Antena 3 CNN Life Știinţă NASA a găsit o „rocă fascinantă” pe Marte: Conține indicii că ar fi găzduit viață microbiană cu miliarde de ani în urmă

roca roverul perseverence marte
Roca descoperită de NASA pe Marte. Sursa foto: NASA/JPL-Caltech/MSSS
de Mia Lungu    |    26 Iul 2024   •   06:00

Roverul Perseverance al NASA a găsit o rocă fascinantă pe Marte care conține unele indicii că ar fi putut găzdui viață microbiană în urmă cu miliarde de ani.

Supranumită „Cheyava Falls” de către echipa NASA, roca în formă de vârf de săgeată conține trăsături fascinante care ar putea răspunde la întrebarea dacă Marte a găzduit viață microscopică în trecutul îndepărtat.

Analiza efectuată de instrumentele de la bordul roverului indică faptul că roca posedă calități care se încadrează în definiția unui posibil indicator al vieții antice. Roca prezintă semnături chimice și structuri care ar fi putut fi formate de viață în urmă cu miliarde de ani, când zona explorată de rover conținea apă curgătoare. Echipa științifică ia în considerare și alte explicații pentru caracteristicile observate, iar viitoarele etape de cercetare vor fi necesare pentru a determina dacă viața antică este o explicație valabilă, potrivit NASA.

Roca - a 22-a mostră de carotă de rocă a roverului - a fost colectată pe 21 iulie, în timp ce roverul explora marginea nordică a Neretva Vallis, o vale fluvială străveche, cu o lățime de 400 de metri, care a fost sculptată de apa care se scurgea în craterul Jezero cu mult timp în urmă.

„Am găsit ceva ce nu am mai văzut până acum”

„Am proiectat traseul pentru Perseverance pentru a ne asigura că merge în zone cu potențial pentru mostre științifice interesante”, a declarat Nicola Fox, administrator asociat al Science Mission Directorate la sediul NASA din Washington. „Această călătorie prin albia râului Neretva Vallis a dat roade, deoarece am găsit ceva ce nu am mai văzut până acum, ceea ce le va oferi oamenilor noștri de știință foarte multe de studiat.”

Scanările multiple ale cascadei Cheyava de către instrumentul SHERLOC (Scanning Habitable Environments with Raman & Luminescence for Organics & Chemicals) al roverului indică faptul că aceasta conține compuși organici. Deși astfel de molecule pe bază de carbon sunt considerate elementele de bază ale vieții, ele pot fi formate și prin procese non-biologice.

„Cheyava Falls este cea mai enigmatică, complexă și potențial importantă rocă investigată până acum de Perseverance”, a declarat Ken Farley, cercetător al proiectului Perseverance de la Caltech din Pasadena.

„Pe de o parte, avem prima noastră detectare convingătoare de material organic, pete colorate distinctive care indică reacții chimice pe care viața microbiană le-ar putea folosi ca sursă de energie și dovezi clare că apa - necesară vieții - a trecut cândva prin rocă. Pe de altă parte, nu am reușit să determinăm exact cum s-a format roca și în ce măsură rocile din apropiere ar fi putut încălzi cascada Cheyava și contribui la aceste caracteristici.”, a explicat acesta.

Subiecte în articol: roverul Perseverance NASA rocă Marte