Antena 3 CNN Life Știinţă Există molecule de apă în mostrele aduse de pe Lună de sonda Chang'e-5

Există molecule de apă în mostrele aduse de pe Lună de sonda Chang'e-5

Sonda lunara chineza Luna DPA
Sonda lunară
de Redacția Antena 3 CNN    |    23 Iul 2024   •   13:57

Oamenii de știință din China au identificat, într-un eșantion adus de pe Lună, un tip de mineral care conține apă în structura sa moleculară, transmite Agerpres, care citează agenția Xinhua.

Mostra minerală a fost colectată de pe astrul nopții de sonda spatială Chang'e-5.

Descoperirea vine în contextul în care tot mai multe dovezi par să indice existența apei sau a gheții pe suprafața Lunii.

Cercetătorii au estimat că, în acel mediu ostil, substanța indispensabilă vieții ar fi legată, cel mai probabil, în substanțe din categoria hidroxilului, un radical monovalent format dintr-un atom de hidrogen și un atom de oxigen.

În prezent, echipa coordonată de cercetători de la Institutul de Fizică din cadrul Academiei Chineze de Științe evaluează compoziția mineralului hidratat, care conține până la șase molecule de apă cristalină.

Un studiu publicat recent în revista Nature Astronomy, precizează că moleculele de apă reprezintă aproximativ 41% din masa totală a mineralului.

Studiu: prima descoperire directă a apei moleculare pe Lună

Potrivit oamenilor de știință chinezi, descoperirea adusă de sonda Chang'e-5 reprezintă prima detectare directă a apei moleculare în regolitul lunar.

Structura și compoziția acelui mineral prezintă asemănări izbitoare cu cele ale unui mineral găsit în proximitatea vulcanilor de pe Terra.

Mostra lunară a pus în evidență faptul că moleculele de apă ar putea exista pe suprafața lunară sub formă de săruri hidratate. Spre deosebire de gheața obișnuită, care este volatilă, acești hidrați sunt foarte stabili în regiunile de pe Lună situate la latitudini ridicate, inclusiv în zonele luminate de Soare.

Oamenii de știință spun că noua descoperire deschide noi posibilități pentru dezvoltarea și utilizarea viitoare a resurselor de apă de pe Lună.

Folosirea locală a resurselor lunare ar urma să stea la baza înființării unei stații lunare locuite de oameni pe termen lung.

China își propune să construiască modelul de bază al unei stații internaționale de cercetare lunară până în 2035.

Autorii studiului citat de Xinhua precizează că au exclus posibilitatea contaminării mostrei lunare cu substanțe de pe Pământ sau cu elemente din jetul reactiv al vehiculului spațial.