km 130+800 (Bâlea Cascadă) din cauza vremii, a anunţat Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), printr-un comunicat de presă.
Accesul la cabanele de la Bâlea Lac, în judeţul Sibiu, la peste 2.000 de metri altitudine în Munţii Făgăraş, se face începând de marţi numai cu telecabina.
În ceea ce priveşte Transaplina, traficul este restricţionat iarna şi primăvara între Rânca și Curpăt (km 34+800 - km 79+200).
De ce nu se poate circula iarna pe Transfăgărăşan şi Transalpina
În cazul Transfăgărăşanului, pe durata iernii şi primăverii, şoseaua este închisă între kilometrii 104-130 din cauza pericolului de avalanşe, căderi de stânci şi alunecări de teren. În 2023 a avut loc o avalanşă la Cabana Capra, aflată la o altitudine de 1585 de metri, în urmă căreia 58 de persoane au rămas izolate, fiind ulterior evacuate de echipe de salvatori. Nu au existat victime, însă maşinile turiştilor au fost acoperite de zăpadă. Drumul către Cabana Capra era închis din 30 octombrie.
Totodată, decizia este luată de CNAIR, în cazul ambelor şosele, şi din cauza scăderii temperaturilor la altitudine, a intensificării bruște a vântului, a posibilității apariției ceții dense în orice moment al zilei și pentru siguranța participanților la trafic.
Ce porţiuni de drum rămân deschise
În afara porţiunii de 27 de kilometri între Piscu Negru şi Bâlea Lac, în restul anului se poate circula pe celelalte porţiuni ale DN7C, cu excepția situațiilor când vremea este nefavorabilă.
În ceea ce priveşte Transalpina, restricţiile se aplică pe cei 45 de kilometri între Rânca şi Curpăt, însă uneori se pot aplica şi doar pe intervalul Rânca-Obârşia Lotrului, în funcţie de decizia CNAIR.