Antena 3 CNN Life Știinţă Cercetătorii au descoperit genele care ajută la slăbit

Cercetătorii au descoperit genele care ajută la slăbit

cantar picioare barbat getty images
Cercetătorii au descoperit genele care ajută la slăbit. Foto: Getty Images
de Laura Dinu    |    28 Oct 2024   •   07:00

Alegerile pe care le facem în dietă sau în activitatea fizică joacă un rol important în determinarea masei corporale, dar genele noastre stabilesc baza pentru acumularea și arderea rezervelor de grăsime. Recent, oamenii de știință au descoperit 14 gene „care ajută la slăbit” care ar putea influența modul în care indivizii pierd în greutate ca răspuns la exercițiile fizice.

Cercetătorii de la Universitatea din Essex și Universitatea Anglia Ruskin din Marea Britanie au recrutat 38 de voluntari cu vârste cuprinse între 23 și 40 de ani, împărțiți între un grup de control și un grup care a efectuat trei alergări săptămânale de 20-30 de minute, pe parcursul a câteva luni, scrie sciencealert.com.

„Am emis ipoteza că opt săptămâni de antrenament de anduranță ar putea reduce masa corporală, dar participanții ar putea slăbi în ritmuri diferite, ceea ce ar putea fi explicat, în parte, prin diferențele genetice”, au scris cercetătorii în lucrarea publicată.

Așa cum era de așteptat, cei care au urmat rutina de alergare au slăbit, dar greutatea pierdută a variat semnificativ. Testarea ADN-ului a relevat variante genetice comune la cei care au slăbit mai mult. Echipa a identificat 14 gene legate de o pierdere mai mare în greutate: participanții care au avut aceste variante au slăbit în medie 5 kilograme, comparativ cu 2 kilograme la cei cu mai puține sau fără acestea.

O genă evidențiată a fost PPARGC1A, responsabilă de proteina PGC-1-a, asociată cu modul în care celulele noastre gestionează energia. Analiza a arătat că genele și antrenamentul au prezis 62% din variațiile pierderii în greutate în grupul care a făcut exerciții.

Cercetările subliniază că menținerea unei greutăți sănătoase este un proces diferit pentru fiecare persoană și poate necesita abordări personalizate. Cu toate acestea, cercetătorii subliniază că, deși genele pot influența eficacitatea exercițiului, efortul și activitatea rămân esențiale pentru gestionarea greutății.

De asemenea, s-a descoperit că cinci dintre genele „care ajută la slăbit” sunt implicate și în inteligență și sănătatea mentală, inclusiv depresia, existând o relație între depresie și obezitate.