Antena 3 CNN Life Știinţă O bacterie comună, care se găsește de regulă în gură, poate să „topească” unele celule canceroase, arată cele mai noi studii

analiza saliva
Analiză de salivă în laborator. Sursa foto: Getty Images
de Mia Lungu    |    28 Iul 2024   •   20:57

Cercetătorii anunță au descoperit că un tip comun de bacterie face ca unele tipuri de cancer să se „topească”, potrivit Sky News. Experții spun că prezența bacteriei pare „toxică” pentru cancerul de cap și gât și „poate determina un prognostic mai bun”.

Persoanele care aveau Fusobacterium în cancerele de cap și gât au avut „rezultate mult mai bune”, oamenii de știință declarându-se „brutal de surprinși” de aceste descoperiri.

Bacteria se găsește în mod obișnuit în gură, iar în studiile de laborator a condus la o reducere cu 70-99% a celulelor canceroase viabile atunci când a fost lăsată în plăci Petri timp de câteva zile.

De asemenea, cercetătorii au analizat 155 de pacienți cu cancer de cap și gât, din baza de date Cancer Genome Atlas, și au constatat o reducere cu 65% a riscului de deces în cazul în care a fost detectată fusobacteria.

Beneficiul aparent al Fusobacterium a fost o surpriză, deoarece cercetările anterioare l-au asociat cu progresia cancerului intestinal.

Studiul a fost realizat de experți de la Guy's and St Thomas' și King's College London, în parteneriat cu cercetători internaționali. Aceștia studiază acum mecanismele biologice exacte din spatele descoperirilor.

Se speră că bacteriile ar putea ajuta la formularea de noi tratamente pentru pacienții cu cancer de cap și gât, care cuprinde cancerele de gură, nas, sinusuri, gât și laringe.

„În esență, am constatat că, atunci când găsim aceste bacterii în cancerele de cap și gât, acestea au rezultate mult mai bune”, a declarat autorul principal al studiului, Dr. Miguel Reis Ferreira, consultant la Guy's and St Thomas' și lector superior la King's College.

„Celălalt lucru pe care l-am descoperit este că, în culturile de celule, această bacterie este capabilă să ucidă cancerul”.