Antena 3 CNN Life Știinţă Cât de departe este, de fapt, Luna de Pământ: ”Așa apare Superluna”

Cât de departe este, de fapt, Luna de Pământ: ”Așa apare Superluna”

luna getty images
Cât de departe este, de fapt, Luna de Pământ. Foto: Getty Images
de Laura Dinu    |    14 Oct 2024   •   10:57

Întrebarea ”Cât de departe este Luna” ar putea părea că are un răspuns extrem de simplu. Însă distanța dintre Pământ și cel mai apropiat vecin al nostru este mai complexă decât un singur număr, scrie livescience.com

„Distanța medie citată adesea, de 384.400 de kilometri sau 238.855 de mile, este o aproximare bună”, a spus Craig Hardgrove, profesor de explorare a Pământului și spațiului la Universitatea de Stat din Arizona și investigator principal în cadrul misiunii LunaH-Map, o misiune de detectare a depozitelor de gheață pe Lună.

„Cu toate acestea, orbita Lunii în jurul Pământului este eliptică, așa că distanța sa față de Pământ variază”, a explicat Hardgrove pentru Live Science. Această distanță variază de la aproximativ 221.500 de mile (356.470 km) la cel mai apropiat punct de Pământ, numit perigeu, până la 252.000 de mile (405.600 km) la cel mai îndepărtat punct, numit apogeu, a adăugat el.

Toate celelalte șapte planete ale sistemului solar ar putea încăpea între Pământ și Lună

Distanța la apogeu este atât de mare încât celelalte șapte planete ale sistemului solar (Mercur, Venus, Marte, Jupiter, Saturn, Uranus și Neptun) ar putea încăpea între Pământ și Lună, a scris astronomul Phil Plait pentru Slate. Acest experiment funcționează dacă adunăm diametrele medii ale planetelor, care însumează 236.100 de mile (380.016 km).

”Le putem mulțumi astronauților din misiunile Apollo pentru precizia acestor măsurători”, a spus Hardgrove. Folosind reflectoare lăsate pe suprafața Lunii în anii '60 și '70, oamenii de știință de astăzi pot îndrepta lasere de mare putere către Lună și măsura viteza de reflexie pentru a determina distanța satelitului față de Pământ.

Aceste schimbări sunt uneori denumite ”superlună”

De fapt, Luna strălucește cu 30% mai puternic și apare cu 14% mai mare în diametru în timpul perigeului decât atunci când se află la apogeu, a observat Hardgrove.

„Aceste schimbări sunt uneori denumite ”superlună”, atunci când Luna este cea mai apropiată și ”microlună” când este cea mai îndepărtată,” a explicat el.

În cele mai multe cazuri, distanța medie dintre Pământ și Lună este suficient de exactă pentru public, a spus Hardgrove. Cu toate acestea, în anumite cazuri, cum ar fi planificarea unei misiuni de orbitare sau aterizare a unei nave spațiale pe Lună, este necesară o măsurătoare mai precisă. Din fericire pentru cercetătorii lunari, aceste considerații sunt mult mai puțin complicate decât pentru misiunile spre Marte, care au o variație de distanță de 35 de milioane de mile (56 de milioane km), comparativ cu variația Lunii de aproximativ 31.000 de mile (50.000 km).

„La început, Luna era mult mai aproape”

„Variația distanței între perigeu și apogeu poate afecta timpul de călătorie cu o mică marjă,” a spus Hardgrove. „Dar alți factori, cum ar fi traiectoria, condițiile de la locul de aterizare și iluminarea solară, tind să fie probleme mai importante pentru misiunile lunare.”

Noah Petro, om de știință în cadrul proiectului Lunar Reconnaissance Orbiter de la NASA, a spus că suntem norocoși să surprindem Luna într-un moment deosebit din călătoria sa departe de Pământ.

„La începutul istoriei Lunii, aceasta era mult mai aproape, dar s-a îndepărtat încet de Pământ de peste 4 miliarde de ani,” a spus Petro pentru Live Science. „Suntem norocoși să trăim în această perioadă în care Luna se află la distanța actuală, deoarece putem experimenta acele momente magice când Luna ”blochează” Soarele și apar eclipse totale de soare.”

Subiecte în articol: Luna distanță Lună Pamant